de meest bijzondere camperplek ooit - Reisverslag uit John O' Groats, Verenigd Koninkrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu de meest bijzondere camperplek ooit - Reisverslag uit John O' Groats, Verenigd Koninkrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

de meest bijzondere camperplek ooit

Door: daan matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

29 Mei 2014 | Verenigd Koninkrijk, John O' Groats

Vrijdag 23 mei zijn we met de dubbeldeksbus naar het centrum van Edinburgh gereden. Met de camper is mogelijk , maar dit is een stuk makkelijker. Het is droog en voor een stadsbezoek lekker weer. We zijn uitgestapt in de drukste winkelstraat van de stad :
Princess street . Eerst even gekeken bij het zeer bijzondere warenhuis Jenners. Londen heeft Harrods , maar Edinburgh heeft Jenners. Verder gewandeld langs de Royal Mile. De beroemde straat die loopt vanaf het hoog gelegen kasteel Edinburgh naar het Koninklijk Paleis. Dat is 2 weken bewoond door de Earl of Wessex oftewel Prins Edward en zijn gezin. Die heeft dan geen zin in bezoek dus je kunt er niet in. Maar de rest is zeer de moeite waard om te bekijken.

Via de Old Town met prachtige gerestaureerde panden en toeristische winkels nog even een omweg gemaakt naar Greyfriars Bobby. Een hondje van een overleden politieagent die na de dood van z' n baasje 14 jaar lang onafgebroken het graf van zijn baasje heeft bewaakt. Ondanks pogingen om hem weg te lokken bleef hij onvoorwaardelijk trouw. Inmiddels heeft hij net buiten de begraafplaats zijn eigen graf en monument.

Verder naar Edinburgh Castle waar we net het wisselen van de wacht konden zien. Na in de Pub nog een echte Guiness te hebben gedronken weer op het bovendek van de bus terug naar de stadscamping van Edinburgh.

Zaterdag 24 mei begint grijs en grauw met lichte regen. Vertrokken naar Breamar. Midden in de Grampian Mountains. Steeds lieflijker omgeving en op de toppen van de bergen een ook steeds ruiger landschap. Vlak voor de bergpas Devils Elbow zien we plotseling een grote kudde edelherten. Ze schrikken op omdat we stoppen om een foto te maken. Dat is dus niet gelukt.

De camping in Breamar is helemaal vol. Tot de nok. Dat komt omdat het Banks Holiday is. Alle Engelsen hebben een korte vakantie. In de volgende plaats Ballatar , even voorbij Balmoral Castle , het zomerpaleis van de Engelse koningin zijn nog wel een paar plaatsen vrij. Het is inmiddels prachtig weer. Volop zon en 18 graden. In het dorpje Ballatar is een oud niet meer in gebruik zijn stationnetje waarvandaan vroeger de Engelse koninklijke familie met koetsjes naar het paleis werd gebracht.

Zondag 25 mei is het koud, regenachtig , kortom akelig weer. Goed om bij de kachel te kruipen en een boek te lezen. Om een uur of vier ' s middags knapt het weer wat op en een prachtige wandeling gemaakt langs de rivier de Dee. Omgeven door een bloemenzee.

' de meest bijzondere camperplek ooit '

Maandag 26 mei met grijs en bewolkt weer vertrokken vanuit Ballatar op weg naar de Whisky Trail. Eerst nog even langs de koninklijke bakker van Balmoral Castle. En daarna op weg naar de Whisky Trail. Prachtige route over smalle weggetjes , hoge bergtoppen en met steeds meer zon. Gestopt in Tomintoul. Plaatsje in het hart van het Speyside Whisky gebied. Gekeken in een winkel met de naam ' het Whiskykasteel '. Meer dan 500 soorten whisky en de grootste fles van het spul ooit gemaakt. Er zijn tientallen Whisky distilleerderijen in dit gebied. Wij hebben gekozen voor een rondleiding en uitleg over het produceren van whisky van de distilleerderij Glen Grant. Wij drinken zelf geen Whisky maar campervriend Hans wel. En die vond ( ook het proeven ) geweldig.
Kennissen van onze campervrienden hebben een Estate nabij het plaatsje Elgin. 1250 hectares groot. Met diverse huizen , boerderijen, visvijver, jachtterreinen etc. Wij mochten gebruik maken van het grote huis. Een kasteeltje met 9 slaapkamers, woonkamers, badkamers. Omgeven door een groot park en perfect onderhouden. ' s avonds is de eigenaar met ons in z'n Range Rover over het terrein gereden en hebben we talloze reeën, patrijzen en ander wild gezien. Toch wel een uurtje rijden over eigen terrein. We hebben met onze camper nog nooit op zo'n bijzondere plek gestaan.

