Koele watervallen in de hitte - Reisverslag uit Živogošće, Kroatië van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Koele watervallen in de hitte - Reisverslag uit Živogošće, Kroatië van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Koele watervallen in de hitte

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

12 September 2011 | Kroatië, Živogošće

8 september 2011, En alweer heel veel zon en hitte vandaag. We zijn naar Muster gereden. Zo dicht mogelijk bij de Kornatie-eilanden. We hebben uitgezocht hoe je een boottocht naar de eilanden kunt maken. Maar dat kan pas Zaterdag. Het is hier nog volop 'hoogseizoen'.Dus erg levendig en druk.De boottocht doen we later op deze reis. Het binnenland ingereden naar Skradinski-Buk in het Nationale Park Krka. Daar zijn grote koele watervallen.Vanuit het plaatsje vaar je twintig minuten naar het begin van het park.Verder een prachtige wandeling van een paar uur langs en onder de diverse 'trappen' van de watervallen. Een groot gedeelte is met houten voetbruggen beloopbaar gemaakt. In de omgeving kunnen wij geen kleine camping vinden. Bij Sibenik weer zo'n grote massacamping. Dus verder de route gereden. Langs de kust richting Split. We worden beloond met een kleine camping aan zee. Weer een soort privé achtertuin met 8 plekken voor een camper. Op nog geen 300 meter lopen zijn een paar kleine restaurantjes. Daar zien we al etend de zon achter een klein eilandje voor de kust zakken. Helemaal tof.

Vrijdag 9 september,
Ontbeten en gezwommen op het strandje pal voor de camper. We hebben Engelse buren en krijgen aardige tips over het nabijgelagen stadje Trogir.De route er naar toe is zeker met de camper weer heel erg mooi. Langs de kustweg weer azuurblauw water en witte zeilbootjes tussen de eilanden. Wat moet het een feest zijn als je hier een zeilboot hebt. Maar een buscamper is ook leuk.Trogir is een prachtige oude stad. Een van de parels van de Dalmatische kust. De stad ligt op een eiland en is met een brug aan het vaste land verbonden. Door een oude poort kom je in een doolhof van smalle straatjes en hobbelige steegjes. Veel trendy winkels, restaurants en kunstgallery's. Het stadje heeft een opvallend mooie kathedraal met veel Venetiaanse invloeden.Er loopt een mooie wandelpromenade naar de 'Riva' met uitzicht over de zee. Op een terras aan het water geluncht. Daarna op weg naar Split. Daar willen we over varen naar het eiland Brac.De veerboot vertrekt pas over een paar uur. Dus hebben we mooi de tijd om de stad te bekijken. Aan de haven staat een frisse wind uit zee. Gelukkig maar, want het is ook vandaag bloedheet. Het overvaren duurt ongeveer een uur. In het eilandstadje Supetar op Brac de eerste de beste camping opgezocht. Die ligt op loopafstand van het stadje en 100 meter van het strand en de zee. Met een lekker wijntje onder de bomen merken we hoe vermoeid we zijn van de warmte. Een werkelijk vuurrode zonsondergang gezien. Zo rood hebben we het nog nooit gezien. Zelfs in Afrika niet.

Zaterdag 10 september.
Het is warm slapen in ons campertementje. De hangmatten hebben we helaas niet bij ons. Veel mensen slapen buiten. Wij bijna, alle ramen en deuren die open kunnen staan ook open. 's ochtends over het strand gelopen naar het plaatsje Supetar. Verder rustdag gehouden. terrasje,. lezen, zwemmen etc.. 's avonds volle maan en heel veel lichtjes van omringende eilanden. Het hele gebied geurt naar Rozemarijn, wat hier volop in het wild groeit.Je blijft hier overdag zoveel mogelijk uit de warmte. De avonden zijn heerlijk.

Zondag 11 september,
Vandaag op weg om het eiland Brac te gaan verkennen. Eerst nog even de buscamper van verse voorraden voorzien. We kopen het liefst alles bij lokale winkeltjes. Maar in dit geval lokte de 'Lidl'. Mooie route over het eiland gereden. Van Supetar naar Milna met mooie haventjes en een een diepe kloof. Jammer dat er veel natuur verwoest is door recente bosbranden.Via de hoofdstad Nerezika langs marmergroeven naar Bol gereden. Dat is weer erg toeristisch en druk. De gouden hoorn (het beroemde puntstrandje op dit eiland) gezien. Is veel kleiner dan we dachten.Zelfs voor een buscamper moeilijk om een picknickplekje te vinden. Fout gemaakt bij het steil afdalen naar het water. Vastgelopen, keren kon niet. Dus volgas in het grind achteruit. Dat was niet goed voor de koppeling. De rook kwam er af.
Alles, dus ook onszelf, even flink laten afkoelen. Voortaan eerst even kijken voordat we zomaar de diepte in rijden. Later doorgereden naar Sumatin. Klein havenstadje waar de veerboot vertrekt. Die vertrok al snel.Na een uurtje varen aangekomen in Makarska. Mooie plek aan zee gevonden op een camping in Zivogosce.
Bijna vanuit de 'bus' duiken we de zee in.

• 12 September 2011 - 17:36

Carel En Marjan:

Nou, dat zag er weer fantastisch uit, en wat heb je het weer smakelijk beschreven Daan!!
    Weer bedankt namens ons beiden en veel reisplezier! (wel oppassen hoor met open deuren slapen, kijk maar uit dat ze Marijke niet meennemen!)
    bisous de nous.