kraanvogels , champagne , dijon en beaune - Reisverslag uit Beaune, Frankrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu kraanvogels , champagne , dijon en beaune - Reisverslag uit Beaune, Frankrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

kraanvogels , champagne , dijon en beaune

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

11 Oktober 2013 | Frankrijk, Beaune

vandaag , vrijdag 11 oktober zitten we 's avonds in een waterig herfst -zonnetje op de stadscamping van Beaune. Voor het mooie weer moet je ook in noord- en midden Frankrijk niet zijn. Wel voor het Frankrijk gevoel. Dat vindt je hier volop.

Agelopen zaterdag 5 oktober zijn we na de verjaardag van onze kleinzoon Julian vertrokken naar de mooie camperplek van SVR camping de Adelaar in Voorst. Daar kun je tussen de schapen en de koeien prima overnachten.

Zondag 6 oktober zijn we verder gereden naar Brandwijk in de Alblasserwaard. Voor een bezoek aan vrienden die we lange tijd niet hadden gezien. Na de lunch verder naar Arcen in Noord Limburg. Wij verlaten Nederland nier zonder eerst te genieten van het thermaalbad en de sauna's.

Dat hebben we maandag 7 oktober dan ook zo'n beetje de hele dag gedaan.

Dinsdag zijn we via Maastricht , Namen en Dinant langs de Maas naar de Champagne-Ardennes in Noord Frankrijk gereden. Verrassend mooie route met dorpjes als Haybes, Fumay, Revin en Rocroi. Op camping Le Muree in Bourg-Fidele is nog een heel mooi plekje in de zon en pal aan een mooi étang.

Woensdagmorgen vroeg vonden we een vers stokbroodje op een stoel pal voor de camper. Dat is dus helemaal Frankrijk :-). Na het ontbijt zijn we even terug naar het vestingstadje Rocroi gereden. Zelfs in de regen leuk om te bekijken.

Via Mon-Idée ( da's een leuke naam voor een plaats ) , Charleville-Mezieres en en Chalons-en-Champagne naar een camperplek aan het Lac de Chantecoq gereden. Mooie route via kleine D weggetjes. Nog geen champagne of wijngaarden gezien. Wel heel veel suikerbieten. Je zou bijna denken dat ze champagne van suikerbieten maken. Het Champagne gebied heeft hier wel een verrassing: tegen de avond zien we honderden kraanvogels landen in het lac de Der-Chantecoq. Een schitterend gezicht. Ieder jaar in oktober komen ze hier op krachten tijdens hun reis naar het zuiden.

Donderdagmorgen is het na een nachtje regen 's ochtends eindelijk droog en kunnen we een fietstocht rond het meer maken. We fietsen naar een kerkje dat op een punt fraaie uitzichten over het meer biedt. Na de fietstocht warmen we weer wat op in de buscamper en vervolgen de route langs de Seine op zoek naar de bron van de Seine. De oorsprong van de Seine is leuk om te zien en een bijzonder plekje. Nog net in de zon maar met zware dreigende wolken achter ons rijden we naar de stadscamping Du Lac Kir van Dijon. Die stad willen we morgen bezoeken.

Het heeft de nacht van donderdag op vrijdag de hele nacht onafgebroken geregend. Het is nu helemaal mis met het weer. Maar....om een uur of elf ' s ochtends klaart het toch wat op en besluiten we de bus te nemen naar het centrum van Dijon. Mooie oude stad waar we een stadwandeling maken. Langs de Notre-Dame , het Palais des Ducs de Bourgogne, het Musee des Beaux Arts en de Place de la Liberation. Vlak naast de overdekte markthallen van heel veel (zuid-europese) plaatsen vindt je vaak uitstekende restaurantjes. Alles komt vers van de markt en kijk maar waar de marktkooplieden zelf na de markt gaan eten. Dat klopt ook weer in Dijon. In de buscamper uitgebuikt en verder langs hat Canal de Bourgogne en de Vallée d 'Ouche. Prachtige route met mooie dorpjes. Veel campings zijn al gesloten, maar de stadscamping in Beaune ( camping 'les cent vinges de beaune') is nog open.
Morgen op de markt in Beaune eens kijken hoe het met die honderd wijnen zit.

• 15 Oktober 2013 - 15:04

Annelies Alting:

Heerlijk om te lezen dat jullie weer "en route " zijn.

Blijf lekker van genieten van alles wat Frankrijk jullie te bieden heeft! Ben al benieuwd hoe het nou zit met die honderd wijnen!!

Veel liefs,
    Wil en Annelies

• 17 Oktober 2013 - 13:37

Lida:

Jullie hebben het weer naar je zin in Frankrijk. Heerlijk om daar in het najaar met je bus rond te reizen.
    Groetjes uit tropisch Australië,
    Sietze en Lida