Dalmatisch Eilandhoppen - Reisverslag uit Ston, Kroatië van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Dalmatisch Eilandhoppen - Reisverslag uit Ston, Kroatië van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Dalmatisch Eilandhoppen

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

18 September 2011 | Kroatië, Ston

Als kralen aan een ketting rijgen de Dalmatische eilanden zich aan elkaar. Brag, Hvar, Korcula , Peljesac.
We hebben in totaal 6 veerboten en ongeveer 7 uur varen achter de rug. Ieder eiland heeft weer zijn eigen specifieke kenmerken. Schitterend om te doen.

reisverslag 15 september. We staan nog steeds op ons mooie plekje aan een baai bij Jelsa op het eiland Hvar. Het wordt vandaag opnieuw ruim 30 graden. En we besluiten om nog een dag te genieten van het strandje, zwemmen en de 'koelte' van het water en de bomen. lekker luieren en lezen.
's avonds is het in Kroatië 'Korzo'. Dat is flaneren op z'n Kroatisch. Iedereen ( ook gezinnen ) loopt netjes gekleed te flaneren over de plaatselijke (haven) boulevard. Leuk om te zien. Net als in Marokko kennen ze hier een soort 'tajines'. Hier heet het een 'Peka'; lams- of rundvlees wordt onder een stolp van klei gelegd en deze wordt met gloeiende kolen bedekt. Hierdoor wordt het gerecht langzaam gaar.

reisverslag 16 september. En alweer een erg warme dag. Bij de Pekara (bakker) in het dorp vers brood gehaald. En ook nog eerst de zee ingedoken. Daarna de buscamper gestart om de rest van het eiland te verkennen. Naar Vrboska, een mooi aan een diepe inham gelegen havenstadje. Wordt gedomineerd door een soort kerkfort.Een kerk en een fort ineen. Hadden ze vroeger nodig om zich tegen de piraten te beschermen. Volgende stadje is Stari Grad. Dit heeft een volledig authentiek centrum uit de vierde eeuw. We kwamen er onze Zwitserse camperbuurman uit Jelsa tegen. Alleen was hij op de fiets. Op een terrasje een Frappe (een kroatische milkshake) gedronken. Verder gereden over een prachtige bergweg met mooie zeegezichten naar Hvar stad. Dit stadje heeft een langgerekt plein. Aan een kant begrensd door de haven en aan de andere kant door een grote basiliek en een bisschoppelijk paleis. Allemaal in Venetiaanse stijl. Het eiland Hvar staat bekend om z'n lavendel. Dat wordt ook overal verkocht. Volgens onze informatie zou je met een veerboot via Hvar stad kunnen overvaren naar Vela Luka op het volgende eiland Korcula. Dat klopt niet meer. We moeten even terug naar de (nieuwe) haven van Stari Grad om de overtocht te boeken naar Korcula Stad. Deze boot vaart slechts 2 keer per week. Maar we hebben geluk. Morgenochtend vertrekt de eerstvolgende om 09.45 uur. We vinden een camper(camping) plekje in Stari Grad. En genieten 's avonds nog even volop van dit mooie stadje.

Reisverslag zaterdag 17 september:

Vroeg op om de boot te halen. We moeten eerst boardingpasses gaan halen. En met de paspoorten onze identiteit aantonen. Dit schip vaart namelijk via Dubrovnik door naar Bari in Italië. Het is hectisch druk op de kade. En een behoorlijk gedoe om alles aan boord te krijgen. Vorige veerboten moesten we vaak achteruit rijdend in. Bij deze moeten we helemaal voorin bij een zijklep staan. Dus moeten er eerst zo'n twintig voertuigen uit om ons op de juiste plek in het schip te krijgen. De overtocht is een feest op zich. Je vaart tussen en langs de eilanden door naar de plaats van bestemming. En ook nog schitterend weer en een zeebriesje, Bij het ontschepen in Korcula Stad moeten we over planken van boord. De goedbedoelde maar onbegrijpelijke aanwijzingen van de bootbemanning heb ik maar niet opgevolgd. Daarom liggen we nu niet in de Adriatische Zee maar rijden door het erg drukke Korcula naar Vela Luka. Dit eiland doet door z'n vele cypressen sterk aan Toscane denken. Ook zijn er veel olijfbomen en wijngaarden. Verder de tocht gereden langs Blato,Prizba en Brna. We vonden een prachtige kleine camping. Maar helaas paste de buscamper er niet op. Te steil en te smal.Bij Korcula een net passende plek voor de camper gevonden. 40 meter van zee. Daar direct weer ingedoken.

reisverslag Zondag 18 september 2011,
Het is hier vannacht iets koeler. 's ochtends is er wat bewolking en meer wind. Zou de langverwachte weersomslag dan nu ( eindelijk ) komen ? Naar Korcula Stad gereden. Gisteren zijn we daar met de veerboot aangekomen. Je kunt ook aan dit stadje zien dat het lang onder de invloed van Venetië heeft gestaan. En het is de geboorteplaats van ontdekkingsreiziger Marco Polo. Het is een prachtige stad. Alle straatjes lopen vanaf de zee recht omhoog naar het plein van de imposante Kathedraal. We hebben er een lange rondwandeling gemaakt over de vestingmuren. Er meren ook diverse grote cruise-schepen aan. Dus het is er wel erg druk. Daarna hebben we veerboot nummer 6 genomen. Die gaat van Korcula stad naar het plaatsje Orebic op het (schier) eiland Peljesac. In Orebic een mooie picnickplek aan de haven gevonden. Daar een lange strand/rust pauze genomen. Het is inmiddels weer warm geworden. Ruim boven de dertig graden. Nog een eind langs het verkoelende strand en water gewandeld. Het is zondagmiddag.Dus alle kroaten liggen zelf ook op het strand. Via een paar hoge en ruige bergen naar een mooie ruime camping gereden. Aan een baai , direct aan zee bij Propratno. Onderweg stuiten we nog op een net geslipte camper. Had een klapband gehad en een tegemoetkomende auto geraakt. We zijn nog gestopt om hulp te bieden. Maar alle hulpdiensten waren al onderweg. De rijstijl van (veel) kroaten is overigens erg gevaarlijk. Ze zijn weinig toegeeflijk in het verkeer, rijden veel te hard en geven je weinig ruimte met een wat groter voertuig. Volgens het weerbericht is het morgen wat koeler en zou er regen gaan vallen. Zou best wel even lekker zijn.