Ä i Lofoten - Reisverslag uit Lofoten, Noorwegen van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Ä i Lofoten - Reisverslag uit Lofoten, Noorwegen van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Ä i Lofoten

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

02 Juli 2013 | Noorwegen, Lofoten

Het oude vissersdorpje Ä , een plaatsje helemaal aan het einde van het laatste eiland van de Lofoten, trekt veel bezoekers omdat men wel eens in het dorp met de kortste naam ter wereld wil zijn geweest.
Maar het is ook nog eens een heel mooi bewaard dorp. De oude vissershuisjes , zogenaamde Rorbuers , worden nu als vakantiehuisjes aan toeristen verhuurd.

De afgelopen tijd , vanaf maandag 24 juni , hebben we met prachtig zomers weer op de Lofoten doorgebracht. Deze grote eilandengroep in Noord-Noorwegen is een heel mooi gedeelte van het land.
De vier hoofdeilanden en tientallen kleinere eilanden worden doorsneden door talloze fjorden en zeestraten.
De bergen hebben bizarre vormen en rijzen op tot hoogtes van meer dan 1000 meter. De toppen en schaduwrijke gedeelten zijn ook nu nog met sneeuw bedekt.

Vanaf het noordelijker gelegen Andenes zijn we ( nog steeds ) met erg slecht weer , maandag 24 juni vertrokken naar de wat zuidelijker gelegen eilanden.
Vanaf Bleik eerst langs een heuse raketbasis langs de landschappelijk erg fraaie kustweg van Andoya. Mooi om te rijden en eindelijk zien we weer eens de zon. De mist trekt ook op en dan heb je weer hele mooie vergezichten. In Sortland hebben we nog een tijdje naar een langsvarend schip van de Hurtigrute staan kijken.

Oorspronkelijk was de Hurtigrute een postbootverbinding langs 70 havens aan de Noorse kust en een verbinding voor de bewoners van de noordelijke havensteden, maar ook vracht- en postboot.
Tegenwoordig is het een beroemde cruise die al maanden van tevoren is volgeboekt. Er worden nu nog maar 36 havens aangedaan en als je zoals wij langs de Noorse kust rijdt kom je atijd wel ergens een Hurtigrute schip tegen.

In Melbu zijn we overgevaren naar Fiskebol en direct veranderd het landschap. Hoge bergen en rotsen , ruiger en minder bossen.
Het stadje Svolvaer is een wat drukkere plaats, met een marktje en een gezellig centrum aan de haven. Bij Kabelväg op een camping gelegen aan een oud haventje een mooie plaats voor de camper gevonden.

Dinsdag 25 juni kunnen we nog net lekker buiten in de zon aan het haventje ontbijten, maar na een uurtje wordt het bewolkt en valt er weer een gestadig noors regentje. Als we twee kilometer verder rijden zien we de Lofoten kathedraal. Een grote houten kerk in de vorm van een kathedraal met 1200 zitplaatsen.
Nog weer even verderop is alweer een klein pittoresk vissersdorp, Hennigsvaer, dat gebouwd is op een groep kale en rotsachtige schereneilandjes. De weg ernaar toe is bijzonder mooi. Ondanks de regen azuurblauw water en veelkleurige mossen. Het is er wel bijzonder druk.
In het fjord even verderop liggen twee gigantische cruise schepen waarvan de passagiers met tientallen touringcars naar een paar toeristische plaatsen worden vervoerd.

Vlak voor Ramberg alweer een mooi plekje ( heel veel bloemen, aan het strand en dus uitzicht op zee ) op de kleine camping Skagen. gevonden. Volgens de camping-baas gaat het vanaf morgen heel mooi weer worden.

Woensdag 26 juni blijkt het gelijk van de campingbaas. Schitterend weer. Die dag zijn we naar het uiterste puntje van de Lofoten gereden. Dat is niet meer dan 37 kilometer. We hebben er de hele dag over gedaan. Heel veel gezien en gewandeld onderweg. Mooie plaatsjes als Reine, Moskenes en Sund en niet te vergeten Ä zelf. Gestrand op een leuk campingtje in Fredvang.

Twee weken geleden hebben we de zon voor het laatst zien ondergaan. Het is toch nog steeds vreemd dat het hier 24 uur per dag licht is. Soms 'vergeet' je te gaan slapen. We zitten om twaalf uur 's avonds nog buiten in de zon. Die daalt om half een 's nachts tot z'n diepste punt, dat is zo'n dertig graden boven de horizon. Blijft daar dan een tijdje staan en gaat dan weer omhoog. Als je dit niet gewend bent is het vreemd hoor.

Donderdag hebben we een lekker strand-dagje gehouden. Omdat het erg mooi en warm weer blijft en de zon dus niet ondergaat wordt je vanzelf je bed uitgebrand. Tot een uur of twaalf de volgende dag in Fredvang gebleven en daarna de camper weer eens bevoorraad in Ramberg.
Klein stukje verdero pNusfjord bezocht. Het schilderachtig aan een kleine baai gelegen (voormalige) vissersdorpje is zeker de moeite waard om te bekijken. Het valt volledig onder monumentenzorg.
We zoeken ook vaak mooie plekken in de vrije natuur op om te lunchen en een paar uur van de omgeving te genieten. En om even bij te slapen. :-)

Bij Höv vinden we al vroeg op de dag, alweer pal aan het strand , een minicampingtje. En het blijft maar mooi (strand) weer. Dus ook hier zijn we maar een paar dagen blijven staan. We lopen wel een 'midsummernights-lag' op, want net als bij een 'jetlag' raakt je tijdritme behoorlijk in de war.

We merken inmiddels wel dat het vakantieseizoen behoorlijk op gang komt. Het wordt steeds drukker. En nog steeds met heel mooi zomers weer.

• 02 Juli 2013 - 21:51

Carel En Marjan:

Hey....
    Weer bedankt voor het verslag met foto's, kon nu ook de foto's van de vorige keer bekijken trouwens.
    Ziet er weer goed uit. Genietse verder!
    groetjes van ons

• 19 Februari 2014 - 20:35

Elza Peels:

Hallo
    wij heben jullie verslag gelezen,prachtig we hebben er goede ideen uitgehaald.
    we willen ook heel graag de lofoten bezoeken,deze zomer,zo hebben we al een idee .

bedankt groetjes Elza