kouwe kaap - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu kouwe kaap - Reisverslag uit Hammerfest, Noorwegen van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

kouwe kaap

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

17 Juni 2013 | Noorwegen, Hammerfest

Volgens de statistieken heb je tien procent kans om op de Noordkaap de middernachtszon te zien. Wij behoren tot de negentig die het niet hebben mogen meemaken.
Maar dat het zo heftig weer zou worden hadden we nu ook weer niet verwacht. Eigenlijk was het net alsof we in de wolken in een vliegtuig zaten. We zaten midden in mistbanken met windkracht 8 !.
De buscamper stond fors te schudden. En toch vonden we het een belevenis. Toen we vroeg in de middag op de Noordkaap arriveerden was het het nog mooi zonnig weer. En vanaf het punt waar de camper op de kaap hebben geparkeerd hebben we prachtige vergezichten op een oneindige oceaan.
Maar hier bij de overgang van de ijszee naar de golfstroom is het heel vaak slecht weer. Om vijf uur in de middag verschenen de eerste mistfarden en begon het hard te waaien.

We wilden het graag één keer meemaken: een nacht in de camper op de noordelijkste punt van Europa. De Noordkaap is een 307 meter hoge leistenen rots die bijnaloodrecht uit de Noordelijke IJszee oprijst.
Er is en groot Noordkaapcentrum gebouwd midden in de rotsen. Op verschillende ondergrondse verdiepingen bevinden zich een hotel, restaurants , een bioscoop en aantal panaroma's met fantastische uitzichten op zee.
Één keer zoiets is ook wel genoeg , het is een unieke plek en de weg erheen is schitterend. Maar vanaf nu zoeken we weer meer de natuurlijke plekken op.

Vanaf het Finse Ivalo zijn we naar de Noorse grensplaats Karasjok gereden. Onderweg een mooi Fins landschap met met heel veel meertjes , bossen , rivieren en honderden rendieren.
In Karasjok is een openluchtmuseum van de Samen ( Lappen ) wat we hebben bekeken.
Als we de Noorse grens passeren valt ons op dat het landschap onmiddellijk veranderd.. Lieflijker en veel meer weilanden met koeien.
In Lakselv weer eens de camper bevoorraad en Noorse kronen gepind. Finland is een euroland.
Van Lakselv naar Olderfjord is een prachtige weg pal langs het grootste fjord van de Noordelijke IJszee. De camping in Olderfjord is overvol maar even verderop is aan een haventje bij een klein museum een prachtig plekje voor de camper.
De eigenaar gevraagd of we er mochten blijven staan en dat vond 'ie prima.

De volgende dag zijn we verder gereden naar de Noordkaap. We komen steeds dichter bij de sneeuw en ook dit is een rendieren gebied. De weg van Hönnigsvag naar de Noordkaap heeft veel spannende maar goed aangelegde haarspeldbochten en ook grazen overal rendieren. De vele soorten mos zijn mooi om te zien in de zon die ton nog scheen.

Na het noordelijkste puntje van Europa zijn we naar de noordelijkste stad ter wereld gereden: Hammerfest. Helaas blijft het vanaf de Noordkaap ook onderweg mistig en koud.
We vinden aan een fjord op loopafstand van de stad een plaats op de camping van Hammerfest. We hebben wel een warme douche verdiend.
We kunnen naar de stad heen en terug wandelen , het is droog en het weer wordt weer wat beter. Hammerfest is een moderne havenstad. die leeft van de visvangst , de visindustrie en de olie-industrie. Ook hier is de middernachtzon goed zichtbaar: op 14 mei komt de zon op en gaat pas op 18 juli weer onder.
Toch moet de straatverlichting goed in orde zijn , van 21 november tot 21 januari laat de zon zich in de poolnacht helemaal niet zien.

• 17 Juni 2013 - 23:24

Carel En Marjan:

Hallo luitjes,
    Klinkt weer spannend allemaal. Grappig als je weer een grens passeert dat de natuur er dan weer heel anders uit ziet! Lijkt me mooi al die soorten mossen. (hebben vast verschillende kleuren)
    Genietse en tot mails maar weer.
    bizz. de nous

• 18 Juni 2013 - 00:05

Wim Aalbers:

Erg jammer dat jullie de Noordkaap niet op de geijkte manier hebben beleefd. Wij kennen de Noordkaap op twee manieren: met mist, kou maar zonder de kermis van het toeristencentrum en die keer met de zon die over de horizon scheerde, maar gestoord door het hele commerciele circus. Jammer dat jullie niet verder naar het oosten konden trekken. Bergavik, Vardo en Kirkenes en de omgeving zouden jullie werkelijk hebben geboeid. Tijd en weer spelen natuurlijk een rol. Terwijl het in heel Europa tot zelfs meer dan 30 gr. wordt, moeten jullie het volgens onze weerkaart met temperaturen onder de 10 gr. doen.
    Nu wordt het tijd De Kusten van Noorwegen te raadplegen om niet de mooiste plekjes te missen op jullie terugweg.
    We wensen jullie een r u s t i g e terugreis en beter weer.

Wim en Ieke

• 19 Juni 2013 - 16:39

Wil & Annelies:

Wat zijn Finland, Zweden en Noorwegen toch prachtige landen om doorheen te trekken! Het enige is, je weet al wat Wil wil gaan zeggen is dat het BOURGONDISCHE leven enigszins ontbreekt. Hebben jullie nog genoeg voorraad, ha,ha.
    Daan nog gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Zijn net terug van een heerlijk weekje in Oostenrijk. Mooi weer, lekker gewandeld en jawel met de mountainbike de bergen in!

Blijf lekker genieten en wij hebben elkaar weer heel wat te vertellen als jullie weer in Nederland zijn.
    Veel liefs,
    Wil & Annelies