van de wijn naar het water - Reisverslag uit Vétroz, Zwitserland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu van de wijn naar het water - Reisverslag uit Vétroz, Zwitserland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

van de wijn naar het water

Blijf op de hoogte en volg Daan

16 September 2012 | Zwitserland, Vétroz

We zitten inmiddels in Zwitserland in het plaatsje Vetroz , tussen Martigny en Sion. Met nog steeds onafgebroken schitterend nazomerweer. We hebben de Bourgogne verlaten en zijn in kleine stappen naar Zwitserland gereden. We hebben nog geen meter tolweg gereden. Dus uitsluitend binnendoor

en........we hebben een internetverbinding als een zwitserse gatenkaas.....af en toe valt er een gat in...gaan we morgen op een andere plek dus mee verder.

andere plek is inmiddels gevonden in Saas Grund in Wallis , Zwitserland.

Vorige week maandag hebben we in de Bourgogne, in Frankrijk , een stuk van de "tour de bourgogne" gefietst. Voor fietsliefhebbers: het is een rondtocht van 800 kilometer waarvan 600 kilometer inmiddels klaar is.
Het traject loopt over 'voies vertes' ( groene wegen ) , over jaagpaden langs het water, oude spoorlijnen en soms via rustige secundaire fietswegen. Als je dacht dat Nederland een fietsland is dan zal Frankrijk je nog verrassen. We hebben een stuk gereden langs het Canal Du Centre van Santenay naar Siant-Leger-sur-Dheune. En op de terugweg nog een stuk naar Chalon sur Saone.

Dinsdag 11 september zijn we weer verder gereden naar Sainte Boil, even verderop in de Bourgogne. In Chagny hebben we de camper weer eens goed bevoorraad. In Sainte Boil zijn we weer beland op ons 'vaste'campingtje 'Moulin la Collonge'. Woensdag 12 september er nog een dag aan vastgeknoopt. Ook hier hebben we weer stukken van de 'tour de bourgogne' gefietst. o.a naar Buxy. Op de camping bespraken Nederlanders de uitslag van de verkiezingen. Eerlijk gezegd is dat helemaal langs ons heen gegaan.

Donderdag 13 september is het slecht weer. Het miezert en het is grijs en koud. Da's even wennen na een lange periode van mooi weer.Volgens de meteo zou het weer aanzienlijk verbeteren. Dus hebben we besloten om verder te rijden richting Alpen. We hebben in Zwitserland een mooie route gezien die voert over de hoge bergpassen van Wallis in Zwitserland naar Ticino in Italië. Maar daar zijn we voorlopig nog niet.

Via Bourg en Bresse , Nantua naar Annecy gereden. Camper in het centrum van Annecy, aan het meer, kunnen parkeren. De meteo heeft gelijk: prachtig weer, warm en een stralende zon. Lange wandeling langs het meer en door de oude stad gemaakt. Volgens ons hebben alle Fransen ook een vrije middag want het is gezellig druk overal. Vanuit Annecy een stukje verder gereden naar Alex. Camping de la ferme des Ferrieres. Daar hebben we nog herinneringen aan van lang geleden. We komen er nu voor de derde keer. Prachtig plekje op een heel stille camping en 's avonds een imposante sterrenhemel. Af en toe inspecteert een vreemde vogel ( een brutale pimpelmees) het interieur van de camper.

Vrijdag 14 september , na een uitgebreid ontbijt met zonnebad, pas om een uur of twaalf vertrokken. Weer eens even boodschappen gedaan bij de 'Carrefour' in Thones en daarna heerlijke haarspeldbochten gedraaid op de col's van Grand Bornand en de col de la Colombiëre. Verder gereden naar Samoëns en even verder naar het einde van de wereld ( in Frankrijk) ..... het doodlopende keteldal Sixt Fer a Cheval. Bij Sixt blijkt de camping officiëel gesloten. Maar samen met 2 tentjes lekker illegaal overnacht. De zon schijnt hier nog lekker lang op het bergweitje, maar 's nachts wordt het in de bergen al behoorlijk koud.

Het is hier aardedonker 's nachts, maar we hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Zaterdagochtend snel een bakker opgezocht en in Sixt op een zonnig plekje aan de rivier ontbeten. Op de camperplek in Sixt stond het tot onze verbazing afgeladen vol met campers. Via Tanninges, Les Gets en Morzine riochting Thonon gereden. Onderweg de imposante Gorges 'Pont du Diable" bezocht. Heel veel klimmen en dalen. Pijnlijke kuiten van gekregen. In Thonon aan het meer van Genève op een mooi bloemenrijk plekje geluncht aan het meer. Een dorpje verderop zijn we op een camping beland. Camping ligt aan de rand van een stadspark en een klein strandje. Thonon ligt tegenover het Zwitserse Lausanne. Het is leuk om midden tussen de Fransen aan het strandje te zijn. We hebben veel bewogen ( gewandeld en gefietst) vandaag.

Omdag de zon hier wat later opkomt lang uitgeslapen vanmorgen.Maar dat mag want het is Zondag.Weer verder gereden naar Evian-Les-Bains. Ook al zo'n fleurige stad aan het meer van Genève. Koffie gedronken op een bankje aan het meer en daarna de stad uitgebreid bekeken. Met name het oude centrum met de bronnen en thermaalbaden. Op een hoog gelegen terras buiten met uitzicht over het meer weer eens uitgebreid op z'n frans geluncht. Daarna de weg weer vervolgd langs het meer tot aan de Zwitserse grens. Tol-vignet aangeschaft en via een hele mooie route met veel fruitboomgaarden en uitzicht op de steeds ruiger wordende bergen vervolgd via Martigny naar Vetroz. En alweer veel, heel veel zon vandaag

• 18 September 2012 - 10:08

Carel En Marjan:

Fin dat jullie zo genieten, gaat zo voort! In Cap Coz alles ok.
    groetjes van ons.

• 19 September 2012 - 11:38

Wil & Annelies:

Wat maak je toch gezellige verslagen Daan! Heerlijk om te lezen enne ja ik wil best de plantjes water geven!!Voorzichtig, veel plezier en blijf uiteraard vooral genieten.
    Veel liefs, Wil & Annelies

• 20 September 2012 - 13:38

Corrie En Anno:

We lezen over jullie belevenissen op de camping van Gordes in de Provence.
    Binnenkort moeten we weer terug naar Nederland, want we hebben daar een huis!
    Jammer dat het deze keer net niet gelukt is om de bussen naast elkaar te zetten.
    Maar wat in het vat zit verzuurt niet.
    Bedankt voor het fraaie reisverslag en kom gezond weer terug.
    We rekenen erop dat jullie dan ook naar Groningen komen.