Istanbul , midden in het leven - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Istanbul , midden in het leven - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Istanbul , midden in het leven

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

02 April 2014 | Turkije, Istanbul

We zijn nu 3 dagen in Istanbul. We logeren in het Celal Sultan hotel midden in het historische centrum van de stad.
Dat heeft als voordeel dat alle grote bezienswaardigheden op loopafstand zijn. Het Hippodroom, de Blauwe Moskee, de Hagia Sophia, de Grand Bazaar, Het Topkapi Paleis en nog veel meer.

We zijn hier vier volle dagen en dat is waarschijnlijk nog lang niet genoeg als je alles wilt zien.

De stad heeft 15 miljoen inwoners, 9 op het Aziatische deel en 6 op het Europese deel. Er zijn 39 bestuursdistricten. Op de dag van aankomst zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Behalve veel politie en veiligheidsdiensten merken wij er niets van. We zijn niet op het Taksim plein geweest waar protestdemonstraties waren.

In de stad kom je met heel verschillende etnische en culturele gewoonten in aanraking. Het is een smeltkroes van culturen en het centrum is net een gigantisch openluchtmuseum. Heel veel levendigheid en bedrijvigheid in een kleurrijk decor van oud en nieuw.

Zondag zijn we geland op Sabiha Gocken AirPort in het Aziatische deel van Turkije. De rit per Shuttle bus naar de stad via de Galata Brug is al een belevenis op zich.

Maandag zijn we via het Hippodroom gewandeld naar de Blauwe Moskee. De naam is afgeleid van de diepblauwe tegels in het Interieur. De afmetingen zijn indrukwekkend. Zes minaretten markeren het gebouw.

Dan Brown beschrijft in zijn laatste boek Inferno het onderaardse verzonken 'paleis' : Yerebatan Sarayii. Dit enorme ondergrondse complex , met een 138 meter lange en 65meter brede troonzaal is beloopbaar over speciale betonnen paden. De oude uit de zesde eeuw stammende wateropslagplaats is een mystieke ervaring.

' s avonds lange wandeling gemaakt door de wijk Sultanameth en een van de honderden eethuisjes uitgezocht.

Dinsdag hebben we onze vermoeide benen rust gegeven en ons per Tourbus en boot langs diverse wat verder weg gelegen hoogtepunten van de stad laten rijden en varen.

Eerst naar het Dolmahbace paleis. De oorspronkelijke zetel van de laatste sultan en later van Ataturk, de grondlegger van het modernere Turkije. Het ligt pal aan de Bosporus. En indrukwekkend om er door heen te lopen met al z'n pracht en praal. Door fraaie paleistuinen gewandeld en dolfijnen zien springen in de Bosporus. Anderhalf uur gevaren over de Bosporus en de Gouden Hoorn in de richting van de zee van Marmora. De Gouden Hoorn wordt zo genoemd door de intense gouden kleur van het water. Als er net zo als vandaag voldoende zon is.

Met een kabelbaan naar een van de hoogste punten van de stad Pierre Lotti met alweer een prachtig uitzicht over de stad en het water. Via de 22 kilometer lange oude stadswallen weer terug naar ons hotel. Morgen weer een ( mooie ) dag.

• 02 April 2014 - 21:29

Ieke AAlbers:

Wat een geweldige ervaring.
    We kijken uit naar een live verslag van al die belevenissen als jullie weer thuis zijn.
    Geniet er nog van.

Lieve groet WIM en IEKE

• 02 April 2014 - 21:53

Marjan:

Fijn dat jullie zo genieten.
    Groetjes van ons.