van wallis naar graubunden - Reisverslag uit Sankt Moritz-Bad, Zwitserland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu van wallis naar graubunden - Reisverslag uit Sankt Moritz-Bad, Zwitserland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

van wallis naar graubunden

Door: daan matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

27 September 2012 | Zwitserland, Sankt Moritz-Bad

We schrijven dit verslag vanuit Sankt Moritz, da's wel een van de jet-set plaatsen van de wereld. Zowel zomers als 's winters trekt het veel (internationale) toeristen. Het is duur , exclusief en chic. Er zijn winkels van Prada , Gucci, Versaci, Louis Vutton etc. Apart sfeertje dus. Wat helemaal niets kost is de prachtige omgeving en de ligging van het plaatsje.

Vanaf 22 september zijn we een paar dagen achter elkaar wakker geworden op het mooie plekje aan de Rhone, op camping Augenstern. We hebben er een stuk van de Rhone route gefietst. Van Reckingen tot Oberwald. Ook Zwitserland kent een (over grote delen) autovrij fietsroute netwerk van in totaal zo'n 3300 kilomeer. Het stuk(je) wat wij gereden hebben kent slechts een gering hoogteverschil en is schitterend om te doen. En....we hadden er prachtig weer bij.

Maandag is het weer slecht geworden, zwaar bewolkt en regen. Na 3 nachten vonden we het wel genoeg op deze camping. En zijn we verder gereden richting Chur. Eerst over de Furka pass. Mooi om te rijden met een camper. Je denkt soms dat je Tom-Tom dronken is. Maar dat zijn dus de vele haarspeldbochten. Vlak voor de top is de Rhone Gletscher. het punt waar de rivier zijn oorsprong heeft. In de gletscher is een grot uitgehouwen. Na een wandeling loop je zo diep in en onder de gletscher. In IJsland loop je op de gletscher......hier loop je er in. Heel bijzonder.

Het is af en toe helder, maar ook veel wolken en regen. Spectaculaire uitzichten. Na de Furka pass afgedaald naar Andermatt. Dan volgt de volgende pass......de Oberalpp. Dit gebied vormt het ontstaansgebied van de Vorderrhein. Samen met de Hinterrhein die ontstaat op de St. Bernhardgletscher wordt dat bij Chur de Rijn. Door het dal verder gereden naar Surcuolm. Zo'n 40 kilometer voor Chur. Deze camping ligt op een hoog 'terras' boven de (Vorder) Rhein. Deze dag is onze eerste regendag deze reis. Bij maximaal drie dagen duiken we direct het 'warme zuiden' in.

Verrassing! dinsdagmorgen...staalblauwe hemel en volop zon. Dus op naar Chur. Mooie stad..camper in het centrum kunnen parkeren. En in de historische Altstadt een lange wandeling gemaakt. Verder gereden richting Arosa. Dat ligt geisoleerd op zo'n 25 kilometer van Chur. De rit er naar toe is prachtig. Plaats zelf valt wat tegen. Veel beton en toerisme. Ligging van Arosa is wel bijzonder, mooi omringd door de bergen aan een groot meer.

Via een mooie afdaling moet je weer terug naar Chur. Daar overkwam ons nog iets leuks: midden door de stad was men koeien aan het verweiden. Van de bergen naar het dal. Een soort koeienfeestje met versierde koeien en hele grote koeiebellen. Een verkeerschaos....maar wel leuk.

Omdat Chur geen leuke camping of camperplek heeft doorgereden naar Davos. Zes kilometer voorbij het centrum een mooie plek voor de camper gevonden in Davos-Glaris. Naast de Rhinerhorn bergbahn.

Woensdag hebben we Davos eens uitgebreid bekeken. En daarna weer de natuur opgezocht. Na Davos volgt de Fuela pass. Daar hebben we zo'n beetje de hele dag over gedaan. Veel uitgestapt, gewandeld. geluncht, gefotografeerd etc. Aan het einde van de pass ligt een heel mooi plaatsje: Susch. We zijn dan in het Engadin Dal. De taal en de sfeer is inmiddels italiaans. Men spreekt hier een oud-romaanse taal. Bij Zernez op 1473 meter hoogte hebben we de camping opgezocht. Het weer is van heel mooi en zonnig de laatste uren weer sterk verslechterd. Nog wel naar het dorp Zernez gewandeld. en gelukkig de camper op de rijplaten gezet.
( een soort rubber matjes voor onder de voorwielen om verzakken in de blubber te voorkomen).

Dat was maar goed ook want de nacht van donderdag op vrijdag was het noodweer. Het riviertje langs de camping is fors hoger geworden. En het terrein behoorlijk drassig. Met de rijplaten net genoeg vaart kunnen maken om niet te verzakken.

Daarna verder gereden richting St. Moritz.

• 01 Oktober 2012 - 13:23

Wil En Annelies:

Jeetje, wat is Europa toch mooi hè! Bedankt maar weer voor de schitterende foto's en dito verhalen.
    Heel veel plezier en blijf vooral zo genieten.

Veel liefs, Wil en Annelies

• 23 November 2016 - 18:49

Aarnout:

Hartelijk dank voor je verhaal! Ik ben van plan om volgend jaar voor het eerst passen te gaan rijden met mijncamper (automaat) van Wallis naar Graubunden. Dan kom ik dus ook de Furkapas en de Oberalppas tegen; spannend!
    Maar ik begrijp uit je reisverslag dat ik er niet tegenop hoef te zien, al is het met een halfintegraal misschien toch weer lastiger dan met een buscamper.
    Eventuele aanvullende commentaren zijn welkom!
    Met vriendelijke groet,
    Aarnout