Van Saint Ives naar Saint Agnes - Reisverslag uit Cheddar, Verenigd Koninkrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Van Saint Ives naar Saint Agnes - Reisverslag uit Cheddar, Verenigd Koninkrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Van Saint Ives naar Saint Agnes

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

08 Juni 2011 | Verenigd Koninkrijk, Cheddar

vrijdag 3 juni 2011,

Deze streek is sterk verbonden met Bretagne en Normandie. Er staan 10 Normandische kastelen of de oveblijfselen daarvan in deze omgeving. En er zijn veel overblijfselen van de Kelten. Grafstenen, Hunebedden , Stone Cirkels. Een plaats genaamd ´Men a Tor, proberen we nu al twee dagen te vinden. Na rondvragen is het eindelijk gelukt. Diep verscholen in de velden en tussen de stenen muurtjes. We zijn blij dat we het zoeken niet hebben opgegeven. Het is een mooie plaats. Terug bij de camper buiten in het zonnetje geluncht. Verder gereden richting Penzance. Onderweg nog een Hunebed gespot....Lanyon Quoit. Even verderop een mooie kustweg genomen van Hayle naar Portreath. Dit plaatsje ligt geklemd in een nauw dal aan zee.
Het getijdenverschil is ook hier weer zo hoog dat de haventjes bij eb volledig droog vallen. We zijn gestopt hoog boven het plaatsje Saint Agnes. Even ten westen met een prachtig hoog uitzicht over de zee en het omliggende gebied is een mooie boerderij camping. Vanaf daar een lange wandeling gemaakt naar de in zee vooruitspringende rotsen van Saint Agnes Head. Vlakbij de camping ligt een oude tinmijn. Een overblijfselen van de tientallen tin en kopermijnen die er in dit gebied waren. Het is een sfeervolle en wat mysterieuze plek om een mooie zonsondergang te beleven.

zaterdag 4 juni 2011,

Voor veel Engelsen met kinderen is dit het einde van hun ´banks holiday´ Dus de heerlijke geuren van het Engelse ontbijt ´ gebakken spek ´en ´sausages´zal wel wat minder worden. We staan op zo´lekker plekje dat we vandaag weer eens blijven staan. We moeten wel even wat boodschappen doen. Maar er loopt een voetpad dwars door de heidevelden en de weilanden naar het dorpje St. Agnes.
Het dorpje zelf ligt op de groene, sterk naar zee afdalende hellingen. Er is een goed gesorteerde dorpswinkel. De wandeling heen en terug is zo´n zes kilometer. Na de lunch zijn we vanaf de hoog gelegen camping afgedaald naar het strand. dat heet Port Chapel en is een paradijs voor surfers. Het is genoemd naar de grote grot in de rotsen. Het is de hele dag warm strandweer. Maar ´s avonds laat koelt het sterk af en betrekt het.Mooie zonnige dag, 20 graden en volop zon.

• 08 Juni 2011 - 20:07

Carel En Marjan:

Wauw.... het lijkt inderdaad op Bretagne! En dan dat mysterieuze, dat trekt mij wel! Zijn jullie nog in de grot geweest? Ik ga nu snel de andere foto's en het verslag bekijken.
    Biz. moi