bij het einde van de oude wereld - Reisverslag uit Caldas de Monchique, Portugal van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu bij het einde van de oude wereld - Reisverslag uit Caldas de Monchique, Portugal van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

bij het einde van de oude wereld

Door: daan matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

10 Februari 2013 | Portugal, Caldas de Monchique

Het doel van onze reis is van Cabo de Sao Vincente, de zuidwestkaap van Portugal , in een (groot) aantal maanden te camperen naar de Noordkaap.

Cabo de Sao Vicente hebben we inmiddels bereikt. Hele mooie bijna loodrecht uit zee rijzende kliffen. Mensen in de oudheid dachten dat hier het einde van de bewoonde wereld lag........

Vanaf afgelopen maandag zijn we 4 dagen op de mooie, erg rustige, camping bij Praia de Luz blijven hangen. Het is de hele week prachtig weer gebleven. We zijn naar de stadjes Lagos en naar het strand van Luz gefietst.

Lagos is een aan zee gelegen vestingstadje. De 'witte stad 'aan de blauwe zee. In het autovrije centrum kun je mooi wandelen en terrasjes pakken. De stad heeft veel historie rondom Hendrik de Zeevaarder en de eerste slavenmarkt van Europa. Langs het Fortaleza en het kleine Praia de Batata ( aardappelstrand ) weer terug naar de camper gefietst.

Als je 's ochtends wakker wordt ruikt het al helemaal zomers en inmiddels weet men al hoeveel verse broodjes we 's ochtends willen hebben. We kunnen natuurlijk niet te lang luieren in de zon. Dus 's middags zijn we naar het verderop gelegen Burgau gefietst. Een nog authentiek dorpje en ook alweer met een door rotsformaties omgeven strand(je). Op de terugweg aan de boulevard van Lutz de zon weer zien ondergaan. Voor wijnliefhebbers: de jonge Vinho Verde is een aanrader.

Woensdag hebben we onderaan de trappen van de Ponte Piedade een romantisch boottochtje gemaakt langs en onder de grotten. Een aardige Portugese visser wijst je op ongelooflijk mooie en grillige rotsformaties. Het is een van de bijzondere landschappen van Europa. De kleuren van de zee zijn hier bijna onwerkelijk. Net een sprookjeslandschap.

Na al dat fietsen en boten met de camper weer verder richting Sagres. Bij Praia de Boca da Ria een aardige camperplek aan het strand gevonden. Alleen heel veel campers die er , te zien aan de rommel er om heen , al heel lang staan. Dat past niet bij onze manier van camperen.

Over een hele mooie kustweg stukje verder naar Praia da Salema en vervolgens richting Sagres. Het landschap wordt hier al steeds kaler en onherbergzaam. Je nadert het 'einde van de wereld'. Gestopt bij het Fortaleza de Sagres. Het grote robuuste fort , de kapel en de omliggende gebouwen bekeken. Het is nog steeds onbewolkt en stralend weer, maar het is wel hard gaan waaien. Misschien waait het altijd wel in dit gebied.
Op het grote parkeerterrein met nog een tiental campers overnacht.
Door de harde wind lekker schudden in de bus.

Donderdag de omgeving van het uiterste puntje van Portugal uitgebreid bekeken. Bij een van de vele mooie surfstrandjes ( Praia de Beliche ) lang van de zon genoten. De oneindigheid van de oceaan en de ruigheid van de kust maken een grote indruk op ons.

Via het plaatsje Vila do Bispo komen we geleidelijk bij de grandioos uit zee oprijzende westkust. Het hele stuk is beschermd natuurgebied. Hoogbouw en/of grote hotel complexen zijn er niet. Wel kleinschalig toerisme. Vergeleken met de omgeving van Albufeira: 'rust aan de kust '.

Ten westen van Vila do Bispo hebben we een wandeling gemaakt naar de Torre de Aspa en hoge uitzichtspunten over de westkust. We kwamen er via onverharde wegen. We hebben ook al 20% hellingen gehad. Dus de buscamper moet hard werken.

Ze zijn er dus echt: bij Carrapateira vonden we aan de Praia de Bordeire een droom-camperplekje. Aan het strand met uitzicht op de onstuimige branding van de Oceaan met helblauw water. Over de rotsen kun je van dit strand naar een zuidelijker gelegen strand lopen of fietsen.

Na 3 nachten vrij staan is het de hoogste tijd om een camping op te zoeken en die vonden we bij Aljezur. Daar hebben we de camper van binnen en van buiten weer eens goed schoongemaakt.

We zijn vandaag ( zondag ) het binnenland ingereden. En zijn nu bij Caldas de Monchique. Dat is ook weer een paradijsje op zich. Maar daar gaan we de volgende keer weer mee verder

wij reizen veel met onze buscamper en dan maak je ook veel mee. Zo af en toe gebeurt er iets wat wij leuk of opmerkelijk vinden.
Daar schrijven we graag verhaaltjes over. Het is nooit de bedoeling om iemand te kwetsen. Lees ze met plezier en zie er de humor van in..........

de " DIMP "

Als u veel kampeert bent u er vast wel eens een tegengekomen. Ze komen veel op campings voor. Wij zien er veel met de nederlandse nationaliteit. Maar ze kunnen overal vandaan komen........wees alert op de DIMP.

