Fes en Chefchaouen - Reisverslag uit Calonge, Spanje van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Fes en Chefchaouen - Reisverslag uit Calonge, Spanje van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Fes en Chefchaouen

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

14 Maart 2011 | Spanje, Calonge

Inmiddels ( 13 maart ) zijn we Marokko al uit en zitten we in Noord Spanje. Op dit moment met weer erg mooi weer aan de kust tussen Barcelona en Perpignan.
We hebben een aantal dagen geen internetverbindingen kunnen krijgen. En het was al een paar dagen (erg) slecht weer.Onderstaand de verslagen en foto's van de laatste dagen in Marokko.

reisverslag 3 maart: Met busje en gids naar de binnenstad van Fes. Fes is een stad met mooie palmenboulevards. Maar ook een grote Medina met ruim 9000 steegjes en straatjes. En in de Medina aantrekkelijke souks. (overdekte markten).Kortom je kunt er makkelijk verdwalen. We hebben achtereenvolgens het paleis, de Medina , een pottenbakkerij waar ze prachtige ingelegde mozaiek maakten en een leerlooijerij bekeken. Tussendoor hebben we gegeten in een mooie Riad.
(een soort stadskasteeltje midden tussen steegjes en gangen).Als laatste nog een weverij bekeken. Kortom drukke dag die een goede indruk van deze mooie stad geeft.
reisverslag 4 maart: Vandaag rustdag. Om een uur of tien hebben we een taxi genomen en zijn naar het centrum van Fes gereden. Vanaf terrasje(s) alles eens gadegeslagen. In het modernere deel van Fes zie je moderne west-europees geklede mannen en vrouwen. Heel verschil met de Medina waar veel mannen en vrouwen traditioneel Marokkaans ( afrikaans) gekleed gaan.
We hadden even genoeg van het Marokkaanse voedsel en zijn naar een McDonalds gegaan. Die kennen ze hier dus ook.Daarna weer met een taxi naar ons camperhuisje. Taxi's racen hier met ware doodsverachting (en met 3 bijna-aanrijdingen in een kort ritje) door het verkeer. Dat moet je niet te vaak doen. Het weer is weer warm en zonnig.
reisverslag 5 maart: Van Fes naar Chefchaouen gereden. Mooie rit. Maar we zijn zo verwend dat we het gewoon gaan vinden. Chefchaouen is een leuke gezellige stad met iets bijzonders.
Je kunt hier in winkels of op de markt iets bekijken of passen zonder dat er een verkoper aan je 'klit'.
Een ware verademing.Op een groot
plein bij de moskee een terrasje gepakt. Daar kwam een begrafenisstoet voorbij. Die bestaat in Marokko uit tientallen zingende mannen die de kist dragen. Vrouwen komen niet op de daadwerkelijke begrafenis. Op ons gevoel zijn we maar gaan staan en later begrepen we dat dit op prijs werd gesteld.Chefchaouen is een leuk blauw dorp met leuke terrasjes en winkeltjes. Terug toch maar een taxi genomen. De camping ligt flink hoog boven het dorp.
reisverslag 6 maart: hebben een rustdag gehouden. Zijn nog naar het stadje gewandeld ; hebben daar gegeten en veel van de zon genoten vandaag.
reisverslag 7 maart: Vanmorgen om een uur of acht naar Tanger gereden. Daar waren we om een uur of tien. De douaneformaliteiten nemen zo'n 1,5 uur in beslag. Het was weer een gezellige chaos. De camper moest ook nog door een scan-apparaat en ook de binnenzijde werd gecontroleerd. Uiteindelijk duikt er douanebeambte met een stuk carton onder de camper en controleert de onderzijde. Formeel voer je de auto weer uit en dat is wat administratieve rompslomp. Je kunt het zelf doen. Gebruikelijk is dat je voor een paar euro een 'hulpje' inhuurt die precies weet bij welk loket je voor wat moet zijn.Dat hebben we dus maar (weer) gedaan.
De overtocht Tanger-Tarifa duurde ongeveer een uur. Is Tarifa is veel wind en het is bewolkt. We hebben al een beetje heimwee naar Marokko.

We hebben nog heel veel andere (camper) reisplannen. Maar komen hier graag nog eens terug. Wat een prachtig kleur- en cultuur rijk land.
We hebben een totaal andere kijk op het land en de inwoners gekregen dan we vooraf hadden gedacht.

• 14 Maart 2011 - 11:47

Wil En Annelies:

Onze interesse voor Marokko is gewekt hoor na al deze mooie reisverslagen. Geniet nog even van Spanje en La Douce France! Begint in Nederland al lekker lente te worden! Liefs en gauw tot ziens!