de woeste westkust - Reisverslag uit Santiago do Cacém, Portugal van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu de woeste westkust - Reisverslag uit Santiago do Cacém, Portugal van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

de woeste westkust

Door: daan matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

26 Februari 2013 | Portugal, Santiago do Cacém

De Algarve stond vroeger bekend als de streek van het zalige nietsdoen. De bewoners produceerden en verbouwden genoeg voor hun eigen levensonderhoud en dat was het dan wel.

Nou.....dat nietsdoen leren we al aardig. De afgelopen tijd hebben we niet veel gereden. De bus een beetje van de ene vrije camperplek naar de andere vrije camperplek verplaatst. En veel van de zon genoten. En we hebben ook nog een heuse storm gehad......

Vorige week maandag zijn we vanaf Praia de Salagos naar de westkust gereden. Maar eerst hebben we gezocht naar het 6e eeuwse visserskerkje ' Nossa Senora da Rocha '. We hebben het gevonden en het is de moeite waard. Prachtig kerkje op een prachtig plekje aan de zee. Verder gereden naar de westkust. We hadden er al eerder gestaan dus opnieuw naar Praia de Bordeira.

Lange strandwandelingen gemaakt en ons verbaasd over de hoge golven op het strand. De eb- en vloedbeweging van de Atlantische Oceaan zorgt altijd voor veel spektakel.

Woensdag zijn we weer iets verderop gestuit op alweer zo'n mooi plaats voor de camper. Een door hoge rotsen ongeven droombaai'tje aan zee.
Praia de Carvalhal.

Na vier nachten op vrije camperplaatsen is een camping met faciliteiten ook wel weer eens prettig. Die vonden we bij Vila Nova de Milefontes. Voordat we daar waren kom je eerst door een mooi gebied met alweer tientallen ooievaars en sinaasappelplantages. (met lage boompjes). Er zou een camperplaats op het mooie uitzichtspunt aan zee bij Almograve moeten zijn. Maar daar staat een verbodsbord voor campers.

Vrijdag zijn we weer even verderop gestrand aan zee op de vrije camperplaats van Porto Covo. Pal aan zee. En dat hebben we geweten.
's middags was het nog lekker weer, hele spectaculaire zee maar dat is leuk voor het uitzicht. In de nacht van vrijdag op zaterdag is het steeds harder gaan stormen. Dus dat werd heel hard schudden in de bus. Beetje schudden is wel lekker, maar die nacht hebben we toch weinig geslapen.
Porto Covo is een aardig badplaatsje.

In de stilte na de storm zijn we om het industriestadje Sines heengereden. Bij Santo André vonden we alweer zo'n relaxt plekje waar je met je camper vrij in de duinen achter het strand mag gaan staan. En in tegenstelling tot de zuidkust sta je hier met weinig campers. Echt genieten en alweer mooi weer.

Van dat soort plekjes nemen we niet graag afscheid. We kunnen er prachtig wandelen over het strand of achter de duinen. Daar komt inmiddels steeds meer in bloei. Mimosa , Lavendel , Thym en nog veel meer. Je loopt er sterk gekruid rond.

Vandaag, dinsdag , zijn we er weer vertrokken en op weg gegaan naar Evora. Onderweg het plaatsje Santiago do Cacem bekeken. Het hoog gelegen kerkje is één geheel met het burchtcomplex. Mooie vergezichten over de omgeving en de zee. Richting Evora kom je door uitgestrekte gebieden met kurkeiken, alweer heel veel ooievaarsnesten, mooie meertjes en steeds meer bloemen.

Zo houden we het nog wel even vol................

============================================

wij reizen veel met onze buscamper en dan maak je ook veel mee. Zo af en toe gebeurt er iets wat wij leuk of opmerkelijk vinden.
Daar schrijven we graag verhaaltjes over. Het is nooit de bedoeling om iemand te kwetsen. Lees ze met plezier en zie er de humor van in..........

de campingburgemeester.

