van de oost naar de westkust van Zweden - Reisverslag uit Norrviken, Zweden van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu van de oost naar de westkust van Zweden - Reisverslag uit Norrviken, Zweden van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

van de oost naar de westkust van Zweden

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

29 Mei 2012 | Zweden, Norrviken

Omdat het nog steeds prachtig weer is kunnen we niet wegkomen van ons buscamper'strandplekje'. Veel van de zon genoten en nog op de fiets van de ene kant naar de andere kant van het eiland. Zo'n 40 kilometer alles bij elkaar.

Zaterdag 26 mei vallen er s'ochtends dikke druppels op het camperdak. Het regent flink. Later op de dag wordt het ook nog koud. Mooi excuus om weer eens wat verder te dieselen. Via de mooie lange brug het eiland af en langs Kalmar naar Monsteras langs de kust. We willen dat stadje graag bezoeken en vallen met onze neuzen in de boter. Nou ja.....in een Blues en Roots festival. Heel gezellig om met honderden Zweden naar (oude en nieuwe) blues nummers te luisteren. Verspreid over het stadje staan zeven bands te spelen. En er heerst een bijbehorende gezellige sfeer. Hyggelig op z'n zweeds. De blues en de roots met moeite losgelaten en weer verder naar de oude havenstad Vastervik. In een groot park stuitten we op alweer een 'happening'. Tientallen uitermate chique geklede jonge mannen en vrouwen die zich voorstellen aan het publiek. Blijkt een traditie te zijn van de rechtenfaculteit van de stad. Het gaat om eerstejaars studenten die hun 'eerste graad' hebben gehaald. 's avonds is er een groots bal op een kasteel dat ligt op een eiland voor de stad. Moe van al het gefeest een plek voor de camper gezocht op de stadscamping van Vastervik.

Eerste pinksterdag zijn we al om half vijf 's ochtends wakker. Het is hier ontzettend vroeg al licht en de zon schijnt al volop. Om zeven uur zitten we al buiten aan het ontbijt met uitzicht op het Fjord van Vastervik. Om een uur of tien rijden we verder naar de westkust. Het landschap wordt steeds woester en ruiger. Wat ons tegenvalt is dat je hier moeilijk bij een van de vele tientallen meren kunt komen. Alles is met hekwerk afgezet. We krijgen er een benauwd gevoel van. Ruimte zat en dan zoveel prikkeldraad. Via Eskjo en langs Jongkoping naar het gigantisch grote Vatternmeer. Langs het meer gezocht naar een camping of camperplaats. Maar dat werd niks. Hele grote drukke campings. We vinden het binnenland van Zweden langs deze route mooi om te rijden. Maar de kustgebieden zijn toch meer ons ding. Bij Ulricehamn op een wat kleinere camping aan het meer een overnachtingsplekje gevonden. In Zweden kent men wel pinksteren, maar geen tweede pinksterdag. Da's gewoon een werkdag.

Eergisteren hebben we even verderop een wat rustiger plaats gezocht en gevonden aan het meer bij Overlida. Dat was ook handig en beter om de camper eens een grote schoonmaakbeurt te geven. We wonen er nu een maand in en dan is 'grote schoonmaak' wel eens noodzakelijk. Het is inmiddels wel heel warm en zonning weer geworden, zelfs nog gezwommen in het (nog koude) meer.

Vandaag kletterden er weer dikke vette regendruppels op het dak vanmorgen. We schrokken er wakker van. Voordeel is dat de camper van buiten ook weer eens wordt 'gewassen'. Het is ook koud. Voelt 15 graden kouder aan dan gisteren. We rijden verder. Het landschap is hier nog steeds woest en ruig , maar later wordt het geleideliijk aan liefelijker. Met groene weiden en glinsterende beekjes. In Ullerad komen we langs het grootste koopcentrum van Zweden. Dat heeft de afmetingen van zo'n stuk of vier nederlandse makro's. Een gigantische parkeerplaats en er stoppen dagelijks tientallen touringcar's met zweden die daar een dagje gaan shoppen. Wij worden naar de camperparkeerplaats gedirigeerd en daar staan al zo'n 60 campers. Er is plaats voor nog veel meer. Leuk om eens te zien. Hele drukke bedoening. Verder gereden naar Falkenberg. Dat ligt al aan de westkust. Via kleine binnenweggetjes pal langs de kust naar Halmstad. Door de avondspits ( twee keer wachten voor het stoplicht ) naar een kleine camping met uitzicht op zee in Norvikken gereden. Het is zeer wisselend weer vandaag. Vanmorgen regen en koud, maar het eind van de middag zitten we toch weer in de zon voor de camper.

• 29 Mei 2012 - 22:28

Corrie En Anno:

Binnenkort vertrekken we zelf richting Stockholm om daar vrienden te gaan bezoeken.
    Het spreekt voor zich dat we jullie reisverslag ook daarom aandachtig volgen.
    Opnieuw bedankt voor het inspirerende verhaal en de mooie foto's.
    We zullen daar zeker gebruik van gaan maken.

• 31 Mei 2012 - 12:42

Carel En Marjan:

Hallo luitjes,
    Gezellig weer wat van jullie te horen en dat alles naar wens gaat! Wij zijn gisterenavond weer in Nederland aangekomen na een heerlijke tijd in Bretagne.
    Ga zo de tuin eventjes een beetje fatsoeneren.( daar hebben jullie nu geen last meer van!!)
    Veel plezier op jullie verdere reis en tot mails maar weer
    bisous de nous.