Up ' t Hill........Down the Dales ! - Reisverslag uit Kingston upon Hull, Verenigd Koninkrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Up ' t Hill........Down the Dales ! - Reisverslag uit Kingston upon Hull, Verenigd Koninkrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Up ' t Hill........Down the Dales !

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

26 Juni 2014 | Verenigd Koninkrijk, Kingston upon Hull

Inmiddels zijn we sinds dinsdagavond weer op ons vaste stekje in Nederland. Even nagenieten van deze mooie reis.

Vorige week zondag 15 juni stonden we nog op de farmcamping bij Maybole vlak bij Culzean Castle in Zuid West Schotland. We zijn verder gereden via Ballantrae en Stanraer naar het schiereiland Mull of Galloway. Onderweg vinden we een strandje en dat is mooi met dit zomerse weer. In de namiddag rijden we via smalle weggetjes de Klif met de witte vuurtoren op.
Dan staan we met een prachtig panorama uitzicht over de Ierse Zee en de hele omgeving op het meest zuidelijke puntje van Schotland. Het is helder weer dus je ziet Ierland goed liggen. Er staan nog 2 campers dus we besluiten hier te blijven staan voor de nacht.

Maandag 16 juni is het heel zacht en warm weer. We zijn op weg gegaan naar Stanraer. We moeten hoognodig tanken en ook boodschappen doen. Onderweg komen we nog langs Kirkmadrine Stones. Een hoog op een heuvel gelegen kerkje uit 1100 met daaromheen zeer bijzondere runen-stenen die nog veel ouder zijn. Na Stanraer besluiten we nog even ons ' strandje van gisteren' op te zoeken. Maar uiteindelijk gaan we toch via de weg 75 verder naar Dumfries. Bij Cairnholy gestopt en zo'n 2 kilometer de berg opgeklommen naar 2 grafheuvels van meer dan 6000 jaar oud. We vonden deze plaats indrukwekkender dan Iona Abbey. Weer verder richting het zuiden. We stuiten op een bord
' P ' met ' Vieuw ' . Blijkt 6 kilometer verderop te zijn en de weg wordt weer steeds smaller. Maar dan kom je ook op een hele mooie plek met strand en uitzicht. Dus eten en zonnen. Aan het eind van de middag naar Kirkonbright , een mooi stadje aan de rivier. Rondgewandeld en het kasteel bekeken. Op farmcamping Rockcliff een fraaie plek gevonden. Hoog op de cliff , lekker windje, water , bergen en uitzicht. En natuurlijk ook nog koeien en schapen.

Dinsdag 17 juni branden we al vroeg ons bed uit. En dat in Schotland !. Mooie plek om te blijven. Veel lezen en een wandeling gemaakt naar Castle Point. De restanten van een paar duizend jaar oud Fort. Hoog boven de zee , hiervandaan zie je de bergen van het Lake District in Engeland al liggen.

Woensdag 18 juni blijven we ' s ochtends nog even ' hangen ' op deze camping. Maar tegen de middag rijden we verder over de kustweg 710 via Sandyhills , Kirkbean , en New Abbey ( met de abdij ruïne Sweathart Abbey ) naar Dumfries.
Daar stuiten we op een routebord : tourist route Gretna Green.

Dat lijkt ons wel leuk dus die nemen we. Gretna Green is het plaatsje waar vroeger trouwlustige Engelse paartjes door de plaatselijke dorpssmid , zonder toestemming van hun ouders , konden trouwen. De smederij is er nog steeds en er is nu een heel toeristisch gebeuren omheen gebouwd.

Na deze romantische stop draai je in Engeland de zesbaans M6 op. Na al die smalle weggetjes is dat ook wel weer leuk. Maar niet lang. We slaan af richting Keswick en dan ben je al snel in het Lake District. Via de A592 rijden we om Ulswater heen en stoppen bij de Aire Force waterval. Daar wandelen we langs en via bruggetjes overheen . In Glenridding zien we midden in het Lake District ( alweer ) een boerencamping. Pal aan de snelstromende beek en alweer tussen de schapen. We zijn blij met de schaduw want het is nog steeds erg warm.

Donderdag 19 juni verlaten we de ruisende beek van de Gillside Farm , doen nog even boodschappen in het dorpje , en stijgen dan met 25% hellingen naar de top van de kirkstone Pas. De toppen van de bergen zijn hier zo rond de duizend meter. Schitterende uitzichten , vooral met dit prachtige weer. Afgedaald naar Troutbeck. En vandaar naar Windermere. Mooi stadje om te lunchen. Even verderop ligt Bownes-on-Windermere. Dat ligt met de voeten in het meer. Met tientallen rondvaartboten. Leuke plek die je zeker even moet zien. Maar wel een pretpark. Verder gereden via Newby Bridge richting kust. Forse hellingen , schitterende uitzichten. We komen uit in het kustplaatsje Ravenglass. De camping van de ' caravan club side ' is overvol en ' fully booked ' .

Engelsen boeken vaak ( ver ) van te voren, ook voor een of een paar nachten een camping. D'r wordt heel wat afgeboekt. Wij boeken nooit. Met een camper op stap is voor ons absolute vrijheid om te gaan en te staan waar we willen. . En een plekje voor de nacht is er altijd wel ergens.......en jawel hoor....even verderop in Seascale een farmcamping met een zee van ruimte. Shepard's Vieuw. Maar geen schapen....koeien. En een prima camping.

Oranje.
We worden nadat Schotten onze Nederlandse kentekenplaat hebben bestudeerd steeds meer aangesproken op de goede resultaten van het Nederlands Elftal. De meeste Schotten hebben een hekel aan Engelsen en kijken naar de wedstrijden van het Nederlands elftal en niet naar Engeland. Het levert ons een aantal leuke gesprekken op.

