kamelen en erg chebbi woestijn - Reisverslag uit Fez, Marokko van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu kamelen en erg chebbi woestijn - Reisverslag uit Fez, Marokko van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

kamelen en erg chebbi woestijn

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

07 Maart 2011 | Marokko, Fez

reisverslag 25 februari. Eerst naar de Todrakloof gereden. Lekker vroeg zodat we hem (bijna) helemaal voor ons zelf hadden.Spectaculair met 300 meter hoge rotswanden aan weerszijden. Ons buscampertje is er maar een nietig voertuig bij.Verder gereden via Erfoud-Rissani naar Merzouga. Weer eindeloze lege vlakten tussen 2 gebergten met kuddes schapen, geiten, ezels en kamelen. Onderweg geluncht bij een waterput. Komen er opeens 3 kamelen met 3 jonge kamelen om de hoek van de camper zetten. Lopen naar de waterput en gaan staan brullen om water. Wij ze met emmers water in de trog water gegeven. Kamelen zijn heel zachtaardige beesten.Leuke ervaring. Kan me niet herinneren ooit in de woestijn kamelen water te hebben gegeven. In Rissani toch nog even de weg kwijt. Ze hebben daar de onhebbelijke gewoonte alle verkeersborden onleesbaar te maken. Als ze dan je verwarring zien duikt er een brommertje op die je tegen betaling wel even de weg zal wijzen.
Nou mooi niet....die vinden we zelf snel weer. In Merzouga kun je zo vanaf de camping de Erg Chebbi woestijn inlopen. Onderweg veel zandstormen met slurven gezien en een zandzeiler !
reisverslag 26 februari.
om negen uur staan er 4x4 terreinauto's klaar voor een rit door de woestijn. Naar een plek waar 5 maanden geleden nog flamingo's liepen. Het is al een tijd erg droog en warm en er valt al 5 maanden geen druppel regen. Dus er is geen meer meer. Ook nog een oude barietmijn beozcht. Ligt pal aan de Algerijnse grens. Dit hele gebied is streng bewaakt door militairen.De grens wordt namelijk door beide landen betwist. Thee gedronken en vers gebakken brood gegeten bij een nomadengezin.We mochten alles bekijken. De woonruimten, de dierenverblijven.Dit moet een erg primitief leven zijn op een open woestijnvlakte. Maar deze mensen maken wel een gelukkige indruk. Vanaf een oase gelopen naar een nomaden-depot. Waar we uitleg krgen over diverse tapijttechnieken. Heel veel mooie zandduinen met kleine dorpjes en palmbomen gezien. Het weer is zeer warm vandaag. Meer dan 30 graden. We hebben onderweg diverse meren gezien. Dat zijn dus fata morgana's.
Reisverslag 27 februari: vandaag een echte rustdag. Het is meer dan 35 graden in de schaduw. Maar deze warmte is anders...droog..en goed uit te houden. Om half zes stonden er kamelen klaar en hebben we een tocht gemaakt om de zonsondergang te gaan bekijken.Het rijdt best goed op zo'n kameel. Wij vonden het een fantastische ervaring. Net een droom, zo mooi. Na terugkomst , het was al donker , naar een afrikaanse muziekavond geweest. En een tradionele meshoui zien klaarmaken. Ze maakten vlak bij de camper in een oven een groot vuur. Als dat goed heet is halen ze het vuur er uit. De onderkant wordt dichtgemetseld. Daarna verdwijnen er twee schapen aan een stok via de bovenkant in de oven.Daarna wordt de bovenkant afgedicht met een ijzeren plaat. Wij eten geen vlees dus hoe het smaakt weten we niet. Voor ons was een vegatarische couscous gemaakt. Vooraf harira ( berbersoep) en fruit toe. Tussendoor maakte een traditionele berbergroep afrikaanse muziek.

Ik zou nog wat over de verkoopmethoden in Marokko vertellen.
We zochten groente en fruit en lopen in een grote plaats een soek binnen.
( een overdekte markt). We zien alleen maar schoenen en leer. Zegt de verkoper zonder ons iets gevraagd te hebben dat het groente en fruit 200 meter verderop en dan linksaf is. Wij zijn stomverbaasd ; hoe weet die man nou dat wij groente en fruit willen.
Een medecamperaar zocht batterijen voor z'n fototoestel. Vraagt dit aan het begin van een markt. Die hebben ze niet. Honderden meters verder spreekt een verkoper in een stalletje hem aan en vraagt: u zocht toch batterijen?. Het blijkt te werken via de tam-tam methode.Half Marokko spreekt wel een beetje Nederlands.Ze luisteren dus goed naar je en dan loopt er een jongen snel via tussengangen door de markt en voila: boodschappenservice !.

• 08 Maart 2011 - 11:32

Corrie En Anno :

Weer onder de indruk van de verhalen en de foto's.
    Het lijkt alsof jullie helemaal alleen door dit prachtige land trekken. Komen jullie 's avonds pas de rest van de groep tegen of reizen jullie in konvooi?
    Vanuit Groningen bij een temperatuur van 1 graad boven nul, maar wel met veel zon, wensen we jullie opnieuw een voorspoedige reis.

• 08 Maart 2011 - 19:12

Carel En Marjan:

Het zag er weer fantastisch uit , de foto's en het verslag!
    We hopen natuurlijk wel dat jullie van de verdere reis via Spanje en Portugal, ook weer
    mooie dingen zullen zien, zodat ook wij daar weer van kunnen mee genieten!
    Genietse...en...goede reis!!!

• 10 Maart 2011 - 12:09

Wil En Annelies:

Net een droom zo mooi, dat wij dit mogen beleven, fantastische ervaring. Zomaar even wat citaten uit je reisverslagen. Heerlijk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. Blijf lekker genieten en vast een goede terugreis!!
    Liefs van ons.

• 11 Maart 2011 - 08:31

Melisa En Fam. :

Wat een prachtige foto's!
    Heel mooi om te lezen hoe fijn jullie het daar hebben. Geniet nog verder van het mooie weer en een voorspoedige reis toegewenst.

Groeten van Wesley, Melisa, Colin en Celine

• 12 Maart 2011 - 20:24

Joke En Henk:

Geniet nog maar even van het Spaanse,is toch wel even iets anders dan Marokko,he.
    Groet van jullie reisgenoten die nu net weer thuis zijn.Is toch ook weer heel fijn hoor.
    Groetjes van Joke en Henk