Witte Vlekken - Reisverslag uit Lemele, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Witte Vlekken - Reisverslag uit Lemele, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Witte Vlekken

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

11 November 2013 | Nederland, Lemele

We zijn al weer een tijdje in Nederland. Maar we verblijven aan de rand van een natuurgebied en dan is internet erg lastig. We zitten in een digitale witte vlek.

Op 18 oktober zitten we nog volop in de Provençaalse zon. Lekker fietsen in de buurt van de Mont Ventoux en op het marktpleintje van Valreas ' s middags Aioli eten. Moet je wel met je partner doen. Aioli is een knoflookgerecht"......... Het is nog zulk lekker weer dat er ' s middags nog gezwommen wordt in het zwembad van de camping.

19 oktober hebben we dit mooie plekje verlaten en zijn we via Dieulefit en Bourdeaux, over de duizend meter hoge Col de la Chaudiere naar Saillans aan de rivier de Drome gereden.

Mooie camperplek , aan de rivier , en in het dorp. Veel herinneringen aan kampeervakanties met onze toen nog jonge kinderen. ' kamperen bij de boer ' . De crêperie in Saillans bestaat nog steeds. Moet toch dertig jaar geleden zijn.

Zondag is er markt in het dorp. Altijd een geur- en smaakfeestje.

Via Crest en verder langs de linkerkant van de Rhône en het plaatsje Charmes de Rhône naar de camping van Tournon. Schitterende plek voor de camper pal aan de snelstromende rivier.

Maandag is het slechter weer , mist en kil. Als de mist is opgetrokken pakken we een stukje autoroute om Lyon heen en even daarboven er weer af. Door een sterk heuvelachtig landbouwgebied naar Dompierres-Les--Ormes. Eind oktober moet je al weer zoeken naar nog open zijnde campings. Dit is er dus nog een. Vanaf een hoge heuvel vrij uitzicht over de omringende heuvels en boerderijen. En lekker najaarsweer.

Dinsdag 22 oktober hebben we de camper geparkeerd langs het Canal de Bourgogne. In Ecuisses. Dat is een startpunt van de
' voies vertes ' . Kun je mooi langs de vrijliggende fietspaden en langs talloze sluisjes van het ' Canal ' fietsen. En op de hellingen kleuren de wijngaarden in mooie herfstkleuren. Na zo' n veertig kilometer fietsen zoeken we de camper weer op en rijden naar Nolay.

Veel geluk gehad gisteren, mooie warme dag met veel zon. Woensdag 23 oktober regent het heftig , zware buien. Het wordt ook hier echt herfst. Nolay is een mooi dorp met een oude kern. Maar in dit noodweer toont het allemaal wat minder.

Na een overnachting in Bannes ( bij Langres ) en na dagje sauna en thermaalbad in Arcen besluiten we deze Frankrijkreis.

We gaan weer nieuwe plannen maken. In 2014 willen we (ook ) nog een keer CamperCruisen. Wat dat precies is vertellen we later nog eens een keer".....

• 12 November 2013 - 10:07

Lida:

Lastig dat jullie slecht internetbereik hebben. Wat een heerlijke herfstreis hebben jullie gemaakt, leuke plekken en fijn gefietst. En nu plannen maken voor volgend jaar. CamperCruisen? Ben zo benieuwd! Naar Alaska misschien? Liefs uit Down and Under

• 12 November 2013 - 15:30

Carel En Marjan:

Leuk hoor dat wijnbeen van Marijke. Daar krijg je in ieder geval geen migraine van!!
    Prachtig gezicht die herfst wijngaarden.
    bizz. de nous