Grijze weer ontvluchten - Reisverslag uit Dalfsen, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Grijze weer ontvluchten - Reisverslag uit Dalfsen, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Grijze weer ontvluchten

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

06 Januari 2013 | Nederland, Dalfsen

We zijn een maand in Nederland. En we hebben een mooie tijd beleefd.
Heel veel vrienden en bekenden gesproken. En natuurlijk met de kinderen en kleinkinderen kerstfeest 'gevierd'. Kortom een geweldige tijd. De camper staat trouw naast het vakantiehuisje in Dalfsen. Veel gewandeld en gefietst in de omgeving. Maar.....alle vijftig tinten grijs en de bijbehorende regen hebben we nu wel gezien.

De camper heeft een grote onderhoudsbeurt gehad en is er weer helemaal klaar voor. En wij dus ook.

Vanaf maandag maken we eerst nog een rondje Nederland en donderdag willen we richting Portugal. Daar waar de zon weer eens doorbreekt maken we de eerste (langere) stop. Volg ons maar.......

U staat hier niet !

Hebt u dat nou ook wel eens ? Dat alles vanaf het eerste kontakt dat je met iemand hebt fout gaat ? Het gebeurt me gelukkig niet al te vaak. Maar soms...........

We komen ergens aan de Franse kust een camperplaats oprijden. Het is een privé-bedrijfje dat tegen een redelijke prijs, tientje per nacht, best mooie plekjes heeft met stroom, toilet en douche. Op loopafstand van een strandje. Voor een nachtje best aardig vinden wij. Komt een meneer op ons af die zegt dat hij de slagboom wel open maakt en dat we maar een plekje moeten zoeken. De eigenaar, laten we hem maar Louis noemen, is er niet. Maar als we weer vertrekken kunnen we met Louis wel afrekenen.

's avonds valt de stroom op het gedeelte waar wij met nog enkele andere campers staan uit. Dat kan gebeuren. Meestal kijk ik eerst of anderen daar ook last van hebben en bij alle campers op het 'benedenterrein' is geen stroom. Op hetzelfde moment vraagt een nederlander met camper aan mij of ik toevallig frans spreek want hij spreekt dat niet en de stroom is uitgevallen.
Ik op weg naar Louis en vertel dat we geen stroom hebben. Dat bestaat niet zegt Louis en loopt met mij mee naar de camper. Vertelt vervolgens dat de stekker goed in de stroompaal zit en dat ik dus wel stroom heb !. Ik zeg in mijn beste frans: Louis , alle campers op het benedenterrein hebben geen stroom. Nou zegt Louis de stekker zit er goed in dus jullie hebben gewoon stroom en die andere campers hebben wel stroom, ga maar vragen.

Een franse buurman roept op dat moment tegen Louis dat hij geen stroom heeft. De situatie is zo lachwekkend dat mijn vrouw in de lach schiet en ik dus ook.
Daar kan Louis de humor niet van inzien en loopt hard mopperend weg. Hij rommelt iets in een gebouwtje verderop en even later hebben we dus allemaal gewoon weer stroom. Louis hebben we verder die avond niet meer gezien.

De volgende ochtend wil ik afrekenen bij Louis en die vraagt om het kenteken van de camper. Als ik dat geef verklaart hij luid en duidelijk: U staat hier niet !
Ik leg uit dat we gistermiddag zijn gekomen, dat hij er even niet was en dat 'een collega' de slagboom heeft geopend. Antwoord van Louis: als ik uw kenteken niet heb genoteerd dan staat u hier niet !. Ik wijs vanuit zijn kantoortje op de camper en leg uit dat we er toch echt al even staan.
Ik denk een grapje te kunnen maken en zeg: als we hiet toch niet staan dan hadden we zeker ook geen stroom....

Louis kijkt me vernietigend aan , mompelt dat er inderdaad ook al iets was met de stroom, en rekent met een diepe zucht zonder verder nog een woord te zeggen dan toch maar met mij af.

Tussen Louis en mij komt het nooit meer goed.

• 06 Januari 2013 - 19:36

Wim:

Die Vecht komt me bekend voor. 'k Las in de krant dat er met dit weer veel mensen zijn die lijden aan wegwee i.p.v. heimwee. Volgens mijn hebben jullie dat ook onder de leden.
    Een heel fijne reis gewenst en houdt de camper heel. Misschien tot april ergens in Frankrijk.