Hey You There ! , Mull en Iona - Reisverslag uit Maybole, Verenigd Koninkrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Hey You There ! , Mull en Iona - Reisverslag uit Maybole, Verenigd Koninkrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Hey You There ! , Mull en Iona

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

14 Juni 2014 | Verenigd Koninkrijk, Maybole

Zondag 8 juni is het nog steeds lekker Schots weer als we vanuit Glencoe via Fort William naar het eiland Mull rijden. We nemen de weg B830 , die de mooie naam ' Road to the Isles ' draagt.
Bij het Glenfinnan monument en even verderop bij een heel mooi gelegen kerkje nog even gestopt. Bij Lochailort draaien we de weg 861 op richting Salen. Vanaf hier alleen maar smalle ' single track roads ' met ' passing places '.
Schitterend om te rijden wat betreft uitzicht en natuur. Bij Acharcle ' stuiten we op een pal aan een fraai Loch gelegen camping waar we niet om heen kunnen. Het is nog vroeg maar de zon schijnt en het strandje lokt. Stoppen en genieten.

Maandag 9 juni , 2e pinksterdag , staan we laat op. We rijden ook vandaag weer niet ver. Nog steeds prachtige weg naar het haventje van Lochaline. Daar kunnen we zo de veerboot oprijden.
En die brengt ons in 25 minuten varen naar Fishnisch op het eiland Mull. De zeestromingen tussen het vasteland en Mull en die tussen Mull en Iona heten de Sound of Mull en de Sound of Iona.

We weten eerst niet waarom maar opeens horen we het. Met een flinke zuidwestenwind hoor je een heel speciaal, moeilijk te omschrijven geluid, dat op het water tussen de omringende bergen resoneert. Heel bijzonder. We rijden langs het Duart Castle verder naar Fionphort waar we later de Ferry naar Iona willen nemen. De weg naar Fionphort is ook weer prachtig. Vlak voor het veer slaan we linksaf een hele smalle weg op. We zagen een bordje camping en toen we dachten dat we niet meer verder konden reden we tussen schapen en over het erf van een boerderij. En opeens staan we op een schitterende camperplek aan een strandje van de Atlantische Oceaan en met uitzicht op het eiland Iona dat we morgen willen bezoeken.

Dinsdag 10 juni worden we wakker tussen de schapen. Ze mogen hier ' s nachts vrij over het terrein lopen. Iedere morgen drijft de eigenaar ze met een quad en vier goed afgerichte honden weer naar terreinen buiten de ' camping '. Vandaag bezoeken we het eiland Iona. Dat is beroemd om zijn Iona Abbey. Gebouwd op de restanten van een keltisch klooster is in 1203 een abdij gebouwd die in 1507 is uitgeroepen tot Kathedraal. Het wordt wel een spirituele en heilige plaats genoemd. Wij zijn geschrokken van de talloze touringcars en vele duizenden bezoekers per jaar. Het is een pelgrimsplaats. Maar we vinden het veel te massaal. We zijn op de fiets. En aan de andere kant van het eiland is het buiten de drukte wel een heel mooi eiland. Aan de westkant zijn er eindeloze vergezichten over de Oceaan en velden vol met prachtige gekleurde bloemen. Op de terugweg naar het veer zijn we nog even helemaal doornat geregend. En ' s avonds toch weer in de zon en tussen de schapen in de buscamper.

Woensdag 11 juni de meest westelijke weggetjes van het eiland verkend. Van Fionphort via Bunessan langs en gedeeltelijk over de 1000 meter hoge Ben More naar het vissersplaatsje Tobermorry. Ook al weer zo 'n idyllisch gelegen vissersplaatsje met veel gekleurde huizen. Lang het meest noordelijke weggetje vinden we Bij Calgary Bay een droomplek voor campers.
In een baai aan een spierwit strand en azuurblauw water een
' wildlife ' camping. Faciliteiten zijn er niet maar een mooi plekje.......

12 juni overwegen we na een strandwandeling een dagje te blijven hangen op deze plek , maar na heel veel zon betrekt het weer en om een uur of twaalf gaan we toch maar weer verder.
Op vrijwel het hele eiland Mull zijn alleen maar smalle eenbaansweggetjes met passeerplaatsen. Die worden nu vervolmaakt met 20% hellingen. Daar waar het kan veel gestopt en rondgekeken. Zo ook nog bij het voetveer naar het eilandje Ulva. De veerboot bij Fishnisch had z'n klep al omhoog gehaald maar liet ons en een vrachtwagen toch nog aan boord. De bemanning van de volgende veerboot bij Corran groet ons met Hey You There. En op dat moment valt ons op dat iedereen hier elkaar zo begroet. Dat nemen we dus ook maar over in het vervolg. We reden over weer normale tweebaanswegen terug naar de ons bekend camping in Glencoe. Inmiddels regent het en dat zal de hele verdere volgende dag , vrijdag, niet meer ophouden.

Vrijdagochtend roffelt de regen dus nog steeds hard op het camperdak. We rijden naar Oban. Passeren eerst nog weer ons ' landgoed ' en vinden in Oban aan de haven een perfect visrestaurant om een smakelijk stukje aan deze regenachtige dag toe te voegen. De vissersboten lagen voor de deur. Wat ons opvalt is dat het inmiddels overal erg druk is geworden. De vakanties beginnen al vroeg in Engeland en dat merk je goed.
Op de eilanden was het nog erg stil maar op het Schotse vasteland is het druk. Langs het mooie Loch Linnhe , het imposante kasteel Stalker en het burchtstadje Inverewe rijden we naar Loch Lomond. Daar hebben we nog net een laatste plekje op een verder waardeloze camping. Bezaaid met tuinkabouter-stacaravans en heel erg vol. Het is inmiddels wel weer droog.

En toen werd het weer zomer:

Vandaag zijn we van strand naar strand gereden. We zijn
' uitgelochd ' van de ' lochs ' en langs Loch Lomond net voor Glasgow over de zeearm de Clyde bij Greenock naar het eerste strand. Na een paar uur weer verder en via mooie stadjes als Prestwick en Ayr naar het tweede strand bij Ayr. Daar wilden we eigenlijk vannacht blijven staan. Maar de plaatselijke jeugd wil hier graag zaterdagavond vieren en dat waarschijnlijk tot zondagmorgen. En dat kan je nachtrust kosten.....dus maar niet. Nog even verder gespeurd naar andere overnachtingsplekken maar ook in Schotland staan steeds meer bordjes ' No Overnight Camping '
Bij Maybole nog plaats genoeg op een camping.

• 16 Juni 2014 - 16:41

Annelies Alting:

Lieve Daan en Marijke,

Wat een mooie routes en schitterende foto's. Hebben we het nog niet eens over de prachtige camperplekken.
    Jullie genieten in ieder geval met volle teugen!!

Veel plezier nog!!
    Liefs,
    Wil en Annelies

• 19 Juni 2014 - 10:45

Sietze:

Wat leuk zo'n gedetailleerd verslag; maakt het voor ons makkelijk als wij die kant op gaan. Ja, die drukte vanaf half juni valt even tegen, dat is hier ook.
    Veel plezier in Wales en England. Liefs Sietze&Lida