Paraglider's place, - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Paraglider's place, - Reisverslag uit Poreč, Kroatië van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Paraglider's place,

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

02 September 2011 | Kroatië, Poreč

dinsdag 30 augustus,
Licht bewolkt vanmorgen, maar er komt al steeds meer zon. De vakanties in Duitsland zijn een paar weken langer dan in Nederland. Het is hier dus erg druk.
Gisteravond nog een wandeling gemaakt naar Kobarid. Klein op een Oostenrijks dorp lijkende plaats. Maar dan toch weer anders. Ander houtsnijwerk aan de houten huizen etc. Vertrokken richting Tolmin. Mooie landschappelijke wegen, smal met af en toe sterk stijgen en dalen. Bakkers zijn hier niet zo makkelijk te vinden. Na wat rond vragen eindelijk gevonden. Een bakkerij heet een Pekarna. Vlakbij Tolmin, 2 kilometer noordelijker, bij het plaatsje Zatolnin is een natuurfenomeen: Tolminska Korita. Een spectaculaire samenloop van twee woeste bergbeken. Bij een houten hangbrug is een dichte kloof. Deels maar twee meter breed en honderd meter hoog. Daardoorheen perst zich de rivier Tolminska. Met een typische lichtblauwe kleur. Hier zwemmen veel forellen. Die kunnen een meter ! lang worden. Na de best vermoeiende wandeling ( het is vandaag weer ruim dertig graden ) de Soca-forel uitgeprobeerd. Even verderop uitgekomen bij een kleine camping aan de rivier. Dat blijkt een kamp voor tientallen parapente-vliegers. Alle nationaliteiten springen er met hun zeilvlieger de tien kilomter verderop gelegen berg af voor een vlucht die bij goede thermiek wel een paar uur kan duren.Er is zelfs een grote groep Chinezen. Uit gesprekken begrijpen we dat dit een van de beste plekken in Europa is om dit te doen.

Woensdag 31 augustus 2011,
Opnieuw een bloedhete dag vandaag. Binnendoor gereden naar Koper, de enige Sloveense havenplaats aan de kust. Spannende wegomlegging onderweg. We moesten over een honderd meter lang stenen bruggetje van 2,10 meter breed. De breedte van de buscamper is 2.05 meter. Dus even nauwkeurig sturen. Alles wat breder was moest maar wachten. Koper is een mooie stad met Venetiaans aandoende huizen. Mooi camperplekje gevonden pal aan de haven met uitzicht op zee. Het is voor ons wat onnatuurlijk om zoveel mogelijk schaduw op te zoeken. Maar dat moet hier dus wel. Via mooie wegen pal langs de kust gestopt bij Izola: camping belvedere. Het mooie uitzicht klopt.Vanaf een mooi terras kijk je fraai op het plaatsje Izola. We zijn nog naar het een paar kilometer verderop gelegen strand gewandeld en met een 'hotelbusje' weer teruggereden.'s avonds romantisch gedineerd, buiten op het terras en met life muziek. Geroosterde scampi's die je met diverse gereedschappen en hulpstukken te lijf moet.

Donderdag 1 september 2011.
Warme zwoele nacht. Alle ramen en dakluiken staan open. Maar fris wordt het niet. Vertrokken naar Piran. Dat moet een mooi stadje zijn met een Italiaans verleden. Slovenië is pas sinds 1991 zelfstandig. het land heeft meer dan 1000 jaar vreemde overheersers gehad. Van de Italianen is er de hang naar het 'dolce vita'.,
van de Oostenrijkers de typisch duitse trekken 'gründlich en pünktlich', de humor van de Hongaren en de Slavische ziel zorgt voor een gezellig versmolten geheel.Bijzonder is het dus niet dat ze in dit land hun vreemde talen uitstekend spreken. Met Duits, Engels en Italiaans kun je uitstekend terecht. Het plaatsje Piran is voor campers niet te bereiken. Vanaf parkeergarages rijden busjes naar het kleine centrum. Maar campers kun je in de wijde omgeving niet kwijt. Dus dan maar niet. Bovendien is het hier zo overvol en druk dat het (hopelijk wat rustiger) Kroatië lokt. Over alweer een mooie kustweg naar Porec gereden. Bij de grens zijn traditionele paspoortcontroles. Tussen veel toeristisch geweld ( hele grote campings en pretparken ) is Porec een bijzonder mooie oude stad. gelegen op een versterkt schiereiland. Het oorpronkelijke Romeinse stratenplan is nog steeds intact. Inclusief de hoofdstraten Cardo Maximus en Decumanus. Midden in het stadje staat aan zee een basiliek-complex. De St Eufrasius basiliek. Mooie vloermozaieken van de eeuwenoude kerk ( gebouwd in 535 ) zijn bewaard gebleven. Er zijn veel leuke terrasjes en restaurantjes aan het water. Er zal de komende tijd niet veel zelf gekookt worden. Via Vrsar en de Limski Fjord naar Rovinj gereden. Kleine campings zijn hier niet, dus geland op een hele grote camping pal aan Zee. camping Polari.
In Porec hebben we nog een oud vrouwtje uit Zee gered. Ze was mosselen gaan zoeken en kon niet meer de hoge kade opklimmen. Ze was zo blij dat ze uit haar benarde positie was bevrijd dat ze ons er voor wilde betalen. Dat hebben we natuurlijk geweigerd. Het is vandaag opnieuw warm weer ; 30 graden

• 08 September 2011 - 14:42

Wil & Annelies:

Lieve globetrotters,

Na een heerlijke vakantie zitten wij weer in de hectiek van ons werk. Wil wordt 13 September geopereerd.
    Wat een leuke verslagen en mooie foto's. Porec is inderdaad prachtig. Als het even kan moeten jullie ook eens een kijkje nemen bij de Plitvici watervallen. Wij zijn daar 36 jaar geleden geweest. Waar blijft de tijd!!
    Blijf lekker genieten in het Zuiden want het is hier herfst, brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!!

Veel liefs en een dikke pakkerd van ons