Dolfijnen voor de buscamper ! - Reisverslag uit Bleik, Noorwegen van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Dolfijnen voor de buscamper ! - Reisverslag uit Bleik, Noorwegen van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Dolfijnen voor de buscamper !

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

24 Juni 2013 | Noorwegen, Bleik

Soms zijn er van die dagen dat je iets bijzonders meemaakt. We staan afgelopen woensdag 19 juni op een camperplek aan een fjord bij een oude handelsplaats.
We zitten voor dat we vertrekken nog even aan de koffie, verschijnen er vlak voor ons, op nog geen 50 meter 5 dolfijnen die hoog uit het water opspringen en een tijdje synchroon duikend naar vis op zoek zijn. Prachtig om te zien. Net het dolfinarium , maar dan echt. We werden er stil van.

Na Hammerfest , vorige week zondag , zijn we weer verder getrokken. Eerst nog even langs de bijzondere kerk van Hammerfest die is gebouwd in de vorm van schuinstaande visrekken.

Verder langs een mooie weg langs Sennalandet, heel veel watervallen, naar Alta. Het is af en toe slecht weer met veel regen, dus de watervallen willen wel.......... .
Vlakbij Alta , in Hjemmeluft , heeft men een Samische nederzetting uit de 16 de eeuw gevonden en hier ligt ook het grote veld met zo'n 2000 rotstekeningen.
Meer dan 8000 ! jaar oud , gemaakt op rotsblokken die door de ijstijd zijn gladgeslepen. De betekenis van de tekeningen is niet eenvoudig want er schijnt niemand meer te zijn uit die tijd die er nog iets van kan vertellen. Waarschijnlijk heeft het een religieuze betekenis

De vroege bewoning van deze omgeving is mogelijk door het zachte klimaat. Nergens anders ter wereld kan boven de 70ste breedtegraad nog graan groeien. Wij hebben in Alta een paar rustdagen gehouden. Een rustdag voor ons is ook wassen draaien en drogen , beetje mailen , bellen , foto's uitzoeken , camper schoonmaken, enz. dus eigenlijk hard werken.
nou ja....... :-)

Woensdag was de dag van de dolfijnen en na daarvan te zijn bijgekomen zijn we eerst langs het Lyngenfjord gereden. Volgens ons reisboek het mooiste fjord van Noorwegen. We weten nog niet of het klopt want we hebben nogal wat fjorden te gaan om te kunnen beoordelen of we het er mee eens zijn.
Maar mooi is het hier zeker. Op een natuurlijk platform midden in het fjord bij Späkenes zo maar een paar uur zitten kijken. Bij diverse haventjes onderweg gestopt om even de sfeer op te snuiven. ( Wij hebben iets met haventjes ). Vlakbij Skibotn is hele mooie camperplek aan het grindstrandje van het fjord met wel duizend meeuwen, omringd door watervallen
En nog drie campers. Voorzieningen zijn er niet.....maar mooi !. Wij hebben gehoord dat het in Nederland extreem warm is die dag , en Noorwegen doet hier vandaag ook een beetje aan mee. Veel zon en warm weer vandaag.

Het weer is hier ook extreem. De ene dag koud, storm en mist, De volgende morgen wordt je (heel vroeg want de zon gaat hier niet onder) wakker met stralend weer.

Donderdag 20 juni hebben we watervallendag van gemaakt. Het is toch slecht weer dus eerst de Rovijokwaterval. Mooi gebied. Als je even verder rijdt ben je bijna weer in Finland. Noorwegen hier erg smal. Dus weer terug naar de E 6. Bij Nordkjosbotn moesten we kiezen: gaan we naar Tromso of niet. Tromso is een wat grotere stad, maar je moet er wel 140 kilometer ( 70 heen en 70 terug) voor rijden.
Het is inmiddels erg slecht weer geworden. De regen komt met bakken uit de hemel en het zicht is slecht. Dus gekozen voor Andselv / Bardofoss waar aan een zijweg de grootste zalmtrap van Europa is en de imposante
watervallen van Mälselvfossen. Het is toch een grote plensbui dus dan plenzen we in de regenpakken maar even door.
De watervallen en de zalmtrap zijn wel erg imposant om te zien. Op een bepaald punt is een ruimte waar je achter glas de zalmen even kunt zien rusten voordat ze weer verder stroomopwaarts springen.

Bij de Mälselvfossen is een camping waar we een (regenachtig) nachtje zijn blijven staan. 's ochtends klaart het weer op en kunnen we zelfs buiten in het zonnetje ontbijten. Dit is geen plek om te blijven dus rijden we vandaag ( vrijdag 21 juni) een stukje verder om via Bjerkvik richting Lofoten en Västerland te gaan. Ergens onderweg in de zon aan een fjord zomaar een hele tijd gestaan en even bijgeslapen. Vannacht was namelijk muggennacht.
Over het algemeen valt de overlast wel mee, maar de afgelopen nacht was even minder, we hebben er toch wel zo'n stuk of tien de muggenhemel in gejaagd.
Even verderop bij Evenes vinden we een camperplek aan het fjord.

Zaterdag 22 juni blijkt opnieuw dat dit land per dag verschilt wat het weer betreft. Gisteren schitterend weer. Vannacht harde wind en regen. Vanmorgen nog wel erg zacht en vanmiddag opnieuw regen en laaghangende mistwolken. Het maakt dit deel van Noorwegen mysterieus met z'n diepe fjorden en donkere vergezichten als de mist een beetje optrekt. Vanaf Evenes zijn we naar het havenplaatsje Lödingen gereden.

De oude en de nieuwe haven bekeken en er nog even wat boodschappen gedaan. Via Sortland en Risoyhamn naar Andenes. Op een campingtje vlak voor Andenes vinden we een heel leuk hoog plekje pal aan zee en
aan het strand. Mooi uitzicht op een ( eventuele ) middernachtzon. Het is ook mogelijk dat als de wind nog wat meer aantrekt het zeewier zo maar de buscamper inwaait. We wachten het wel af.

• 24 Juni 2013 - 19:13

Wim Aalbers:

Walvissafari in Andenes beslist niet overslaan!!!!! Eventueel vanuit St"o

• 24 Juni 2013 - 19:20

Carel En Marjan:

Ha die havenzangers!
    Fantastisch zeg die dolfijnen, en om over die zalm trap maar te zwijgen! Ik hoop daar de volgende keer wel wat foto's van te zien natuurlijk! En .... nog een zeewier kuurtje gedaan? Goed voor de mens. Genieten jullie maar lekker verder!

big bizz. Carel en Marjan.