Bijna op bezoek bij arabische vorst - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Bijna op bezoek bij arabische vorst - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Bijna op bezoek bij arabische vorst

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

07 Februari 2011 | Marokko, Rabat

reisverslag 5 februari: vandaag met de bus naar Casablanca. Stad met in totaal 6 miljoen! inwoners. Hele dure chique wijken. Maar ook weer krotten. Westers aandoende stad. Heel veel bloeiende bougainville. De grote moskee van Hassan de tweede bezocht.Dit is de op een na grootste moskee ter wereld. De grootste staat in Mekka. Er kunnen in totaal (binnen en buiten) 105.000 duizend moslims op bezoek komen. Het gigantische dak kan voor een groot deel open.Imposant wat betreft afmetingen en sfeer.Ook nog een (europese) kathedraal bezocht.
Het weer is super : 23 graden !
reisverslag 6 februari: Van l'ocean blue vertrokken richting El-Jadida.Met een grote boog om Casablanca heengereden. Onderweg nog koffie met taart. In een weer erg luxe marokkaans wegrestaurant.Een soort afrikaans 'la place'. Toen we onderweg wilden lunchen zagen we een erg mooi plekje.Aan een zijweg vlak bij de ingang van een heel mooi 'resort'. Magazan Beach Ressort.We waren net brood aan het smeren toen er 2 politieagenten en een busje militairen om ons heen gingen staan.
Er werd ons gevraagd wie we waren, wat we in Marokko komen doen, beroep, kortom van alles. Paspoorten werden meegenomen en alle gegevens genoteerd. Waren even verbijsterd. Blijkt na uitleg in het frans dat vrijwel het hele resort is afgehuurd door een arabische vorst. Die herstelt daar (met zijn hele gevolg) van een operatie. Na uitleg mochten we weer verder. De chef bood zelfs z'n excuses aan. We werden nog wel enige tijd gevolgd door een zwarte geblindeerde mercedes met 2 politiemensen. Zelfs toen we een eind verderop bij een strandje wel konden lunchen bleef de mercedes op een afstand staan kijken. Positieve nieuws is dat we erg goed bewaakt worden. We vinden het (achteraf) wel een komisch avontuur. Zo'n 140 kilometer gereden vandaag naar de camping international in El Jadida.
Met de sanitaire voorzieningen is het hier weel helemaal mis. Wat een zooitje. Plekje op de camping is wel leuk en het is schitterend weer. Lange wandeling gemaakt over het strand en mooie boulevard.
reisverslag 7 februari: Vanmorgen vroeg wakker door het geluid van de moskee. We staan er vlak bij en het lijkt wel of het luchtalarm af gaat.
Vroeg opstaan heeft z'n voordeel wat het is weer prachtig wolkenloos weer en stralende zon. Hoop niet dat er mensen jaloers worden.We hebben vooral in Frankrijk veel kachel gebruikt. Dus het gas was helemaal op. Gelukkig is hier op de camping gas te koop. En de marokkaanse aansluiting past perfect.Naar het dorp gelopen en langs de boulevard naar de vissershaven. Volop verse vis. Een marokkaanse man wees ons er op dat we verkeerd liepen, in het Nederlands. Bleek hij jaren voor baggeraar Bos Kalis gewerkt te hebben (in Marokko) en was ook in Papendrecht en Sliedrecht geweest voor zijn werk. El Jadida was ooit een Portugese vissershaven. Dat zie je terug is de oude vesting: cité portugaise.Bijzondere ervaring was het eten van verse gebakken vis.Voor de liefhebbers: net zo iets als Simonis in Scheveningen.Maar dan in Marokko. Een gigantisch groot bord met zes verschillende soorten vis en een salade.We zaten met een frans stel midden tussen tientallen marokkanen. Voor twee personen kost dat nog geen 7 euro!. Een stokbrood en een rond brood is omgerekend 30 cent!. Kopje koffie of muntthee op een terras 1 euro. De fles gas 4 euro en 60 cent. Inclusief de fles. In Nederland het tienvoudige. 's avonds langs de verlichte boulevard gelopen. Het strand is ook verlicht. Leuk om te zien hoe honderden marokkanen met soms hele mooie kleding aan hier flaneren. Weer: korte broekenweer.

• 07 Februari 2011 - 21:37

Ben En Greetje:

weer een leuk verslag,we krijgen steeds meer zin om te vertrekken...vraagje; fietsen meenemen of niet? groetjes en goede reis!

• 08 Februari 2011 - 09:15

Jan Allias TS70:

Hoi D&M,

Dat ziet er allemaal super uit op foto en op papier! Leuk om te lezen hoe jullie het naar je zin hebben, geniet ervan!!

Jan

• 08 Februari 2011 - 12:36

Wil En Annelies:

Hi Daan en Marijke,

Wat leuk om al die reisverslagen te lezen, hadden even een achterstandje i.v.m. onze wintersport ( hebben het heerlijk gehad )
    Jullie reizen door een compleet andere cultuur, levenswijze etc. en dat maakt het uiteraard ook avontuurlijker. Lijkt ons fantastisch om mee te maken.
    Blijf lekker genieten!!

Veel liefs,