De legende van koning Arthur en Merlijn - Reisverslag uit Cheddar, Verenigd Koninkrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu De legende van koning Arthur en Merlijn - Reisverslag uit Cheddar, Verenigd Koninkrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

De legende van koning Arthur en Merlijn

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

08 Juni 2011 | Verenigd Koninkrijk, Cheddar

zondag 5 juni 2011,

Gisteravond leek het er op dat het slechter weer zou worden. Maar vanmorgen is het erg zacht en windstil weer.Vandaag rijden we weer eens een stukje verder.Eerste plaatsje waar we stoppen om boodschappen te doen is Perranporth. Mooi dorp en een leuk strand. Jammer van de vele hoogtebalken bij de parkeerplaatsen. Camper haters zijn er overal. Het volgende dorp Padstow
heeft dat een stuk beter geregeld. Ook Padstow is alweer zo´n leuke haven en vissersplaats. Wij houden erg van dit soort routes. Verderop in Port Isaac zijn de straten zo steil en smal dat je elkaar als voetganger nauwelijks kunt passeren. De camper kun je goed parkeren op ongeveer een kilometer vanaf het stadje.
Next stop is Tintagel. Daar staan de restanten van het kasteel van koning Arthur. Het dorpje Tintagel ligt een klein stukje van de kust. De ruines van het kasteel liggen hoog op een rots boven zee. Je kunt er via een smalle brug en in de rotsen uitgehouwde trappen komen. Het is nooit bewezen dat koning Arthur er daadwerkelijk heeft gewoond. Iedere streek in Engeland claimt de geboorteplaats , en de woonplaats, van Arthur te zijn. Het precieze verloop van de legendes is niet duidelijk. Maar de plek met Arthur en de ridders van de ronde tafel heeft , aan de drukte te zien, een grote aantrekkingskracht. Ook vandaag is het weer prachtig weer. De Engelsen die wij spreken zijn er ook zelf erg verbaasd over. We hebben overnacht op een van de weinige vrije camperplek mogelijkheden in Engeland. Tegenover de Spar winkel in de hoofdstraat is het op het achterste deel van het parkeerterrein toegestaan om tegen betaling van 3,5 engelse ponden te blijven te staan.Rustig plekje.

Maandag 6 juni 2011,

Na de koffie hebben we in Tintagel King Arthurs Hall bezocht. Toevallig was er gisteren een bijeenkomst met ´fellows´ uit de hele wereld van de ´the knights of the Round Table´.
De hal heeft een uitgebreide collectie literatuur over koning Arthur. De muurschilderingen en de 73 gebrandschilderde ramen vertellen het verhaal over de vorst en zijn ridders.
Volgende havenstadje op onze route is Boscastle. Alweer een mooi havenstadje in een nauwe kloof. Er is een grappig heksenmuseum. Dat hebben we bezocht. Daarna zo dicht mogelijk langs de kust gereden naar Clovelly.
Dat is volgens ons het eerste stadje waar je entree voor moet betalen om het te kunnen zien. Toch is het zeer de moeite waard, het dorp is echt bewoond en levendig. Maar wel een museumdorpje. De huizen staan trapsgewijs langs hele steile straatjes met in de diepte een haventje. Het verkeer van de dagelijkse boodschappen en de bevoorrading van een paar kleine winkeltjes gaat met houten sleetjes over de keien of met ezeltjes. Ook vandaag hebben we dus weer heel wat geklommen en geklauterd. Tijd om in Mortehoe op camping ´damage barton' een plekje voor de nacht te zoeken.
Met een schitterend uitzicht op de Ierse Zee , links ´ en rechts kun je duidelijk Zuid Wales zien liggen. Het weer is nog steeds mooi . maar lijkt nu wel te gaan veranderen.

• 08 Juni 2011 - 20:17

Carel En Marjan:

Was weer leuk, bedankt.
    groetjes

• 08 Juni 2011 - 20:19

Carel En Marjan:

PS. Had je gisteren een gezellige Verjaardag?