Dinsdag 27 mei nog even genoten van het prachtige huis. Daarna op weg naar Brodie Castle. De echtgenote van de eigenaar van het landgoed is vrijwilligster van dit kasteel en heeft ons een privé rondleiding gegeven. Veel wetenswaardigheden over de bewoners. Aan de muren hangen veel schilderijen van Hollandse! meesters.
Via de West-Coast Trail langs de stadjes Elgin en Lossiemouth naar Inverness. Vlak daarvoor bij Culloden Moor een overnachtingsplaats gevonden.

28 mei is het bewolkt en koud. Naar Culloden Battlefield. Hier herinneren verschillende monumenten aan de veldslag tussen Engelsen en Schotten in 1746. Tot groot verdriet van de Schotten verloren zij hier in April van dat jaar hun zelfstandigheid.

Even verder is Clava Cairns , 4000 jaar oude standing Stones en Keltische grafheuvels.
Via de prachtige brug bij Inverness naar de ' Black Isles ' . Zo genoemd omdat in de winter deze eilanden niet met sneeuw bedekt worden en in het spierwitte landschap zwart afsteken.
Mooie route langs oude vissersplaatsjes als Avoch, Fortrose en Cromarty. In Cromarty in de plaatselijke Pub ' Fish and Chips ' gegeten. Verder langs de Cromarty Firth ( baai ) naar Brora.
Daar vinden we een camping naast de golfbaan en aan de Zee.
Het is koud vandaag. Dikke jas aan.

Vandaag 29 mei zijn we naar het noordelijkste puntje van Engeland : John o Groats gereden. Steeds ruiger landschap onderweg en ......steeds meer zon.
We hebben inmiddels de overtocht naar de Orkney eilanden geboekt. Dat doen we niet met de camper. We laten ons lekker rondtoeren in een busje. Het weer is inmiddels zo mooi geworden dat we een paar uur kunnen zonnebaden aan zee !

• 30 Mei 2014 - 15:20

Sietze&Lida:

Hoi Daan en Marijke. Leuk dat verslag weer vanuit Schotland. Een mooi ruig land met dito weersomstandigheden. Lang gelden stonden we ook op diezelfde camping in Edinburgh, onder de zoemende hoogspanningsleidingen. Jullie waren op de whiskey distilleerderij van Glen Grant en dat is toevallig net de whiskey die ik soms niet te vaak natuurlijk of niet vaak genoeg wellicht drink. Kortom een prima whiskey. Zo'n 5 liter fles is natuurlijk fraai maar past in geen enkele kast. Veel plezier op de Orkney's. Ben beneiuwd naar jullie ervaringen daar. Groetjes Sietze&Lida

• 31 Mei 2014 - 21:39

Carel En Marjan:

Hoi Daan en Marijke,
    Weer leuk om jullie reisverslag te lezen en de foto's natuurlijk. Inverness spreekt me wel heel erg aan, toevallig had ik het er deze week met Coby nog over. Nog een fijne tijd saampjes!
    gros bisous de nous

• 03 Juni 2014 - 20:08

Jan:

Hoi Marijke en Daan.
    Logisch dat je op 26/05 de mooiste camperplek tegenkomt.
    Leuk om jullie verslag weer te lezen.
    Wij hebben net een rondje Nederland gedaan en dat was ook weer heerlijk.
    Moet waanzinnig zijn als je op zulke mooie plaatsen kunt komen.
    En hoop op tips voor Portugaal.
    Veel plezier nog en hoop de campers nog eens naast elkaar te zetten.

Gr.,

Jan en Stanneke.