skipak....badpak....regenjas - Reisverslag uit Nesbyen, Noorwegen van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu skipak....badpak....regenjas - Reisverslag uit Nesbyen, Noorwegen van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

skipak....badpak....regenjas

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

19 Juli 2013 | Noorwegen, Nesbyen

We hebben al een tijdje te maken met extreme weerverschillen. Veel slecht weer en koud. Zeker op de hoog gelegen vlakten en bergachtige gebieden. Maar als de zon schijnt merk je dat het ook in Noorwegen inmiddels Juli is. Beetje uit de wind in een dal is het dan plotseling weer even hoog zomer.

Dinsdag 9 juli staan we laag aan een rivier op de camping bij Namdalscheid. Het is 's ochtends slecht weer en het heeft de hele nacht geregend. We zijn benieuwd of we de camper door de zompige grasmat de steile toegangsweg op krijgen. Pas bij de vierde poging vol gas en met behulp van onze 'rijplaten' lukt het.
We hebben de campingbaas verteld dat we een stukje van het terrein hebben geruïneerd. Maar hij zit er niet mee. Hij heeft ons zelf naar deze plek verwezen.

Het is dus behoorlijk noodweer, storm en regenvlagen. In Steinkjer hebben we de vooraad levensmiddelen en noorse kronen weer eens aangevuld. En we ontdekken de eerste Mc. Donalds in Noorwegen.

We gaan weer verder via de E6 naar Trondheim. Langs het Trondheim-fjord. Ruig en stormachtig water. Ook met slecht weer blijft het mooi om te zien en te rijden.
In Trondheim parkeren we de camper op de gemeentelijke camperplek. Een parkeerterrein waar zo'n 20 campers voor een appartementencomplex kunnen staan.
De plek is niet veel aan, maar je staat op loopafstand van het centrum. Trondheim is een oude stad met veel jonge mensen.
Het is af en toe droog dus maken we een lange wandeling door de stad. We bezoeken de eeuwenoude Dom waar de koningen van Noorwegen worden gekroond.Pal achter de Dom staat het bisschoppelijk paleis.

Trondheim heet oorspronkelijk Nidaros tot de Deense overheersers de stad in 1600 Trondjhem zijn gaan noemen. Het is de hoofdstad van Noorwegen maar uiteindelijk is dat het veel zuidelijker gelegen Oslo geworden. De naam is 'vernoorst' tot Trondheim. We wandelen verder van de Dom dwars door de stad naar de Ravnkloa ( de vismarkt ) en het naaldmonument van de oprichter van de stad: Olav Tryggvasen.
Op het grote marktplein midden in de stad wordt nu een podium opgebouwd voor een openluchtconcert vanavond. Bijzonderheid is dat oude houten huizen aan de achterkant in het moderne winkelcentrum zijn opgenomen.
Moe gewandeld keren we weer terug naar de camper. Het is toch slecht weer........dus de rolluiken dicht en knus in de bus.

Woensdag 9 juli wandelen we na het ontbijt eerst weer door Trondheim. Naar de oude brug 'Bybra' en de oude nog geheel intact zijnde stadswijk met houten huizen , aan de rivier gebouwd op hoge palen. In de middag rijden we weer een stukje verder over de E6 naar Oppdal. Dat is een levendige wintersportplaats met skiliften die je ook in de zomer je naar de berg brengen. Vlak in de buurt van Oppdal staat een 17e eeuwse houten kruiskerk met een schitterend koor met ornamenten.

Verder richting Kristiansund via Sunndalen. De 'Sunn' klopt. De zon schijnt volop. Dus snel de camper aan de kant en aan de waterkant genieten van de zon. Na een paar uur is de pret weer voorbij en verslechterd het weer. Het Sunndal heeft zoals veel Noorse dalen een gevariëerd landschap ; bergen en lieflijke dalen met watervallen en dan weer ruw en woeste rotsen.
Laatste stukje naar Kristiansund langs het diepe fjord. We overnachten op de camping Byhagen van Kristiansund.

Donderdag 11 juli. We rijden naar het centrum van Kristiansund en kunnen de camper pal voor het 'klipfiske' vrouwtje parkeren. Klipfis is stokvis. Met het vangen en verwerken van stokvis is Kristiansund groot geworden. Tegenwoordig is het een zakelijke stad met heel veel dienstverlening voor de offshore-industrie.
Het ligt dicht bij de Noorse olie- en gaswinningsvelden. Leuke stad om even langs de haven en het centrum te wandelen.

