nog even ijsland en deense westkust - Reisverslag uit Hvide Sande, Denemarken van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu nog even ijsland en deense westkust - Reisverslag uit Hvide Sande, Denemarken van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

nog even ijsland en deense westkust

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

14 Juli 2012 | Denemarken, Hvide Sande

We bevinden ons nu in Hvide Sande. Aan de westkust van Denemarken. Op een smal stuk land tussen de Noordzee en de Ringkobing Fjord. Gisteren hadden we nog lekker strandweer. Maar we hebben ook al een heuse storm gehad en op dit moment regent het 'pijpestelen'. Voor ons een deja-vu , want een aantal jaren geleden waren we hier op de fiets met een tentje en reden we een stuk van de North Sea Cycle route en ook toen zijn we hier verzopen in de regen.

Nog even IJsland.

Wat hebben wij ontzettend geluk gehad met het mooie weer in IJsland. We zien nogal bruin tussen al die verregende Denen. En als ze vragen hoe dat komt kijken ze nogal ongelovig als we vertellen dat we in IJsland zijn geweest.

Denemarken is ook best mooi hoor, maar wij genieten nog steeds na van IJsland. Wat een land ! Is echt een aanrader. Zeker met een camper. Je moet er alleen een lange bootreis voor over hebben.

We hadden een mooie gladde zee op de terugreis. Op het bovenste dek werd zelfs gebarbecued. Onze fietsen konden we pas maandag ophalen. We hebben geen spijt om de fietsen niet mee te nemen naar IJsland. Wandelen is daar veel mooier. ( vinden wij ).

Afgelopen weekend hadden we op onze vertrouwde camping in Hirtshals eerst mist op Zaterdag. Maar snel klaarde het op en werd het strandweer. We hadden een prachtig plekje. Met uitzicht op zee en mooie zonsondergangen.

Maandag naar het noordelijkste puntje van Denemarken gereden. Grenen ( bij Skagen ). Op dat punt ontmoeten de Oostzee en de Noordzee elkaar. En dat is goed te zien aan de branding en de kleuren in het water. Leuk punt om naar toe te wandelen. We worden er wel overvallen door de drukte. Het is natuurlijk inmiddels hoogseizoen.
Leuke camperplek gevonden aan de jachthaven van Saeby. Leuk stadje met een levendig centrum en lekker eten.

Dinsdag hebben we gebruikt om Aalborg te bezoeken. De stad wordt ook wel klein Kopenhagen genoemd. En dat klopt wel wat betreft ligging aan het water en een oude, nog mooi intact zijnde, binnenstad. Net als in Groot Kopenhagen wordt er ook hier veel verbouwd en gerenoveerd en is er veel opgebroken. Via de 'margrietroute's, een doorsteek gemaakt van de Oost - naar de Westkust van Denemarken. Tot onze verrassing kunnen we de overvolle campings ontlopen door camperplaatsen te zoeken. Bij het jachthaventje van Haverslev stonden we alleen !. Met een schitterend nieuw sanitairgebouw tot onze beschikking. Soms is het even zoeken maar dan lukt het wel.

Woensdag zijn we via de Deense westkust verder gereden. Bij Torup strand nog gestrandwandeld langs een scheepswerf (ook op het strand). Op een groot aantal punten kun je met de camper zo het strand op. Alleen 20 meter van het water vandaan blijven.
Anders wordt de camper een boot.
De noordwest kust van Denemarken is mooi. Veel natuurgebieden en hier en daar ook hoge uitzichtspunten en wandelpaden. Onder andere bij Bjulberg. Met de veerboot verder langs Thyboron en even verderop alweer een hele mooie camperplek.
Pal aan het strand en met een schitterend uitzicht op de zee.

Donderdag zijn we daar lekker een dagje blijven staan. Veel langs het strand gebanjerd en nog steeds op zoek naar barnsteen. Niet gevonden trouwens. Overdag was het mooi weer maar 's middags en vooral 's nachts werd het een heuse storm en heel veel regen.

Gisteren, vrijdag , weer verder gereden naar het even verderop gelegen Ringkobing. Niet zo groot, maar wel een mooi stadje aan het Ringkobing fjord.

We maken niet veel kilometers, waarom zouden we ?. Gaan iedere dag wat verder naar het Zuiden. Het weer is inmiddels weer vertrouwd Deens. De regen klettert lekker hard op ons camperdak.

• 15 Juli 2012 - 16:05

Paulien:

Hoi marijke en Daan.

Vanaf de Miga heb ik wekelijks het reisverslag gelezen. Denemarken was voor ons in grote lijnen herkenbaar, maar ijsland geeft mij wel een kick.
    Wat een landschap! Ooit wil ik dit ook eens zien.
    Ik zag dat de reis over 14 dagen al weer voorbij is, wat gaat de tijd weer vlug.
    Geniet van de laatst 14 dagen en tot ziens!

groetjes Paulien Grotenhuis en de rest van de familie

• 23 Juli 2012 - 23:13

Hallo Daan En Marijke:

Wat een mooie reis daar in Ijsland
    Hoe lang gaat zo'n reis duren,het lijkt mij ook wel wat
    Ik moet nog een paar jaar werken maar wij zijn van plan om daarna meer te gaan reizen
    Nu zijn we op vakantie in Luxenburg staan op een camping en gaan veel fietstochten maken
    We gaan ook nog naar Duitsland een dag of tien daarna zit de vakantie er weer op

groetjes van Ab en Nel

• 02 Maart 2013 - 21:28

Guy Van Gorp:

He Marijke en Daan,

Al vele jaren geleden droomden we van een rondreis Ijsland. Wel we hebben de knoop doorgehakt en vertrekken naar Ijsland voor 1,5 maand. Wel lang maar de overzet met de boot is ook niet goedkoop en zodoende.
    Bij nader informatie is Ijsland niet zomaar een land om te bezoeken met de camper.

We koken en verwarmen met lpg maar is die wel te verkrijgen en wa

• 02 Maart 2013 - 21:45

Guy Van Gorp:

Oeps iets ging er fout, dus terug opnieuw.

He Marijke en Daan,

Al vele jaren dromen we van een rondreis Ijsland. Wel we hebben de knoop doorgehakt en vertrekken naar Ijsland voor 1,5 maand. Vertrek voorzien einde april. Wel lang maar de overzet is ook niet goedkoop en zodoende.

We koken en verwarmen op lpg maar is die wel te verkrijgen en wat anders?

Ook nemen we gewoonlijk een hele voorraad eten mee?

Vissen in de zee in normaal overal toegelaten, ook in Ijsland?

Je ziet toch een aantal prangende vragen en misschien zie ik er nog over het hoofd.

Ik kijk uit naar je reactie.

Bij voorbaat dank

Guy Van Gorp