Vrijdag 20 juni de zoveelste mooie zomerse dag. Vandaag willen we het rondje Lake District verder afmaken. Via Seascale naar St Bees en daar over het strand gewandeld. Altijd leuk om een dag mee te beginnen. Verder naar Whitehaven. Gezellige stad met een leuke markt en een Jazz Orkestje aan de haven. Lijkt wel of we ergens aan de Rivièra zijn. Op de markt en bij de Tesco lekkere dingen gekocht voor de b.b.q. Daarna naar Keswick. We rijden naar de Castlerigg Stone Cirkel. Een Steencirkel uit 2000 voor Christius, met fraai op de achtergrond de Cumbrean Mountains.
Het is vannacht de nacht naar 21 juni , de Zonnewende , dan bereikt de zon zijn hoogste stand op dit halfrond. We hadden dat noet in de gaten. Dus het is op deze plek gezellig druk.

In de buurt is een boerencamping met een plaats met uitzicht op de bergen rondom. In de buurt kunnen we ook nog aardig fietsen.

Zaterdag 21 juni rijden we nog een keer dwars door het Lake District en dan naar de Yorkshire Dales. Via Grasmere en Ambleside rijden we naar Kendall. In Grasmere en Ambleside parkeren we de camper en wandelen door de stadjes. Via Kendal duiken we bij Sedburgh zo de Yorkshire Dales in. Het is een nationaal park en ook weer met adembenemende landschappen. Je moet er wel wat voor doen , want ook hier weer smalle wegen en hellingen en afdalingen tot 25%.

Tour de France ?
Tot onze verbazing staat het hele gebied in het teken van de Tour de France die hier 4 juli start. De stadjes Hawes, Aysgart en Leyburn zijn al helemaal versierd. Heel veel geel gespoten en versierde fiietsen. Bij toeval rijden we een groot deel van een van de etappes. Ze beginnen in Leeds en eindigen in Harrogate.in de etappe zit een helling van 33% !. Dus helling op en af. In het plaatselijke dialect: Up ' t Hill.....en Down the Dales.

Je mag in Engeland niet vrij met de camper staan. Overnachten in een voertuig buiten campings is verboden. In Schotland mag je weer wel vrij staan. We merken dat de vakanties in Engeland al zijn begonnen. Het is al behoorlijk druk op campings.

We zijn aangenaam verrast dat de eigenaar van de boerencamping in Leyburn op zijn eigenlijk al volle camping een mooi plekje met stroom en weids uitzicht aan de rand van zijn camping ' regelt ' . Als ik maar niet over het we voetbal begin: Engeland is inmiddels uitgeschakeld.

Zondag 22 juni rijden we naar York. Via Anton Pieck achtige dorpjes Middleton en Ripon naar Harrogate. Behalve Harrogate stoppen we overal. Er zijn een hoop festiviteiten op zondag dus het is overal gezellig druk. En knalgeel tour de france versierd.
In Harrogate komen we in een file waar geen beweging inzit. Dus weer terug naar Ripon en vandaar naar York. De caravan club site in York was ook al weer ' fully booked ' . Afgeladen vol dus. En jawel hoor , 2 kilometer buiten York een boerencamping met een zee van ruimte. Manor House Farm Camping in Middleton. Via een autovrij fietspad langs de rivier fiets je binnen de 2 kilometer zo het oude centrum van York in. Er is is vandaag een ' Drink and Food ' festival. Het is al een mooie stad maar dit maakt het wel heel gezellig. Er spelen talloze bandjes en er is meer dan voldoende Drink en Food. Ons ondergedompeld in de ' Yorkers' .
Op de fiets weer terug naar ons rustige plekje. We fietsen langs de overvolle camping. Blij dat we daar niet staan.

Maandag 23 juli rijden we naar de Ferryterminal in Hull. We hebben een lastminute geboekt van Hull naar Zeebrugge. Na het feest van gisteren waren we pas laat wakker en het inchecken is om vier uur. We zijn pas om 12 uur vertrokken voor het laatste stukje in Engeland. Bij de douane moeten we voor de eerste keer van ons leven uit de rij auto's en worden een loods in gedirigeerd. Een complete check , motorkap open , camper geïnspecteerd , body - check enzovoorts. Wij zijn hele brave mensen dus mogen we al snel weer doorrijden. Om half vijf ingescheept en met dit mooie weer zo het zonnedek op. Aan de Guiness. In verband met het tijdsverschil , na het diner , toch maar vroeg gaan slapen.
( in verband met het tijdsverschil missen we een uur)

Dinsdag. 24 juni via Zeebrugge, de Oosterscheldetunnel , over de ' dammenweg ' naar Scheveningen. Bijkletsen en knuffelen. Om vijf uur naar Loenen. Bijkletsen en knuffelen. ( met onze kinderen en kleinkinderen ).

Wij vonden Schotland weer verrassend mooi en hebben alweer ideeën opgedaan voor een volgende reis. De Yorkshire Dales zijn ook zeker nog eens een buscamper reis waard.

• 26 Juni 2014 - 23:26

Marjan:

Hallo luitjes
    Super dat jullie het zo fijn hebben! Maar eh, waar blijven de foto's??
    Ook hier hebben we prachtige uitzichten, maar niet heus, alles oranje!!
    Dikke kus... from us!

• 27 Juni 2014 - 21:14

Lida:

Wat hebben jullie geboft met het weer! En wat een mooie reis. Wij zijn ook bijna thuis, komen gauw langs om bij te kletsen. Liefs Sietze&Lida