oant sjen - Reisverslag uit Wanneperveen, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu oant sjen - Reisverslag uit Wanneperveen, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

oant sjen

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

16 Augustus 2014 | Nederland, Wanneperveen

Wat een mooi deel van Nederland is Friesland. We hebben geen reisplan en wilden eigenlijk een rondje Nederland maken maar we zijn niet verder gekomen dan Friesland.

Onbedoeld hebben we achteraf bezien de Elfstedentocht , maar dan met een camper gereden. Alleen Franeker zijn we niet geweest. Maar je moet altijd iets moois ' laten liggen ' om er nog eens terug te keren en dat gaat zeker nog eens gebeuren.

Vorige week donderdag zijn we via Bolsward naar Harlingen gereden. Onderweg bij Zürich aan een strandje bij de Afsluitdijk een stranddagje gehouden. Het is erg warm weer en de zeewind brengt dan nog een beetje verkoeling. Op camping Zeehoeve is een camperplaats in de camping. Op de fiets is het dan maar 10 minuten fietsen naar het centrum van Harlingen. In het stadje is net een braderie met een optreden van een Caraïbische band. Mooi feestje !

Vrijdag 8 augustus zijn we eindelijk verlost van de verstekeling in de camper. De muis is niet meer , hij is in de val getrapt. We hebben eerst een aantal diervriendelijke middelen geprobeerd maar die hielpen niet. Een muizenval dus wel.

Vandaag weer verder gereden langs de noordkust van Friesland langs Oosterbierum en Pieterbierum maar ook langs een plaatsnaam waar een woest en uitdagend leven in zit......Sexbierum ( sex , bier en rum ) . Aan de Waddenzee ligt een mooie camperplek met de naam De Zwarte Haan. Vanaf daar kun je langs de buitenkant van de Waddenzeedijk fietsen. Dit is ook het officiële Nederlandse startpunt van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella.

Zaterdag zijn we verder gegaan langs de kust door Friese dorpjes en stadjes als Hallum , Marum en Holwerd. Mooie Hollandse luchten en door de zon gekleurde ' gouden ' graanvelden. Leuk museumdorpje aan de Waddenzee is Moddergat. Via een verse vis lunch aan de Waddenzee bij Oostmahorn naar Dokkum. Camper geparkeerd op de camperplek van Dokkum en op de fiets naar en door het stadje. Gezellige stad in de zaterdagmiddag drukte.

Ongeveer tien kilometer verder in Burdaard een mooie camperplek aan de jachthaven. Met uitzicht op op het dorp , de ophaalbruggetjes en de molen. Nog steeds heel zonnig zomerweer.

Zondag stond in het teken van mogelijk slecht weer door de uitlopers van de orkaan Bertha. We zijn ' voor anker ' gebleven bij de jachthaven en op de fiets naar Bartlehiem gewaaid. Dat is bij het beroemde bruggetje van de Elfstedentocht. Ook nog even geprobeerd de andere kant richting Dokkum te fietsen. Maar dat mocht niet meer van Bertha......dus een flink nat pak. In de zon weer opgedroogd in de camper.

Maandag 11 Augustus naar Leeuwarden. Eerst even de voorraden bijvullen. En daarna de camper dicht bij het centrum geparkeerd en en een mooie rondwandeling gemaakt in het oude centrum. Heel veel grachten en heel veel oude panden. Stad met veel historie. Verder tussen de Friese meren door naar Grou. Ook al weer een mooi stadje. En heel veel bootjes.

Op de plek waar in de vijftiende eeuw het klooster Thabor heeft gestaan is nu de wijn en cultuurhoeve Thabor. En een hele mooie natuurcamping met plaats voor een camper. De vorige week tijdens de Sneekweek helemaal vol. Maar nu staan we er ( bijna ) alleen. Schapen , koeien en Friese paarden rond het terrein.
Eerst op de fiets naar Sneek. Ook al weer zo mooi. Maar wel een druk toeristisch centrum. Terug op de camperplek heeft de eigenaar de witte wijn al koud gezet. Het moet niet gekker worden.....voortreffelijke Friese witte wijn op je zonovergoten camperterrasje in Friesland !.

Dinsdag 12 augustus eerst naar IJlst gereden. Verrassend mooi stadje. Met de oude schaats- en schavenfabriek als monument midden in het dorp. Op de slijpsteen moeten de eerste schaatsen van Marijke nog zijn geslepen.
Verder via de westkant van het Sneekermeer langs plaatsjes zoals Gauw , Poppenwier en Jinsum naar Akkrum. In de camper pal aan het Sneekermeer geluncht. Verder via Terherne , Goingarijp en Joure naar Sint Nicolaasga. Daar zou een mooie natuurcamping zijn , maar wij vinden hem niet zo leuk. Even verder ligt het kleinste stad van Nederland : Sloten , 610 inwoners en wel stadsrechten. De jachthaven Lemsterpoort heeft mooie camperplekken aan de haven en zo' n beetje in het dorp.....pardon.....Stad !.

Woensdag fietsen we om het Slotermeer. Het heeft hard geregend en gestormd vannacht. Maar volgens weeronline blijft het nu tot het eind van de middag droog. Nou mooi niet. Tot twee maal toe zijn we weer doornat geregend. Nog even en we gaan het leuk vinden. We hebben wel regenjacks bij ons maar geen regenpakken en af en toe wolkbreukt het. Veel regen dus.

Sportieve inspanning is het wel en de plaatsjes Balk en Woudsend aan het Slotermeer zijn mooi om te zien. Na eerst uitgebreid mosselen te hebben gegeten zijn we tien kilometer verderop naar een SVR camping in Balk gereden. De camperplek in Sloten werd rumoerig en druk.

Donderdag 14 augustus eerst naar Balk. Dat hadden we gisteren tijdens het fietsen alleen maar tijdens een wolkbreuk en vanaf een schuilplek bekeken. Nu schijnt het zonnetje en ziet alles er een stuk leuker uit.

Eindelijk Friesland verlaten en door de Noord Oost polder naar Urk gereden. Camper geparkeerd op de camperplek en het voormalige eiland Urk bekeken. Valt na Friesland een beetje tegen. Dwars door een prachtige weg door de Weerribben naar Wanneperveen. Eerst nog even onderweg de camper geparkeerd in Vollenhoven. Oude straatjes , haven en imposante kerk bekeken.

We hebben al eens de Elfstedentocht gefietst en zijn al diverse malen in Friesland geweest. Maar we hebben met deze reis zonder plan heel erg van Friesland genoten. Dus wat ons betreft......tot ziens....in het Fries....oant sjen !

De VeKabo camping in Wanneperveen ligt precies tussen Giethoorn , Zwartsluis en Meppel in. Op de fiets door de Weerribben naar Giethoorn gefietst. Tussen de punters en de grachtjes door fietsen.......altijd leuk !

Vrijdag 15 augustus naar Voorst. SVR camping De Adelaar heeft hele mooie ruime camperplekken met mooi uitzicht over de omgeving. Het weer is inmiddels ronduit slecht geworden. Dus dan maar gezellig gemaakt in de buscamper.