kkkkkk........koud ! - Reisverslag uit Arcen, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu kkkkkk........koud ! - Reisverslag uit Arcen, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

kkkkkk........koud !

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

01 April 2013 | Nederland, Arcen

We zijn natuurlijk gewaarschuwd , maar dachten dat het wel mee zou vallen. Maar het is inderdaad waar. Hoe noordelijker we reizen , hoe kouder het wordt.

Vrijdag 22 maart stonden we nog in de zon in San Vicente de la Barquera. Wandelen over het strand en genieten van de Spaanse lente.
De omgeving is erg mooi en het vlakbij gelegen stadje Comillas is een pareltje: zeer bijzondere huizen, een klooster, kerk, palacio en een Goudi-paviljoen. En dan ook nog eens een middeleeuws centrum.

Vorige week zondag zijn we verder gereden naar de camping hoog boven op de rotsen bij Zarautz in Noord Spanje. Op de heenreis naar Portugal waren we daar ook. Toen was het daar ( op 14 januari ) noodweer. Zware storm en heel veel regen. We waren er met nog een paar campers in veel natuurgeweld.

De camping heeft wat betreft drukte een metamorfose ondergaan. Het is vakantie in Spanje en het is er druk. We krijgen van de campingbaas een mooi plekje tussen de buscampers met een geweldig uitzicht over de zee en het stadje. En.....het is er heerlijk weer. We zijn er een paar dagen gebleven. Kunnen nu wel van de omgeving genieten. En naar Zarautz wandelen. 380 treden naar beneden en later weer naar boven. Het is er druk op zondag, op de boulevard wandelen honderden mensen en de terrasjes zijn overvol.

Maandag zijn we naar Frankrijk gereden. Zo dicht mogelijk langs de kust. Via Capbreton door Les Landes. Bij Vieux-Boucau en St. Girons Plage naar de stranden en later naar Mimizan-Plage. Dat kennen we nog. Van 24 jaar geleden. Dus we herkennen er niet veel meer van.

We hebben de camperplek vlak achter het strand opgezocht en over het strand heen en terug naar het dorp gewandeld. Het is erg 'doods' in de winter en volledig 'in reparatie'.
Die zijn met de werkzaamheden voor de pasen nog niet klaar. We hebben er de volgende morgen ook nog een 'deja-odeur'. De papierfabriek stonk behoorlijk 24 jaar geleden bij 'verkeerde' wind en nu dus weer. Wegwezen.......

Verder door 'Les Landes' naar het grootste duin van Europa , " Dune de Pilat ". Uitdagende steile klim naar boven. Als je daar bent een mooi uitzicht over de baai van Arcachon. We kennen het allemaal nog van vroeger maar het is heel leuk om het weer eens te zien. Even verderop is een nog een camping open in Arès. We zijn er al vroeg , dus op de fiets nog naar de 'boulevard' van Arès. Ook veel Fransen hebben rond de pasen vakantie. We merken dat het steeds drukker wordt met camperaars en vakantiegangers.

Woensdag vonden we al na een uurtje rijden een mooie camperplek aan het strand bij Hourtin-Plage. De zon schijnt volop en na 100 meter zit je op een terras en na 150 meter lig je op het strand in de zon. Meer heb je op zo'n dag niet nodig.

De volgende ochtend regent het licht en was het gedaan met het mooie weer. De Hollandse kou rukt al steeds meer op naar het zuiden. Kunnen we vast wennen.
We zijn verder gereden over een landschappelijk mooie route naar Le Verdon sur Mèr en de Pointe de Grave. We willen met de veerboot over de (brede) Gironde overvaren naar Royan. Beschut tegen de koude wind is het op het zonnedek van de veerboot nog wel even lekker. Vanaf Royan langs de kust met mooi duin- en bosgebied het eiland Ile d'Oleron opgereden. Bij St. Denis d'Oleron naar de campercamping. Het weer zit niet mee en in deze tijd van het jaar is er weinig te beleven. Dan maar een paar hele lekkere gebakjes eten in het dorp.

Vrijdag zijn we naar La Rochelle gereden. Dat is (nog steeds) een gezellige oude havenstad. De 'bus' geparkeerd bij het (grote) aquarium en langs de oude havenpoorten naar de stad gewandeld. We zijn 'fan' van de 'moules-frites' ter plaatse. We hebben geluk dat het er even droog en een beetje zonnig is.

Vanaf La Rochelle door het moeras- en natuurgebied Le Marais een stuk noordelijker gereden. Gestopt in Saint-Laurent-sur-Sèvre. We moeten nog steeds wennen aan het koude en mistige weer.

Zaterdag via tolwegen naar Étretat. Onderweg mist, sneeuwbuien ! , regen en een beetje zon. Vanaf Le Havre binnendoor naar Étretat. Nog naar de beroemde Falaises en over het strand weer terug 'gebibberd'.

Winterjassen, mutsen en shawls weer uit de camper'garage' gehaald. Étretat is wel heel druk en gezellig tussen al die dik aangeklede Fransen.

Eerste Paasdag is de buitenkant van de camper licht bevroren. Binnen is het wel lekker warm. Uitgebreid gepaas-ontbijt. Zo dicht mogelijk langs de kust via de D940 en de D920 langs de plaatsjes Yport, St. Valerie-en-Caux, Blerck Plage en Veules-les-Roses gereden.

We ontdekken wat de Fransen met Pasen doen: eerst naar de bakker ( hele lange rijen op paasmorgen ) lekkere taart kopen. Daarna naar het tuincentrum. en daarna met de hele familie naar het strand om op de boulevard te wandelen. Bij het schilderachtige badplaatsje Wimereux op de camping een plaats voor de nacht gevonden. Op loopafstand van de boulevard nog even leuk meegedaan met al die koukleumende Fransen. Winterjassenparade.

Vanmorgen rook het net zo als 'vroeger' met schaatsen. Het lijkt net een strenge vorstdag. We hebben de tocht langs de kust afgemaakt via de Cap Griz Nez en de Cap Blanc Nez. Daarna via Calais, Gent. Antwerpen , Eindhoven en Venlo naar Arcen. Daar duiken we zo snel mogelijk het warme thermaalbad in en naar de Sauna. Komen we voorlopig niet meer uit !. ................En we hebben dropjes gekocht.

• 02 April 2013 - 00:14

Wim Aalbers:

Welkom in dit kikkerland (waar de kikkers trouwens nog in winterslaap zijn).
    Wij gaan donderdag proefcamperen (kijken of alles nog werkt en of we niets hebben vergeten).
    En dan, zaterdag, op naar Sicilië. Hopelijk is het daar een beetje warmer.
    Zien we elkaar nog voor die tijd? Mail Ieke maar. Die regelt dat wel, zoals we gewend zijn.

• 02 April 2013 - 14:47

Carel Et Marjan:

Ook welkom in ons zonovergoten landje!! De wind moeten jullie maar even niet op letten.
    Ik zeg altijd maar ,, als het maar droog is'' Fijn dat jullie weer gezond zijn aangekomen.
    Geniet van jullie kinderen en kleinkinderen! We spreken elkaar nog wel voor we vertrekken.

On vous embrasse très fort