Als er eentje is , dan is 'ie niet te missen. Op grote campings beheert hij meestal een deel van het terrein.
Op kleinere campings neemt hij gerust het hele terrein voor zijn rekening.
Altijd vanuit een zodanig strategische positie dat hij onmiddellijk ziet dat er weer een 'nieuwe' is.
Het is eigenlijk altijd een 'hij'. Emancipatie is nog niet doorgedrongen in die tak van sport.
Soms zien we er eentje die door een haar ter 'zij' de wordt gestaan. Dan is het helemaal feest.

Waar heb ik het eigenlijk over.................? ' De campingburgemeester '. Je bent de camping nog niet binnen of hij staat je met ongevraagde raad en daad ter zijde:

* ik help wel even helpen om de caravan/camper op z'n plek te zetten ( dat doen we liever zelf )
* als u op die plek gaat staan met de neus naar voren dan heeft u de meeste zon........( dat hadden we zelf ook al gezien )
* de zon komt hier op om half zeven op, dus ik zou de luifel zo zetten ( nou wij hadden dat net even anders gedacht, misschien doen we de luifel wel niet )
* de douches zijn hier waardeloos, maar de derde douche van rechts is nog wel oké ( nou bedankt voor de informatie , maar we hebben vanmorgen nog gedoucht )
* de bakker komt hier met een auto'tje om acht uur op de camping ( we hebben net in het dorp brood gekocht )
* het stokbrood is dan wel 10 eurocent duurder dan in het dorp ( mag die man met het auto'tje nog iets verdienen? )
* het zwembad is nog open hoor ( we willen nog helemaal niet zwemmen ).

als je geluk hebt komt er ook nog een bijna niet te stuiten verhaal: hoe lang hij hier al niet komt, dat er hier zo'n prettige sfeer is, ze kennen elkaar hier allemaal al jaren, hoe lang hij al dan niet gelukkig getrouwd is ..............enzovoorts.

En als er iets is , ( wat dan? ) dan moeten we het hem maar komen vragen. ( nou mooi niet dus )

Wij komen hier slechts één nachtje voor onze rust.

Dag campingburgemeester !

• 27 Februari 2013 - 00:46

Judith Speijer:

wel lekker dat weer, net terug uit Zuid Afrika, hier maar koud, maar toch lekker in mijn eigen bed bij mijn eigen open haard enz. enz Geniet dit

J&H

• 27 Februari 2013 - 00:46

Judith Speijer:

J&H

• 28 Februari 2013 - 19:08

Riet En Piet:

Hallo zwevfers
    Bij jullie (burgemeesters) ervaringen zaten heel veel
    van onze ervaringen.Soms worden ze wel eens irritant vooral
    als ze de adviezen blijven aanhouden en zichzelf super
    kampeerders of levensgenieters vinden.
    Ons kampeerseizoen begint weer in april met een LGK reunie
    misschien wel de de laatse want door de hoge leeftijd zijn er nog
    maar weinig over die nog actief kamperen.
    Beste Marijke en Daan geniet zoveel mogelijk en kom weer heel terug
    Groetjes Riet en Piet

• 01 Maart 2013 - 15:13

Carel En Marjan:

Hallo Daan en Marij
    Weer bedankt voor alle reis informatie, en natuurlijk de foto's! Die met het doorkijkje heeft mijn voorkeur, en het speciale er van is de letter M die gevormd is door jullie voetstappen!
    Welke tijd zijn jullie ook weer van plan om terug te komen?

Genietse, et bises de nous deux!

• 01 Maart 2013 - 15:14

Marjan:

Marijke natuurlijk!

• 04 Maart 2013 - 16:35

Annelies Alting:

Hi Daan en Marijke,

Wat een gezellige verhalen en schitterende foto's!! De lente is nu ook bij ons in aantocht en wij hebben hier ook de ooievaars weer gespot!!
    Blijf heerlijk genieten en ik ben benieuwd wanneer jullie weer in Nederland zijn. Wij gaan het horen.

Veel liefs,
    Wil en Annelies