van kijkduin naar zaroutz - Reisverslag uit Zarautz, Spanje van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu van kijkduin naar zaroutz - Reisverslag uit Zarautz, Spanje van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

van kijkduin naar zaroutz

Door: daan matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

14 Januari 2013 | Spanje, Zarautz

Het mooie weer hebben we nog niet gevonden. We hebben al in Honfleur ( Frankrijk ) in de zon op een terrasje gezeten en zo af en toe breekt de zon eens door. Maar we hebben ook veel bewolkt weer en regen gehad. Het is de tweede keer dat we in de winter in Frankrijk en Spanje zijn. Voor uitbundige zon moet je hier niet zijn. Misschien zuidelijker ?.

Vorige week maandag 7 januari hebben we ons tijdelijke huisje uitgeruimd en de camper ingericht. Eerst nog even langs de Citroën garage in Zwolle om een kapotte koplamp lampje te laten maken. Dat zit zo moeilijk ingebouwd. Dat doe je niet even zelf. Daarna langs de 'meubelopslag' om de kerstverlichting weer op te slaan en kleding te wisselen. Verder door naar Arcen.

Dinsdag zo'n beetje de hele dag in de sauna's en het thermaalbad. Dat wordt een vaste gewoonte. Veel gewandeld in het nationaal park maasduinen.

Woensdag 8 januari eerst naar Alblasserdam voor familiebezoek en later die dag doorgereden naar Scheveningen om onze dochter en schoonzoon te bezoeken. Overnacht op Kijkduinpark.

Donderdag eerst nog naar het strand gewandeld. We waren er toch. En daarna flink gas gegeven en via Antwerpen, Gent, Amiens, en Le Havre gestopt op de (mooie) camperplaats van Honfleur.
Blijft altijd een leuk stadje met aparte (kunst) winkels en restaurants.

Vrijdag helemaal via binnendoor wegen door de Camembert en de Calvados streek via Lisieux en Alencon richting Tours. Mooi Normandisch landschap met veel kastelen, land- en vakwerkhuizen.

Als je naar de zon kijkt, laat je de schaduw achter je. We konden mooi in de 'schuifpui' van de bus ( de schuifdeur ) lunchen in de zon.
Even voorbij Tours aan de Loire recht tegenover Vouvray een nog open zijnde camping gevonden. In de 'uiterwaarden' van de Loire kun je mooi wandelen. En fietsen ( La Loire en Vélo ).

Zaterdag via de route National N 10 via Chatellerault en Poitiers en Angoulème naar Bayas / Saint Emilion. Daar waar we kunnen stoppen we soms om een stadje te bekijken of een markt(je) te bezoeken.

Zondag naar het middeleeuwse stadje en (beroemd) wijndorpje Saint Emilion. Volgens de campingbaas mag je dat niet missen en dat klopt. De wijn smaakt overigens perfect. We hebben gelijk maar een klein voorraadje ingeslagen. De streek rond en richting Bordeaux is mooi door de vele wijngaarden en wijnhuizen. ( o.a. Pomerol ). Via de lange rechte weg door de pijnboombossen van Les Landes de camper geparkeerd in de duinen van het strand bij Capbreton. ( vlak voor Biarritz ).

Vandaag ( maandag ) na een lange strandwandeling verder gereden pal langs de kust via Bayonne, Biarritz en St. Jean de Luz naar de Gran camping Zarautz. We zijn wel weer eens toe aan warme douches. En dat hebben de spanjaarden hier prima voor elkaar.

Voor de komende dagen wordt hier slecht weer verwacht, Storm, vorst en een halve meter sneeuw. Morgen hebben we nog net de kans om nog een flink stuk zuidelijker te komen. (hopen we)

wij reizen veel met onze buscamper en dan maak je ook veel mee. Zo af en toe gebeurt er iets wat wij leuk of opmerkelijk vinden.
Daar schrijven we graag verhaaltjes over. Het is nooit de bedoeling om iemand te kwetsen. Lees ze met plezier en zie er de humor van in..........

eetracers !

Wij komen erg graag in Frankrijk. Het is een zeer veelzijdig land met mooie stranden, bergen, bossen, unieke landschappen en een prachtige natuur.
Goed land ook om met je camper doorheen te trekken, op marktjes te winkelen, stadjes te bezoeken en te genieten van het franse 'joie de vivre'.
Fransen houden , net als mijn vrouw en ik , van lekker en uitgebreid eten.
De warme maaltijd, de belangrijkste maaltijd van de dag, wordt meestal tussen de middag gegeten.
Daarom zie je bij eethuisjes langs de buitenwegen vaak alle blauwe auto'tjes van de EDF ( electriciteitsmaatschappij ) en talloze andere auto's van vertegenwoordigers staan. Van pakweg 'half een tot twee' wordt daar heerlijk en uitgebreid gegeten.
Mocht je er toevallig langs komen schuif gerust aan, want voor een gering bedrag krijg je er een perfect driegangen-menu.
Let niet op de buitenkant van de restaurantjes. Voor Nederlandse begrippen ziet het er niet uit......maar het eten is er vaak geweldig.

En als het even kan gaan alle andere fransen thuis eten tussen de middag.

Meestal zijn de wegen in Frankrijk rustig te berijden. Maar niet tussen pakweg kwart voor twaalf en half een 's middags. Uit alle hoeken , gaten en zijwegen wordt het plotseling zeer druk op de weg en probeert iedereen het snelst thuis te zijn. Of op de plek waar ze willen eten. Als het even kan proberen wij de 'eetracers' te vermijden. Fransen rijden echt niet gevaarlijker dan iedere andere Europeaan. Behalve als ze gaan eten.

Dan ontstaan er op de gekste plaatsen file's en gevaarlijke situaties omdat ze je nog net even in die onoverzichtelijke bocht willen inhalen.
We hebben al eens door krachtig te remmen en uit te wijken een fransman het leven gered. Die was nog net niet aan z'n laatste maaltijd toe.

Dus onze tip: ga als het even kan tussen kwart voor twaalf en half een even wat anders doen dan op franse wegen rijden. En hou er rekening mee dat zo rond twee uur heel veel fransen weer met de auto terug op de werkplek moeten zijn. Je kan natuurlijk ook altijd nog lekker mee gaan eten !

• 14 Januari 2013 - 20:12

Jan:

Hoi D&M,

Dat hebben jullie snel gedaan om in Spanje te komen!! Hopelijk hebben jullie snel het mooie weer te pakken. Hier is inmiddels het mooie winterweer gekomen, vorst en mogelijk natuurijs!

Groeten,

Jan

• 14 Januari 2013 - 20:42

Wim En Ieke:

Jullie hebben de racemove al weer aardig te pakken.
    En nog steeds geen goed weer.
    Wat moet dat worden.
    Noemen jullie dat vakantie!!!!!!!!!!!!!
    Gaan jullie weer naar Marokko?????

Wij doen het hier in winters Salland heel wat rustiger aan.
    Fijne wandelingen in de sneeuw en daarna warme chocomel of nog beter Irish coffee.

Geniet er een beetje van.

Lieve groet.
    IEKE

• 14 Januari 2013 - 21:05

Carel En Marjan:

Zo weer op weg!
    Toch niet even aan gewipt in Bretagne? Veel plezie r en voorspoedige reis
    Bizz de nous

• 16 Januari 2013 - 09:35

Wil En Annelies:

Hoi Daan en Marijke,

Heerlijk om jullie enthousiaste verhalen weer te lezen.
    Zoek de zon op en geniet ervan!!

Veel liefs,
    Wil en Annelies