Vrij camperen aan de plaia's - Reisverslag uit Carvoeiro, Portugal van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Vrij camperen aan de plaia's - Reisverslag uit Carvoeiro, Portugal van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Vrij camperen aan de plaia's

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

20 Januari 2014 | Portugal, Carvoeiro

Vanuit het Spaanse Isla Christina zijn we vorige week maandag de Spaans/Portugese grens overgestoken. We hebben de camper geparkeerd op de camperplek van Castro Marim. We hebben het mooi hooggelegen stadje met een nog hoger gelegen kasteel-ruïne en Fort bezocht. Na de lunch verder naar Vila Real de Sant Antonio. Gemakshalve staat op alle verkeersborden VRSA. Dat is ook een gezellige havenstad met heel veel textielwinkeltjes. Textiel is in Portugal blijkbaar veel goedkopen dan in Spanje , dus veel Spanjaarden komen hier textiel kopen. Even verder is de camperplek van Manta Rota. Mooi gelegen aan het strand. De plek zelf is niet meer dan een groot parkeerterrein met een slagboom. Maar het strand is mooi en met een wijntje kun je mooi de zon in de zee zien ondergaan.

We zijn een dagje in Manta Rota gebleven, volop zon en mooi strandweer. Stranddagje dus. Weer is prima, uit de wind een graad of 18.

Woensdag via kleine binnenweggetjes naar Sao Bras de Alportel.
Deze plaats is bekend vanwege de ( vroegere ) productie van kurk. De weg er naar toe is landschappelijk erg fraai met duizenden kurkeiken en volop in bloei staande fruitbomen. De eerste pas geboren lammetjes hebben we ook al gezien. Via het marktstadje Loule weer terug naar de kust. Daar hebben we de camping van Quarteira opgezocht. Het is inmiddels bewolkt en regenachtig weer geworden. In een opklaring toch nog over de boulevard gewandeld.

Donderdag op de fiets de omgeving verkend. Vandaag is het weer schitterend weer. Onbewolkt , warm en veel zon. Fietspad naar Vale de Lobo opgezocht en ' s avonds in een strandtentje eerst van de zon op het terras genoten en daarna gegrilde vis gegeten.
Da' s nergens zo lekker als in Portugal.

Vrijdag is even schrikken , heel slecht weer, onweer en de hele dag regen. Zit niks anders op dan heel knus in de bus. Lezen, schrijven , lummelen. Morgen zou het weer beter zijn.

Zaterdag naar de oude stad van Faro gereden. Vlak bij het oude centrum is een grote parkeerplaats aan zee. De oude binnenstad op honderd meter. De kathedraal ' La Se ' bezocht en de het oude centrum bekeken. Zondermeer de moeite waard. We spotten altijd waar de Portugezen zelf gaan eten , meestal zijn dat de beste restaurantjes. Dat is ook dit keer weer gelukt. Over een stukje tolweg ( ook wel eens leuk ) , gereden naar een mooie vrije camperplek pal aan Zee. Praia de Gale. Mooi uitzicht over zee.

Zondag , na een spannend nachtje , het ging namelijk steeds harder waaien en uiteindelijk echt stormen. De bus stond er van te schudden en te kraken. We konden er midden in de nacht niet meer van slapen , zo ging het te keer. Uiteindelijk werd het in de loop van Zondagochtend steeds zonniger en mooier weer. We hebben urenlang langs het strand en een vlak achter de duinen liggend natuurgebied gewandeld.

Omdat we niet onbegrensd op vrije camperplekken kunnen staan zijn we ' s avonds naar de camping van Armacao de Pera gereden.

Vandaag ( maandag ) naar de camperplek van Praia de Marinha. Volgens onze reisgids een van de mooiste stranden van Portugal en dat klopt wel. Wandeling gemaakt naar het verderop aan zee geleden plaatsje Benagil. Mooi bewegwijzerd pad langs de zee en grote okergele rotsformaties en heel veel in het wild groeiende thijm. Af en toe ruikt het al heel erg voorjaar.

We kunnen nog geen steeds geen foto' s plaatsen. De helpdesk van ' waarbenjij '. helpt ook even niet.
We zetten wel af en toe een paar foto's op facebook.

• 23 Januari 2014 - 11:35

Carel En Marjan:

Ook wij kunnen niets versturen. Nu vanuit onze bibliotheek in fouesnant. Zijn dinsdag hier aangekomen en hopen een maand hier te blijven. We wensen jullie een hele fijne ontdekkingstocht toe !
    gros bisous de nous