van de stranden naar de steden - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu van de stranden naar de steden - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

van de stranden naar de steden

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

19 Februari 2014 | Portugal, Coimbra

Woensdag 12 februari staan we op de camping van Lagoa de San André . We weten in de buurt een hele mooie camperplek pal achter de duinen aan het strand. Maar het is slecht weer en het stormt nog steeds. Dan kunnen we beter een wat meer beschutte plek zoeken.
We houden af en toe werkoverleg :-). De uitkomst is dat we nog niet verder naar het noorden willen. En dus zijn we dwars door de Serra de Grandola terug gereden naar Quarteira in de Algarve.
We rijden door uitgestrekte kurkeik-plantages en langs grote stuwmeren. Schitterende route met een (kleine) camper.
Tot vrijdagmiddag 14 februari genieten we nog even van het strandleven aan de Algarve. Lekker strandweer wil het maar niet worden, nog steeds mooie momenten afgewisseld met stormachtig weer en regen.

We rijden via Ourique , Mimosa ( het bloeit er al en het plaatsje heet ook zo ! ) en Santiago do Cacem terug naar het Noorden.
Na opnieuw een stop in Lagoa de San André rijden we met een grote boog om Setubal en Lissabon heen. Bij Alenquer pakken we de westelijke wijnroute van Portugal op. Heel veel wijngaarden met gele bloemetjes. Dit is al een stukje van het natuurpark Estramadura. Op de Cabo Papoa bij Peniche hebben we een uitgebreide wandeling op en met bruggetjes en trappen over de rotsen gemaakt. Vanaf daar naar het middeleeuwse stadje Obidos en op de camper-camping van een vriendelijke Belg ' Casa Azurra' een hele mooie plek voor de camper gevonden. Het is inmiddels weer prachtig weer geworden. Zo mooi dat we zondag 16 februari een dag zomaar niets anders dan van de zon hebben genoten.
Lekker loom lezen en luieren.

Maandag 17 februari via Caldas da Reinha, mooie stad om de boodschappen te doen. Even verderop is de stad Alcobaca. Daar staat een monumentale abdij met kloostercomplexen uit 1178.
Zeer de moeite waard om te bekijken. Imposant is ook de gigantische keuken. Er werd dagelijks voor 1000 mensen gekookt en dat is aan de afmetingen goed te zien.

Weer verder naar Abobareiras , waar een jong Nederlands stel met veel enthousiasme een camping runt. Die camping, Pelinos, ligt op 7 kilometer van de de middeleeuwse stad Tomar.
We hebben ook vandaag weer fraai voorjaarsweer. Dinsdag 18 februari zijn we te lui om te fietsen naar Tomar. Dus zijn we met de camper naar het hoogtepunt van de stad , het Convento de Cristo gereden. Het eeuwenoude klooster wordt omringd door prachtige tuinen. De bouw begint in de Twaalfde eeuw. Het meest indrukwekkend zijn de Tempel ( Chardon ) en het unieke venster in manueel stijl ' Janele Manuelina '. En natuurlijk de Tempeliers Burcht. We hebben er een paar uur rondgedwaald in het gigantische complex. Je waant je terug in de middeleeuwen. Later hebben we ook nog de oude binnenstad van Tomar met z'n kleine straatjes en mooie pleinen bekeken.

Vandaag 19 februari naar de Universiteits-stad Coimbra. Onderweg een tussenstop bij de Romeinse opgravingen van Conimbriga. Dit was in de eerste eeuw een van de meest welvarende Romeinse steden. De naam Conimbriga is van Keltische oorsprong. De opgravingen en het museum is zeer de moeite waard om uitgebreid te bekijken. Wat betreft dit stuk van de geschiedenis leerden we er meer van dan in Rome.
20 kilometer verderop ligt de stad Coimbra. We staan daar nu op de stadscamping en morgen gaan we met de stadsbus , en nu eens niet onze eigen ' bus ' , naar het centrum om deze mooie oude stad te bezoeken. Het weer was ook vandaag zonnig en warm voorjaarsweer. Maar morgen geven ze regen op......ach we zien wel.....

• 20 Februari 2014 - 09:13

Sietze:

Helemaal niet verkeerd dat het onstuimige weer jullie dwingt het binnenland in te gaan. Mooie dorpen en steden bekijken, zo wordt het een afwisselende reis. Geniet nog een paar weken van dat prachtige land. Liefs uit Zwolle, Sietze & Lida

• 20 Februari 2014 - 15:00

Carel En Marjan:

Super, zo in de tijd van de middeleeuwen terug te gaan, vooral omdat we ook over de tempeliers hebben gelezen! Genietse! Bisous de nous , deze keer weer vanuit Papendrecht