Vanaf Kristiansand loop een 6 kilometer lange tunnel naar Averoya en het begin van de Atlanticsveien. Een heel bijzondere weg gebouwd over eilandjes en de scherenkust in de Atlantische Oceaan. Vandaar de naam Atlanticsveien. Volgens de Noren ( alweer ! ) de mooiste kustweg van de wereld.
Veel bruggen met nog veel meer vissers bij de Fiskebrug. Op de brug speciale paden om goed te kunnen vissen. We zien ook tientallen gekleurde kwallen die met de sterke stroming worden meegezogen.
We rijden weer verder langs het Kvernesfjord naar de Staafkerk ( oude houten kerken gebouwd in de vorm van omgekeerde schepen uit de Vikingtijd ). Even verder ontdekken we een strandje , het is weer eens lekker weer geworden. Dus snel naar het strand. Bij het strandje is ook een hele mooie vrije plek voor de camper. s' avonds nog een wandeling gemaakt over een mooi aangelegd natuurpad naar een paar kilometer verderop staande vuurtoren.
De Noren hebben onder de naam ' Natursti ' op veel plekken gemarkeerde wandelingen door de natuur aangelegd.

Noorwegen is een goed land voor camperaars. Je mag overal buiten omheind terrein overnachten mits de plek niet binnen 150 meter van een huis ligt.

Vrijdag 12 juli. Gisteravond dachten we nog nu begint de zomer echt , maar vanmorgen is het weer zwaar bewolkt , het regent en is het is koud. Op weg over de 'Atlanticveien' naar het vissersplaatsje Bud. Het lijkt op de museumdorpjes als Nusfjord en Ä op de Lofoten. Maar dit dorpje is nog in vol bedrijf. Er is een oud fort uit de tweede wereldoorlog. We hebben er een wandeling gemaakt. De meeuwenbroedkolonie bekeken en een hele aardige collectie met zo'n beetje alle stenen die in Noorwegen voorkomen gezien.
Iets verderop ligt de Steinroysa camping in Tornes in de volle zon. En met een heel mooi uitzicht over het glinsterende water van het fjord.
We maken er weer een stranddagje van dachten we. Na een uurtje liet de zon het afweten en het begint hard te waaien en te regenen.........
De was zal ook niet meer droog worden vandaag.

Zaterdag 13 juli is weer een echte 'Norwegian Summer ' dag. Regen, windkracht 8 en een graad of twaalf. Volgens 'Weeronline' blijft het ook de komende dagen erg slecht weer. Van de camper hebben we een soort rijdende waslijn gemaakt. Even buiten de camper en we zijn doornat.
We rijden naar Molde en varen daar over naar Vestnes. In Molde is men volop bezig met de opbouw van een jazzfestival. Kan een aardig natte boel worden. Aan de overkant van het water komt Alesund al snel in zicht. Het is weer droog en de zon probeert er weer door te komen.

In Alesund is voor ons de reis 'van kaap naar kaap' langs de westkust van Europa rond. 4 jaar geleden hebben we met een gehuurde buscamper een reis naar Noorwegen gemaakt en zijn we van Kristiansand in het zuiden tot aan Alesund gekomen. Nu komen we vanaf de Noordkaap in Alesund. De hele Europese westkust( ook Engeland en Schotland ) hebben we gezien.

Er is een markt in het stadje en in het gebied langs de haven , en de oude straten is het gezellig en druk. We rijden naar het hoge uitzichtspunt 'Aiksla. Bovenaan de klimstaan we neus aan neus met een grote touringcar. Normaal gesproken zijn beroepschauffeurs de rust zelf , maar deze is erg nerveus. Gevraagd of hij z'n bus vier meter achteruit wil rijden. Dat durfde hij niet en de bus kon niet achteruit ?.Dan moeten wij maar honderden meters achteruit.
Tot op dat moment heb ik nog geen opgewonden Noren gezien, maar nu is er een die die de buschauffeur 'even' uitlegt dat hij een paar meter achteruit moet. Basta !
Dat bleek voldoende om elkaar ruim te kunnen passeren. Het uitzicht op Alesund is bijzonder mooi.

Vanaf Alesund rijden we verder over de 'gouden route ' over de Trollstigen-weg. De weg van de Trollen dus. Erg mooi uitzichtspunten over diep uitgesneden fjorden. Vlak voor de klim over de 'Trollstigen' een aardige plek aan een snelstromende beek op een camping in Valldal.

Zondag 14 juli doen we zo'n beetje de hele dag over de Trollstigen. We vertrekken pas om een uur of twaalf. Dan klaart de mist eindelijk een beetje op. Eerst passeer je de Gudbrandsfjellet , een hoogvlakte met mooie uitzichtspunten. Bovenop de parkeerplaats van de Trollstigen ontmoeten we alweer die andere 2 nomaden zonder huis op weg naar Nederland. Maar ze rijden net zo'n kris-kras route door dit deel van Noorwegen als wij. Vanaf dat punt gaan wij over de hele steile en zeer bochtige weg naar beneden. De weg is hier en daar bijna loodrecht in de bergweg uitgehakt. Beneden in het dal rijden we eerst naar Andelsnes,
maar dat is op een zondagmiddag erg stil. Even verderop in Mjelva zoeken we een plaats voor de nacht.

