Nog net op tijd voor carnaval.... - Reisverslag uit Loenen, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Nog net op tijd voor carnaval.... - Reisverslag uit Loenen, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Nog net op tijd voor carnaval....

Door: daan matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

11 Maart 2014 | Nederland, Loenen

We hebben eindelijk weer eens goed internet. Dus eindelijk het laatste verslag ( van deze reis ) maken.
Donderdag 20 februari zijn we in Coimbra , de Universiteits stad van Portugal. Het is regenachtig en bewolkt. Met bus 38 , die vlak voor de ingang van de stadscamping een halte heeft , ben je in tien minuten in het centrum van Coimbra ( spreek uit Kwiembra ).
Vanaf het grote plein in het centrum aan de rivier ( Largo da Portagem ) loop je via de winkelstraat Rua Ferreira Borges en dan halverwege door hele smalle straatjes steil omhoog naar de Se Velha. Een mooie oude kathedraal uit de 12e eeuw.
Bijzonder zijn de hele grote schelpen die als kunstwerken in de kathedraal staan. Ernaast ligt nog een pas gerenoveerde kloostertuin.
Verder gelopen naar de Universiteit. Dit ook al weer eeuwenoude complex heeft een van de mooiste en oudste bibliotheken ter wereld met meer dan 500.000 boeken. Het is verder een groot complex met oude collegezalen (die nog steeds worden gebruikt) en een Universiteitsgevangenis ( echt waar ! ). In de mensa mag en kun je ook als toerist prima eten. Verder gelopen over grote pleinen en blokkendoosachtige universiteitsgebouwen uit de Franco-tijd. Terug gewandeld en weer naar de rivier afgedaald via hele smalle winkelstraatjes. Helaas ging het wel steeds harder regenen. Dus de paraplu's zijn goed gebruikt vandaag. In de camper ' s avonds de natte en koude voeten weer opgewarmd.

Vrijdag 21 februari een stuk beter weer. Kunnen we goed gebruiken om onze tocht vanaf Coimbra over de N17 richting Gouveia te rijden. Schitterende weg. Bloeiend mimosa camper pad. Mooie kleine dorpjes met links een dal en rechts de hoge besneeuwde bergtoppen van de Serra Estrella. Omdat het mooi zonnig weer is besluiten we rechtdoor naar boven het gebergte in te rijden. De toppen zijn vanaf 1200 meter berijpt door de vorst en even verderop ligt sneeuw. Als we weer afdalen rijden we door een oud gletsjerdal met enorme keien en rotsblokken. In Nabainhos/Melos vinden we een camping.

Zaterdag 22 februari beginnen we weer met slecht weer. Storm en regen. Dat is een beetje link op dit terrein , maar met voorzichtig manoeuvreren verzakken we niet. Ook vandaag rijden
we weer een hele mooie route naar Braganca. Schitterende vergezichten, grote stuwmeren. Talloze in bloei staande bomen en heel veel wijngaarden. Bij zo 'n groot stuwmeer (Baragem op z'n Portugees) een lange lunche stop gemaakt.
Braganca heeft een hele mooie camperplaats aan de voet van de oude citadel. Veel over en op de vesting gewandeld. Er is een militair museum in gevestigd. Ook de oude stad met het oudste stadhuis van Portugal en een zeer bijzonder kerk met mooi beschilderde houten plafonds zijn zeer de moeite waard. Vanuit de camper kijk je 's avonds naar de verlichte citadel.

Zondag 23 februari zijn we via Zamora-Valladolid-Palencia en Burgos naar Zarautz in Noord Spanje gereden. We kennen de hoog boven het stadje gelegen camping goed en hebben alweer geluk. Schitterend weer en uitzicht op zee.

Maandag hebben we de hele dag in de zon geluierd en gewandeld. Dinsdag via Bordeaux naar Poitiers gereden. Onderweg nog wel wat camperplekken geprobeerd maar die bleken nog gesloten. Uiteindelijk komen we terecht op de camperplek van Futuroscope. Hele mooie plek als je op doorreis bent of het park wil bezoeken.

Woensdag 26 februari zijn we via Tours en Parijs bij een nog open zijnde camping in Bresles beland. We hebben een stukje tolweg gereden , maar veel leuker is de N10. Onderweg nog een boerderij fort in Meslay bekeken. Ferme Fortifiee et Grange De Mealay. Uit de 13e eeuw. Ergens bij Parijs door wegwerkzaamheden een afslag gemist. Dus dwars door Parijs. Langs de Seine ! . Lekker sturen in heel druk verkeer. Ik vind het leuk.

Donderdag 27 februari is ontzettend slecht weer. We zijn naar Nederland gereden in een lange wasstraat. Heel veel regen en storm dus. Maar het altijd een feest om kinderen en kleinkinderen weer te zien. En.....we zijn nog net op tijd terug voor het carnaval......... Dat vieren we niet maar de verlichte optocht op dinsdag 4 maart is wel leuk om te zien.

• 11 Maart 2014 - 19:26

Carel En Marjan:

Net op tijd terug om te genieten van de hoge temperaturen in Nederland.

groetjes uit Papendrecht.

• 12 Maart 2014 - 09:09

Wil En Annelies:

Lieve Daan en Marijke,

Wat hebben jullie weer een mooie reis gemaakt.
    Fijn dat jullie weer in Nederland zijn. Bel van het weekend even!!

Tot gauw,
    Wil en Annelies