Bijna veertig graden verschil - Reisverslag uit Aups, Frankrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Bijna veertig graden verschil - Reisverslag uit Aups, Frankrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Bijna veertig graden verschil

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

03 November 2012 | Frankrijk, Aups

Vanmorgen zijn we naar de Zaterdagochtend markt geweest in het Provencaalse stadje Aups. Lekkere verse spullen gekocht. De heerlijkste geuren komen je op zo'n markt tegemoet.Voor de lekkerste ingrediënten voor een maaltijd loop je gewoon je neus achterna. Wij genieten vooral van eenvoudig en vers. Tegen het einde van de markt loopt het terras van het dorpscafé vol. Mooi moment om ook even koffie te drinken.

Afgelopen maandag zaten we nog vast in de sneeuw in Meaudre. Benieuwd wanneer de wegen weer begaanbaar waren. De nacht van maandag op dinsdag heeft het 15 graden gevroren !. De camper heeft het zwaar en de gasvoorraad loopt schrikbarend hard terug. Enkele leidingen in de camper dreigen te bevriezen, dus de kachel volop aan.

Het zijn wel hele mooie wintersportdagen hier. Er wordt al gelanglauft en geskied. Alleen de liften doen het niet, dus je moet zelf eerst naar boven klauteren. Wij houden het maar op lange wandelingen in de sneeuw.

Woensdag zijn de wegen weer veilig begaanbaar en rond het middaguur zijn we , veilig achter een zandauto , naar Grenoble gereden. Vanuit de sneeuw rijden we zo de herfst , met al z'n fraaie herfstkleuren weer in.

De wegen richting Die in het Parc de Vercors zijn allemaal afgesloten, dus we rijden over de Route National N75 richting Sisteron. Mooie route om te rijden. In Veynes zijn we gestopt op camping Solitaire. Primai om een nachtje 'normaal' te camperen. Het heeft 's nachts nog gevroren. Gelukkig komt de zon mooi Provencaals op en wordt het die Donderdag ruim 20 graden.

In het middeleeuwse stadje Sisteron een wandeling gemaakt en onderweg zo maar een paar uur genoten van de zon. Alles is nu wel weer ontdooid.
We wilden in Digne les Bains naar het thermaalbad. Maar zowel de camperplaats als het thermaalbad ( in een grot ) kunnen ons even niet bekoren. Dus nog wat zuidelijker gereden. Over de Route Napoleon naar Castellane. Pal aan Verdon , tussen de hoge Rots met het kerkje en de rivier, is een stille rustige camperplek. Met het centrum van Castellane op 100 meter en de bakker naast de deur.

Vrijdag is het nog steeds heel mooi weer en heel veel zon !. Vandaag de hele dag langs de Gorges Du Verdon gereden. We zijn hier 22 jaar geleden ook geweest. Maar hele stukken lijken toch weer nieuw. ( of anders?).
Veel gestopt en veel geluierd in de zon. Onderweg hebben we nog flink wat calorieën verbrand in Trigance. Ook al weer een mooi bewaard middeleeuws stadje vlak bij de Verdon.

In het tegen een berg geplakte dorpje Moustiers-Ste-Marie hebben we alweer zo'n deja-vu. Ook hier waren we 20 jaar geleden. het restaurant waar we toen met vrienden hebben gegeten kunnen we nog vinden. De ster hoog boven het kerkje tussen de rotsen hangt er nog steeds.
En.....het is er heerlijk warm.

• 04 November 2012 - 14:29

Carel En Marjan:

Hoi Daan en Marijke,
    Het zijn weer mooie blauwe luchten en prachtige doorkijkjes.
    Genieten jullie maar lekker, dan doen wij dat hier ook!
    Bon voyage et bisous de nous.

• 05 November 2012 - 16:05

Wil En Annelies:

Moustiers-Ste-Marie, ster, Lac de Ste Croix ( blusvliegtuigen ,bbq), Gorges du Verdon (onweer, prachtige wandeling ), allemaal leuke herinneringen! Waar blijft de tijd?
    Heerlijk dat jullie weer "ontdooid zijn" en lekker van de zon kunnen genieten.
    Veel liefs,
    Wil en Annelies