Tussen de eilanden door - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Tussen de eilanden door - Reisverslag uit Tórshavn, Faroe eilanden van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Tussen de eilanden door

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

11 Juni 2012 | Faroe eilanden, Tórshavn

Torshavn / Faroe Eilanden

We zitten nu weer op het schip Norrona, dat ons en de buscamper overvaart van Hirtshals in Denemarken naar IJsland. Vandaag hebben we een tussenstop van zes uur gemaakt op de Faroe Eilanden. Vanmiddag om twee uur zijn we weer aan boord gegaan. Na een urenlange wandeling door de hoofdstad van de eilanden:
Torshavn.

Vorige week dinsdag zijn we van het eiland Funen naar Hirtshals aan de noordkust van Denemarken gereden. Onderweg hebben we vlak voor Arhus overnacht. Voor het eerst deze reis hebben we zo'n 200 kilometer snelweg gereden. Het weer is zoals wij Jutland nog kennen van de North Sea Cycle fietsroute: een buitje regen dat minstens twee dagen duurt. Gelukkig klaarde het dag twee in Hirtshals weer op. We staan vanaf vrijdag op een mooi plekje onder de vuurtoren aan zee. Met uitzicht op de vertrekkende en aankomende schepen. Ook een leuk plekje om jarig te zijn.

We zijn zaterdag om drie uur ingescheept. De fietsen hebben we voor een maand gestald bij de fietsenmaker in Hirthals. Onze inboedel ligt nu in Zwolle , de personenauto staat in Lemelerveld, het briefadres is in Loenen en de fietsen in Hirtshals. Hopelijk onthouden we het allemaal. De hut aan boord van het schip is fraai. We hebben een buitenhut met raam zodat we heeeeel veel zee zien. We blijven 3 nachten aan boord. Morgenvroeg om een uur of negen (dinsdagmorgen 12 juni) komen we aan in Seidisfjodur op IJsland.

Onderweg zijn we langs en tussen de Shetlandland eilanden gevaren. En bijzonder zijn ook de Far Oer eilanden. We zijn er zes uur van boord geweest ( zonder camper ).Far Oer bestaat uit 18 eilanden, er zijn 49000 inwoners. 40% woont in de hoofdstad Torshavn. De eilanden zijn Deens, maar hebben verregaand zelfbestuur en een eigen munt en vlag. De taal is een oud Noorse viking taal en de vikingen waren ook de eerste bewoners. De bevolking leeft van visvangst (97 % wordt geexporteerd) , toerisme en schapen (wolindustrie). De kapitein van het schip had een goede bui, want bij het vertrek hebben we een twee uur durende cruise-tocht gemaakt tussen de eilanden door. Heel mooi om te zien. Vandaag volop zon, af en toe een 'shower' tussendoor ( waar je net niet nat van wordt ). Nu op naar IIsland waar we ook weer heel benieuwd naar zijn.

Het blijft steeds langer licht, om twaalf uur 's nachts is het nog niet donker. De klok is scheepstijd en in Torhavn al een uur terug en morgen gaat er nog eens een uur af.

• 12 Juni 2012 - 18:22

Carel En Marjan:

Hoi Daan en Marijke,
    Terwijl ik dit schrijf zijn jullie inmiddels al op Ijsland aangekomen. Ik ben benieuwd waarom jullie de fietsen hebben opgeslagen. Zal wel even wennen zijn dat het niet donker word.Bestaat er nog een kans dat jullie het Noorderlicht kunnen zien? Dat lijkt me zo fantastisch!
    Genietse allebei en tot mails.
    bizz. de moi