geysirs en papegaaiduikers - Reisverslag uit Grindavík, IJsland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu geysirs en papegaaiduikers - Reisverslag uit Grindavík, IJsland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

geysirs en papegaaiduikers

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

20 Juni 2012 | IJsland, Grindavík

We bevinden ons nu in Grindavik. Een klein havenstadje aan de zuidkust van IJsland, zo'n 50 kilometer van de hoofdstad Reykjavik.

De afgelopen dagen zijn we in kleine stappen langs de zuidkust en door stukken van het binnenland gereden.

We hebben in het natuurpark Skaftafell lange wandelingen gemaakt langs de gletsjers en de bijzondere waterval Svartifoss. Hoog in de bergen heb je een prachtig uitzicht over de bemoste en rots-achtige landschappen. En je kijkt op de smeltwatermassa's naar zee.

Zaterdag hebben we op de plek waar ooit de eerste bewoner van IJsland aan land kwam een wandeling gemaakt op een vogelrots. Daar hebben we honderden papegaaiduikers gezien en ook roofmeeuwen ( grote jager ).
Van Skaftavell naar Vik. We hadden die dag zonnig weer, maar toen we Vik naderden sneeuwde het opnieuw heftig.
Tentjes op de camping van Vik onder een laagje sneeuw.

In de buurt van Vik hebben we lange strandwandelingen gemaakt over zwarte stranden en langs het zuidelijkste puntje van IJsland. De omgeving en het landschap is zo bijzonder dat we niet in staat zijn dat met foto's weer te geven. De grootste waterval van IJsland: Skogar. We reden vlak langs de in 2010 nog uitgebarsten vulkaan Eyafjalljokull. Waar het luchtverkeer zoveel last van heeft gehad. Even verderop bij de Seljalandi watervallen een mooie plek op een kleine camping gevonden. We hebben uitzicht op 6 watervallen. Dus douchen kan geen probleem zijn. Wel koud...brrrrr....

We rijden niet zoveel, gaan van de ene verrassing naar de andere.

Eergisteren ( maandag 18 juni ) was het de hele dag zonnig weer en warm. We zijn naar de grootste toeristische plek van IJsland gegaan: de geysirs.
Over een forse afstand borrelt en rookt het landschap en spuiten heet waterfonteinen, honderd graden warm water omhoog. Het ruikt er naar zwavel. Even verderop is (alweer) een imposante waterval die veel toeristen trekt. Het gebied hier is drukker dan de andere delen van IJsland. In IJsland wonen 300.000 mensen, het land is ongeveel 3,5 keer zo groot als Nederland. Ze hebben er dus de ruimte.

Het volgende verslag gaat over Pingvellier en De Blue Lagoon.

• 20 Juni 2012 - 18:08

Leus Tanis:

Hoi Daan en Marijke.

Aller eerst Gefeliciteerd met Jan zijn verjaardag, en wat goed van hem 6 keer de berg op!!
    het was zo mooi als hij weer langs kwam, en effe stopte voor wat eten en geknuffeld te worden.
    Een heel bijzondere dag zo veel mensen en ieder met een eigen verhaal.
    Maar jullie hebben ook wel verhalen wat je te zien krijgt onderweg, en mooie foto"s.
    Zo kom je nog eens ergens, huis verkopen en de wijde wereld in.
    We wensen jullie nog veel plezier en goede reis toe.

Groetjes Krijn en Leus Tanis uit een zonnig havenhoofd.

• 20 Juni 2012 - 18:54

Wim En Ieke Aalbers:

Geweldige foto's. Dat nieuwe toestel doet het prima! We zijn echt een beetje jaloers. Jullie hebben gelijk: het zou echt iets voor ons zijn. Misschien een komende jaar...
    "Ontbalten" heeft te maken met het ontwennen van onze reis door de Baltische Staten, langs en over de Baltische Zee. Dat lukt aardig in zonnig Zweden (22 gr.) aan het oostelijk einde van het Göta Kanaal.

• 20 Juni 2012 - 19:46

Carel En Marjan:

Hoi Daan en Marijke,
    Weer bedankt voor jullie verslag met foto's. Ziet er weer goed uit! Heel wat anders dan in Papendrecht! Maar over twee weken gaan wij ook weer richting Bretagne,( wat vliegt de tijd)
    Goede reis en goede gezondheid toegewenst van ons beiden

• 21 Juni 2012 - 10:28

Wil En Annelies:

Wat een beleving IJsland zeg, prachtig gewoon. Inderdaad om heel stil van te worden. Hebben weer genoten van de verhalen.

Net terug van ons verrassingsweekend met de kinderen. Heerlijk was het in de Belgische Ardennen.
    Hebben elkaar in ieder geval heel veel te vertellen in Augustus, September??????

Blijf lekker met en van elkaar genieten!
    Dikke kus van ons.