bizar avontuur in extreem weer - Reisverslag uit Méaudre, Frankrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu bizar avontuur in extreem weer - Reisverslag uit Méaudre, Frankrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

bizar avontuur in extreem weer

Door: daan matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

29 Oktober 2012 | Frankrijk, Méaudre

We hebben vanaf zaterdagavond zo'n 30 uur in een heuse sneeuwstorm gezeten. Op een gegeven moment konden we de camper nauwelijks nog verlaten.........

We zitten in Meaudre een plaatsje vlak bij Grenoble. We wilden via het natuurpark Vercors naar de Provence rijden.
Maar voorlopig zitten we dus ingesneeuwd. De hulptroepen hebben ons vandaag gedeeltelijk uitgegraven. Maar waarschijnlijk zijn de wegen hier in de omgeving pas overmorgen weer begaanbaar.Het is nu overigens fraai wintersportweer. Alleen de liften zijn nog niet open. Volgens de franse radio zijn veel wegen in de regio nog afgesloten en onbegaanbaar.
Kleine dorpjes zijn nog ingesneeuwd.

Afgelopen maandag, dinsdag en woensdag hebben we van het heerlijke warme najaarsweer genoten in Arcen, Noord Limburg. Maandag was de warmste oktoberdag ooit in Nederland. 22 graden. T-shirt en korte broek aan. Arcen kent ook een mooi thermaalbad en sauna complex. En daar hebben we flink gebruik van gemaakt.

De volgende stop was in het uiterste puntje van België , bij Arlon. De volgende dag zijn we verder gereden naar Bannes ( bij Langres) nog steeds met erg mooi herfstweer. Lekker met een bokbiertje van de zon genieten. En zowel de Ardennenen als deze omgeving zijn heel mooi met de herfstkleuren in de zon.

We wilden netnaar Langres gaan fietsen toen het steeds harder ging regenen en daarom zijn we verder vertrokken naar de Provence.

Daar kwamen we dus zaterdagmiddag terecht op een camping in Meaudre, het begin van het natuurpark Vercors.

Tot onze verbijstering begon het die avond eerst licht en later steeds harder te sneeuwen. ook de franse buurman vond het 'bizar' .
Het is die nacht extreem slecht weer geworden. Steeds hardere storm en er is al zo'n 30 centimeter sneeuw gevallen. Het vriest hard. Naast de camperkachel de electrische kachel ook aan. de hele zondag is het hard blijven waaien en sneeuwen. Er liggen sneeuwduinen van zo''n anderhalve meter hoog. Hoe komen we hier ooit weer weg ?

Er is hier wel een verwarmd toiletgebouw en warme douches, maar daar kunnen we slechts naar toe waden door hoge sneeuwduinen.

In de bus blijft alles prima functioneren. En daar kunnen we ook douchen. Alleen de vuilwatertank is wel bevroren. Dus die kunnen we beter even niet gebruiken.

Inmiddels is het vanmorgen ( maandag) opgeklaard en is het heel mooi in de omgeving. We hebben boodschappen gedaan in het dorpje. De supermarkt was nog niet uitgegraven, maar de winkel was wel open.
Vanmiddag hebben de hulptroepen ons en nog een paar mede camperaars uitgegraven. Maar de wegen zijn nog niet veilig. We gaan eerst een paar dagen van deze pure wintersport genieten.

• 29 Oktober 2012 - 16:21

Mandy:

Haha, lekker nazomeren in Frankrijk....

• 29 Oktober 2012 - 16:52

Wil & Annelies:

Denk ga toch eens even kijken waar jullie nu zijn!!!!! Jeetje midden in de sneeuw. Hoor je nog zeggen Marijke, wij gaan heerlijk naar de Provence de zon nog even tegemoet. Kon een glimlach niet onderdrukken hoor. Wel weer voor prachtige plaatjes en een mooie test voor de camper!
    Veel plezier en geniet er maar lekker van.

Veel liefs,
    Wil & Annelies

• 29 Oktober 2012 - 18:23

Piet Pacqué :

Zo juist jullie sneeuwavontuur bekeken Roept bij mij veel herinneringen
    op van onze "La Ride"periode.en het is ook weer genieten als de barre
    omstandigheden voorbij zijn.
    Zelf doen wij het nu wat bescheidener aan omdat mijn zicht steeds minder
    wordt en Riet nu alleen de auto met onze caravan moet besturen
    Dit seizoen hebben we toch weer bijna 50 dagen in NL en idem zoveel in
    Frankrijk in onze "Kip Kompakt " doorgebracht
    .Afgelopen zaterdag hebben wij ons kampeerseizoen afgesloten
    met een mini reunie met Peter van Toorn in Afferden
    Beste globetrotters geniet zoveel mogelijk, ondanks alles proberen lwij dit ook.
    Groetjes Riet en Piet Pacqué

• 29 Oktober 2012 - 19:14

Piet Pacqué:

Bij het terug lezen van mijn E-mail post na onze vacantie vernam ik het overlijden
    van de moeder van Marijke en bieden wij jullie en de familie onze condoleances aan
    Ruet en Piet

• 29 Oktober 2012 - 19:19

Carel En Marjan:

Hallo wintersporters!
    Gelukkig hebben jullie weer wat bijzonders meegemaakt, voor de thuis blijvers inderdaad even een glimlachje! Eerlijk gezegd was ik al bang dat jullie in die omgeving waren (gezien de weersberichten!)
    maar gelukkig weer met een sisser afgelopen. Leuke foto's weer, vooral de paden op de camping, loopt vast wel gemakkelijk! Nou luitjes geniet er ver van , en doucement hoor.
    bisous de nous.

• 29 Oktober 2012 - 20:18

Jan:

Mooie sneeuwpop!! En niet teveel sneeuwballen gooien he?! Geniet van de mooie plaatjes en hopelijk zijn jullie snel weer mobiel....
    Groeten,
    Jan

• 30 Oktober 2012 - 21:19

Wim En Ieke:

Wat een spannend wild west verhaal.
    Je hebt tenminste wat te vertellen.
    Spanning en sensatie van de bovenste plank.
    Zo'n onverwachte wintersport vakantie is toch best wel leuk!!!!!
    Hopelijk zijn jullie nu echt op weg naar het zonnige zuiden.

Lieve groet.
    Wim en Ieke

• 01 November 2012 - 12:11

Thea Den Braber:

Marijke en Daan, allereerst gecondoleerd met het overlijden van je (schoon)moeder.
    Wat een tegenstellingen. Afscheid nemen van je moeder en daarna de, eigenlijke wel
    nodige, rust van het niet ingeschatte insneeuwen. Nou jullie hebben nu in ieder geval
    de eerste winter-oefening achter de rug en zijn niet in paniek geraakt en er w.s. wel wat
    leerpuntjes er aan overgehouden. Veel plezier en succes op jullie verdere tocht.
    groeten van ons
    Willem en Thea