Paleizen, mooie tuinen, shoppen en een harem - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Paleizen, mooie tuinen, shoppen en een harem - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Paleizen, mooie tuinen, shoppen en een harem

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

05 April 2014 | Turkije, Istanbul

Dag drie van ons Istanbul avontuur zijn we ' s ochtends naar de Grand Bazaar gewandeld. De luxe van ons hotel is dat alles beloopbaar is.

De Grand Bazaar is het grootste overdekte winkelgebeuren van de wereld. 3500 winkels onder een dak. 64 straten en 22 ingangen. Onder de koepeldaken vindt je veel goud en zilver. Het is verder opgedeeld in afdelingen leer, textiel, tapijten enzovoorts. Er staan hele mooie dingen maar er is ook veel kitsch en nep.

Onderhandelen is altijd een must. De handelaren vinden je een watje als je niet heel veel afdingt. In het centrum zijn banken, postkantoren cafe's. Het is een stad op zich.

Bij toeval ontdekten we authentieke Turkse winkelwijken in Beyazat. We zijn in de wirwar van straatjes verkeerd gelopen. Maar dan zie je eigenlijk het echte Istanbul waar de Turken hun spullen kopen. Minder toeristisch en dus ook geen opdringerige verkopers meer. We willen hoe dan ook respectvol blijven maar soms is dat lastig. We hebben om alle verkooptrucks ook veel kunnen lachen.

In de middag verder geslenterd via het Hippodrome naar het Topkapipaleis. Dit paleizen-complex is een beetje een samenraapsel van heel veel verschillende gebouwen, een moskee en een kerk. In de werkelijk schitterende paleistuinen met o.a. duizenden tulpen en wereldberoemde collecties islamitische kunst. En natuurlijk de Harem die je terugbrengt naar destijds de sprookjes van ' duizend en een nacht '. Het paleiscomplex is onderverdeeld in vier hoven en achter het laatste hof is een prachtig uitzicht over de Bosporus , de op Galata brug en de beroemde Galata toren.

Het is inmiddels al weer lang etenstijd. Dat is geen probleem want in de omgeving zijn tientallen restaurantjes.

Ondanks dat we midden in een miljoenenstad zitten is de omgeving van het hotel erg rustig. Om kwart voor zes wordt je hooguit even wakker van de luidsprekers op de moskeeën die vijf keer per dag ! luid en duidelijk oproepen tot het gebed.

Dag vier zijn we al redelijk vroeg naar de Hagia Sophia gelopen. We slapen er bijna naast dus na een paar honderd meter zijn we er al. Het is nu nog rustig. Istanbul trekt miljoenen bezoekers per jaar , dus het kan bij beroemde plaatsen erg druk zijn.

Op de Sint Pieter in Rome na is dit het grootste koepelgebouw ter wereld. Het geeft je een indruk van de tijd waarin Istanbul nog Constantinopel heette.

Het gebouw is oorspronkelijk als christelijke kerk gebouwd door de Romeinen. Toen de Turken in 1453 Constantinopel veroverden heeft de eerste sultan er een islamitische moskee van gemaakt. In 1934 is het gebouw op bevel van Ataturk , de grondlegger van Turkije , een museum geworden. Het is dus in feite een soort steengeworden geloof , islamitisch en christelijk door elkaar.

Er zijn schitterende mozaïeken, wandbekledingen en uiterst kostbare, kleurige marmersoorten. In hetzelfde gebouw zie je Maria met het Christuskind maar ook enorme schilden met Islamitische kalligrafieën.

' s middags afgedaald naar de Bosporus via kleine straatjes naar de Egyptische bazaar ook wel Specerijenbazaar genoemd.
Je vindt er verse en gedroogde specerijen, peper, paprika, rozenblaadjes , thee en nog heel veel meer. In een grote overkoepelde markthal worden zowel je ogen als je neus geprikkeld door een veelheid van kleuren en geuren.

We zijn in de omgeving weer verdwaald en komen ook weer in een deel waar alle Turken hun potten en pannen en verdere huishoudelijke artikelen kopen. Het is donderdagmiddag maar het krioelt van de mensen. Het is ook nog eens vlakbij een van de grootste verkeerspleinen dus soms in de chaos compleet.

In Istanbul kun je heel duur, gewoon , maar ook heel goedkoop eten. Donderdagmiddaguitje voor veel Turken is een warm broodje vis die met honderden worden gebakken op goudkleurige vissersbootjes. Zo af en toe een verdwaalde toerist maar verder echt Istanbul. We lopen weer terug naar ons hotel. We zijn inmiddels verhuisd voor een nachtje naar een nog leuker hotel met een nog mooier uitzicht over de stad, de fontijnen en de pleinen.

Wij vinden Istanbul een geweldige stad en hebben heel veel indrukken opgedaan. We komen er zeker nog eens terug. We willen in ieder geval met de camper naar Turkije en ook Istanbul heeft een camperplek aan de Bosporus. Dus wie weet?