Maandag 15 juli is het erg slecht weer. Dus alweer gebakken eieren als ontbijt ;-). Wij rijden verder door het Romsdal. We merken op de weg dat de hoogseizoen-drukte steeds intenser wordt. Onderweg stoppen we bij een oude zaagmolen en dat is ook een mooie picnic-plaats. Tot aan Dombas een weg met hoge bergwanden. We buigen steeds verder voorover om de toppen door onze camper-voorruit te kunnen zien. Parkeerplaatsen zijn hier niet meer, zo smal is de weg.
Door de vele regen zien we tientallen steeds groter wordende watervallen. Om twee uur knapt het weer een beetje op. We zien blauwe lucht en zon. Om tien over twee zien we een mooi plaatsje op een mini-camping aan het water. We hebben geen idee waar we precies zijn. Maar het plaatsje Dovre is over 5 kilometer.

Dinsdag 16 juli is de wind wat gaan liggen vanmorgen. Beetje rust in de atmosfeer. Maar het is wel koud. Over de drukke E6 rijden we naar Otta en vandaar naar Tessander. Dit is het laatste stukje dat we weer eens noordwaarts rijden, vanaf nu gaan we alleen maar zuidelijker. We nemen de weg 51 naar Fagernes.
Dit is een route langs het nationale park Jotunheimen. Direct in Tessander begint een hele lange klim naar de hoogvlakte ( Fjell ). Eerst bezoeken we in Vägä nog een Staafkerk en de Vinmonopolet. We zijn door de wijnvoorraad heen maar gelukkig is het hier nog te koop :-)
We stoppen we op de camping Maurvangen. Dit schitterende gebied 'Bessengen' is een uitgelezen gebied om te raften, kanovaren, wandelen ( huttentochten ) en mountain-biken. Het lijkt hier wel wat winters.

Woensdag 17 juli hebben we de volledige koudweer kledinguitrusting in gebruik. We rijden over de hoogvlakte verder, De sneeuwstokken zijn hier meer dan 3 meter hoog. Het zal hier 's winters aardig spoken. We hebben een wandeling gemaakt naar een van de hogere punten op deze toch al hoge vlakte: ruim 1200 meter hoog.
Verderop is een ook 's zomers gezellig wintersportdorp Beitostölen. Onderweg hebben we ook nog bij een boer Geite-Ost gekocht ( geitenkaas ). En we weten nu ook hoe de zoete naar toffee en caramel smakende kaas gemaakt wordt. Die hadden we nog nooit gezien en die is dan ook uniek voor Noorwegen.
We passseren ook Gol. Dat is ook een wintersportplaats. Nu kermisachtig druk. We schrikken van de overvolle stacaravanparken hier in deze buurt.
We zijn inmiddels afgedaald naar het dal en hier loopt iedereen in korte broek en t-shirt. Snel omkleden en van het warme weer genieten.
We vinden 10 kilometer vanaf Gol een lekker rustig klein campingtje met een prachtig uitzicht over het dal in Egenes.
Hier is het zomer.

Donderdag 18 juli: mooi zomers weer. Eindelijk weer eens buiten ontbijten. We blijven een dagje 'zonnen'. gewoon niks doen. punt.

Vrijdag 19 juli stralend weer vanmorgen. Echt warm. Half zeven al wakker. Om een uur of elf vertrokken. Boodschappen gedaan in Nesbyen. 5 kilometer verderop een mooi camping aan een mooi meer. De bijna muf geworden :-) bikini en zwembroek kan uit de kast....................

• 19 Juli 2013 - 20:09

Wim Aalbers:

Zo slecht hebben wij het zelfs in al die jaren nog niet getroffen. Daarom gaan wij vaak terug en zullen jullie waarschijnlijk de volgende jaren wel meer de zuidkant van Europa opzoeken.

Aan de Dom van Trondheim is veel geknutseld omdat die steeds maar afbrandde en tenslotte volledig verwaarloosd als een ruïne eindigde. De huidige Dom lijkt wel eeuwenoud, maar aan de bouw is pas in 1869 begonnen en hij was pas af in... 2001. Er is veel gekrakeel om geweest. Bij gebrek aan oude afbeeldingen, laat staan bouwtekeningen, hebben verschillende architecten tijdens de bouw hun interpretatie van "het origineel" geprobeerd in het gebouw te vereeuwigen. Je kunt begrijpen dat aan de kant vele stuurlui stonden die het beter wisten... Ik vind het resultaat zo slecht nog niet, maar ik ben geen architect en ook geen stuurman.

Geniet nog van het mooie weer. Het is hier ook super. Echt Wimweertje.