We hebben ze zo genoemd omdat ze als de dood zijn dat iemand maar in de buurt van hun leuke plekje op de camping komt.
de DIMP is dan ook de afkorting voor: Dit Is Mijn Plekje !.

Als wij er eentje spotten is voor ons plezier gegarandeerd. Het is net als mensen kijken op een terrasje. Bekijken en bekeken worden........altijd leuk.

De DIMP zorgt er hoe dan ook voor dat in een ruime kring van zijn kampeerplek niemand anders komt te staan. Hij doet dat door kampeerstoelen en tafels zodanig neer te zetten dat je net niet op dat vrije plekje naast hem kunt gaan staan.
Hij gaat er vanuit dat niemand zo brutaal is om zijn stoelen op die plek weg te halen en daar alsnog te gaan staan.

Als iemand dat toch doet volgt er prompt een discussie dat er toch ook nog wel andere leuke plekjes op de camping zijn?

Ook een manier is om de auto net zo neer te zetten dat er eigenlijk niemand zonder schade langs kan om het plekje te bereiken waar de DIMP niemand wil hebben.

De superDIMP zet links de kampeerstoelen en rechts of tegenover hem zijn auto zodanig dat hij wel drie plekken in beslag neemt.

Recent hebben we er een gespot die als iemand maar in de buurt kwam razendsnel zijn hondje tevoorschijn haalde en dat aan de lijn op de lege plek naast hem zette. Als het gevaar geweken was mocht hondje weer terug en als er weer eens iemand in de buurt kwam die een plekje zocht begonnnen de hondhandelingen weer van voren af aan.

Wij hebben ook eens een droeve DIMP gezien die door de eigenaar van de camping terecht werd gewezen dat dit toch echt niet de bedoeling is tenzij er voor twee plekken betaald zou worden......maar daar begon de DIMP toch maar niet aan.

De DIMP werkt meestal alleen, maar wordt soms bijgestaan door z'n echtgenote ( DIMPY) die de taken waarneemt als DIMP even elders moet zijn. Hij kan tenslotte niet altijd het door hen geannexeerde territorium bewaken.

Wij staan meestal maar kort op campings, vaak maar voor één nachtje, maar DIMP en DIMPY bezorgen ons veel plezier .

• 11 Februari 2013 - 20:23

Jan:

Hoi Daan en Marijke,

Mooi verslag weer van jullie belevenissen en de afkorting DIMP kende ik nog niet! ;-) Mooi idee om van Kaap naar Kaap te gaan! Ook zoveel mogelijk langs de kustlijnen?! Als je in NL bent ook een beetje landinwaarts tot aan de Veluwe he?!

Groeten en nog veel plezier!!

Jan

• 11 Februari 2013 - 21:16

Ieke En Wim:

Lieve vrienden.

We zijn benieuwd hoe de reis naar het Noorden zal verlopen.
    Jullie trekken er in ieder geval veel tijd voor uit.
    Als je terug ben van de Noordkaap horen we graag welke kaap de indrukwekkendste is.
    Onze ervaring horen jullie nog wel een keer.
    Voor nu en de komende weken heel veel camper plezier.

Lieve groet.
    IEKE

• 12 Februari 2013 - 19:14

Henk Klapwijk:

Beste Marijke en Daan,
    Irma en ik hebben echt plezier beleefd aan jullie reisimpressies.
    Leuke stijl en inhoud en ik reisde een beetje mee; ken de Algarve o.a van vakanties en zeilen (Lagos marina), maar niet zo intens als jullie dat beleven.
    Het werkt ook aanstekelijk om mee te proeven van de bewegingsvrijheid en afwisseling. En bovendien leer ik je zo ook nog beter kennen met interesses enz.
    Goed te lezen dat er op campings DIMPS zijn, want helaas huizen die ook
    -en dan nog wel permanent !- in Reeuwijk.
    Hoor graag wat jullie hebben bedacht om, als je toch op zo'n plek gaat staan, ze dan ook nog te doen vertrekken.
    Hoop je weer te mogen volgen van uiterst zuid naar noord !
    Een heel mooie reis gewenst en tot........?
    Met vriendelijke groet, Henk

• 14 Februari 2013 - 22:37

Carel En Marjan:

Hoi Daan en Marijke,
    Toch nog even een groet van ons, maar nu vanuit Papendrecht! Zijn vanmiddag weer thuis gekomen.
    Vanuit Bretagne had ik willen antwoorden maar we vlogen er uit. ( niet altijd even goede verbinding daar). Weer een mooie serie aan belevenissen en foto's! Bedankt weer en een hele fijne tijd verder!
    PS wij hebben vandaag voor de eerste keer dit jaar weer de sneeuw gezien.
    Gros bisous de nous

• 19 Februari 2013 - 16:53

Peter Hulswit:

Mooi verslag weer , van jullie reisbelevingen rond de "zuidkaap" van Europa . Ook wij zijn daar jaren
    geleden geweest , maar herinneren dit mooie gebied nog goed! Waren toen met de auto op vakantie
    in de Algarve (Portimao) , en reden oa ook naar Lagos en Sagres .
    Je hebt in elk geval de 'Hollandse winter' vermeden !
    Zo, en binnenkort weer naar de Noordkaap , lekker stukje rijden ! Geniet van jullie reizen , blijf gezond
    en laat ons weer later weten hoe het je vergaat ; erg leuk die buscamperverhalen en foto's '.
    Alle goeds , en tot de volgende keer ,

Peter & Anneke.