Door de Hoge Atlas - Reisverslag uit Aït Ben Haddou, Marokko van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Door de Hoge Atlas - Reisverslag uit Aït Ben Haddou, Marokko van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Door de Hoge Atlas

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

16 Februari 2011 | Marokko, Aït Ben Haddou

Maandag 14 februari: Marrakech is een stad die leuk van gekheid is. De stad trekt vele tienduizenden toeristen.Je struikelt over busladingen toeristen waaronder ook japanners, chinezen etc. De ezels zijn hier vervangen door bromfietsen. Met bijbehorende herrie en uitlaatgassen.We zijn met een minibusje met een gids naar het centrum gereden.Met de camper zou gekkenwerk zijn. We hebben de schitterende tuinen van de (overleden) mode-ontwerper Yves Saint Lorent bezocht.Die had hier een aardig optrekje.Daarna naar de Saadische graven. Die zijn 300 jaar lang geheim gebleven en eerst recent ontdekt. Je komt er door een doolhof van steegjes. Een van de vele paleizen bezocht. Palais de la Bahia. Je krijgt een goede indruk van de zeer luze (stads)huizen waar de eigenaar (met harem) woonde.De souks (overdekte markten) zijn groots en kleurrijk. Zeer smalle overdekte straatjes waar tussen tientallen brommertjes rijden.
Goed oppassen , je wordt zo ondersteboven gereden. Er is werkelijk van alles te koop. Rustig kijken en kopen is onmogelijk. Er klit altijd wel een of ander figuur aan je. Die wil dan iets van je. En dat wil jij net even niet. Op het beroemde grote plein van Marakkesch :
Place Jamaa El Fnaa zijn honderden kraampjes. Noten- specerijen- fruit enz. Maar ook slangenbezweerders, tattoozetsters, waarzegsters, handlezen, apen aan een touwtje (zielig) en nog veel meer. Het geheel is omgeven met gefluit van de slangenbezweerders en ander lawaai. We hebben vanaf een hoog dakterras al die waanzin eens goed kunnen bekijken. Wat een kakafonie aan geluid. Wat betreft prijzen is Marrakech vergeleken met de rest van Marokko: Marra Cash. Naar Europeesche maatschappen nog niet duur. Maar soms 50 % duurder dan elders. 's avonds nog naar een toeristisch sprookje van duizend en een nacht geweest. In een mooie sprookjesachtige omgeving gegeten en tussendoor gekeken naar optredens van muzikanten, (buik) danseressen en aan het eind een openluchtshow met paardendressuur en een ( valentijns ) vuurwerk. Leuk om te zien ; maar ook zeer toeristisch. Weer: 's morgens bewolkt en lichte regen. Daarna weer volop zon en (erg) warm in de stad. 's avonds koud.

Dinsdag 15 februari: Vanochtend weer met de minibus naar Marrakech. Nu naar het Centre Artisanale. Da's een winkel boordevol met alles wat je maar kunt bedenken. Je kunt hier alleen maar kopen tegen een vaste prijs. Dus (even) geen gezeur met afdingen etc. We hebben er een aantal leuke dingen gekocht en daarna op een terrasje nog even wat gegeten.
Verder op de camping geluierd en gelezen. Op de camping staan ook veel bezienswaardige auto's en campers van (wereld) reizigers. Meestal 4wheel -drive jeeps of vrachtwagens. Daar trekt men dan heel Afrika en/of de rest van de wereld mee rond. Weer: overdag stralend weer, 's avonds sterk afkoelend en regen.

Woensdag 16 februari: Met lichte regen uit Marrakech vertrokken. Op weg naar Ouarzazate. Richting grens Mauretanië. We komen langs mooie buitenwijken. En ik zag een marokkaanse ferrari rijden. Even later weer veel krottenwijken, met golfplaten en plastic krotjes, En de vuilnisbelten hoog opgestapeld langs de weg. Richting Hoge Atlas werd de natuur steeds mooier en de bevolking weer steeds armoediger. Weer dat scherpe contrast tussen arm en rijk.
Aanvankelijk veel mist en regen. Maar geleidelijk aan onbewolkt en droog. Wel heel veel wind. De Col de Tichka is ruim 2200 meter hoog. De omliggende bergen hebben toppen boven de 4000 meter.We zagen het landschap veranderen van groen en nat in droog en schitterende kleuren. De mooiste aardetinten, geel, rood en lichtgrijs. Het wordt ook steeds meer woestijn. De leemdorpjes vallen weg tegen de achtergrond. De bewoners verkopen hier langs de weg fossielen en mineralen uit het Atlasgebergte.
We twijfelen of het allemaal echt is. Waar je ook stopt, binnen een minuut staan en marokkanen of berbers om je heen om je iets te verkopen. Of te bedelen. Give me stylo ( pen ) of bonbon ( chocola). Via een smalle weg naar de camping bij het leemdorp Ait Benhaddoe. We staan in een soort zandstorm. Het is prachtig weer maar het waait hard en stuift flink. Zou wel eens een onrustig nachtje kunnen worden.Het is hier wel prachtig. We hebben zoiets nog nooit gezien.

• 17 Februari 2011 - 09:43

Carel En Marjan:

Hi luitjes, Alweer van die mooie foto's! Keek er al weer naar uit ,ben toch wel erg nieuwsgierig uitgevallen geloof ik! Wij zijn intussen weer thuis ,ook weer gezellig.
    Genieten jullie maar ,en goede reis!
    big bizzz de nous.

• 17 Februari 2011 - 15:31

Wil En Annelies:

Wat een prachtige verhalen, foto's en dat heerlijke weer en eten natuurlijk!! Ben zo benieuwd hoe het jullie bevalt om in groepsverband te reizen.
    Blijf lekker genieten en veel plezier nog enne goed in je achteruitkijkspiegel blijven kijken hoor!!

Liefs,
    Wil en Annelies