van kaap kolenboer naar de goede Jezus op de berg - Reisverslag uit Caminha, Portugal van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu van kaap kolenboer naar de goede Jezus op de berg - Reisverslag uit Caminha, Portugal van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

van kaap kolenboer naar de goede Jezus op de berg

Door: Daan Matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

14 Maart 2013 | Portugal, Caminha

We hebben weer een hoop beleefd de afgelopen week. We zijn mooie stukken langs de kust gereden , maar ook diep het binnenland ingedoken.
Vorige week woensdag , 6 maart , zijn we van de 'sprookjesstad' Sintra weer naar de kust gereden. Naar Ericeira , dat ligt op een hoge rots aan zee.
Bij het voormalige schiereiland Peniche ligt Cabo Carvoeiro. Dat klinkt erg lekker in het Portugees. Maar het betekent dus Kaap Kolenboer !

Ook hier liggen weer bizarre door de (woeste) zee uitgesleten rotsformaties. En ook grote op elkaar gestapelde schijven. Net een grote speeltuin voor reuzenkinderen.
Verder naar het middeleeuwse stadje Obidos. Da's net een openluchtmuseum. Erg mooi met bijzondere gebouwen. Maar ook te toeristisch en daardoor niet echt leuk. Er is wel een chocoladefestival gaande. Dus voor je slanke lijn moet je er niet te lang blijven.

Vanaf Obidos naar het aan zee gelegen Foz de Arelho. Wij stonden op de camping , maar ontdekten de volgende morgen pal aan zee een hele mooie camperplek.
Er loopt van Foz een hele mooie kustweg (alweer) met mooie uitzichtspunten naar Nazaré. Heel hoog boven Nazaré bij zo'n uitzichtspunt: Sitio weer eens van de zon genoten. De afgelopen dagen is wat minder weer. Afwisselend bewolkt en zon maar ook een regenbui.

Vanaf Sitio zijn we weer een stukje het binnenland ingereden. Eerst naar Batalha. Daar is een heel mooi gotisch klooster dat op de werelderfgoedlijst staat. Zeer de moeite waard om te bezoeken en te bekijken. Verder naar het bedevaartsoord Fatima. Daar hebben we op de camperplaats overnacht.
Het bevaartsoord hebben we vrijdag bezocht. Het is een van de bekendste bedevaartplaatsen ter wereld. Op 13 mei en 13 oktober van elk jaar stromen honderdduizenden pelgrims toe. Op het giga plein voor de witte basiliek kunnen hondervijftigduizend mensen. Er zijn kloosters, seminaries, pensions en een ziekenhuis. Met alle moderne gebouwen ( waarin religieuze tentoonstellingen ) een indrukwekkend, maar ook bedenkelijk commerciëel, religieus gebeuren.

Na Fatima zijn we de de vele kerken, kloosters, paleizen etc. een beetje zat. Dus weer terug naar ons oorspronkelijke doel: reizen langs de kust. Bij Nazaré de kustroute weer opgepikt. En na slecht weer schijnt daar weer volop de zon !
Vlak voor Figueira da Foz bij het vissersplaatsje Gala een camping gevonden.

Daar zijn we ook zaterdag en een deel van de zondag gebleven. In heel Portugal kun je tot 's avonds vijf uur vanaf een camping vertrekken. Als je verder wilt hoef je dus niet zoals bijvoorbeeld in Nederland voor tien uur te vertrekken. Zondag in de loop van de dag verder langs de kustlijn naar Costa Nova.
De Zondag is in Portugal iets bijzonders. Duizenden Portugezen trekken er met de auto op uit. Vaak naar stranden en badplaatsen langs de kust. Om te flaneren. Dus in Costa Novan is het heel ( gezellig ) druk. Pal aan het strand achter de duinen vonden we er een mooie camperplek voor de nacht.

Maandag zijn we vlakbij Costa Nova, aan de overkant van de lagunes, in Aveiro terechtgekomen. Dat vinden wij een verrassend leuk plaatsje. Doet sterk denken aan Venetië in het klein. Helemaal omgeven door water. Met kanalen, bruggetjes en de 'venetiaanse ' gondels leuk om te zien. En het heeft ook nog mooie oude gebouwen en kerken. Verderop bij de kustplaats Torreiro geluncht met vers gekochte garnalen , 'vinho-verde' en zon !

Even Verderop langs de kust gestopt en gekeken in Espinho. Grote mondaine badplaats. We naderen wel steeds meer Porto , dus wel een erg volgebouwd gebied.
Bij Miramar stuiten we ook op een heel mooi kerkje in de zee !.
Bij Madalena vlakbij Porto een Orbitur camping gevonden.
Deze camping is geschikt om Porto te bezoeken , maar verder is deze camping niet zo goed. Wij hebben veel gebruik gemaakt van Orbitur campings. Mooie campings. Als je voor 10 euro een lidmaatschapskaartje koopt kun je voor 9 euro per nacht van deze goed georganiseerde campings gebruik maken.

Dinsdag, 9 maart, hebben we een dagje Douro gedaan. Porto konden we makkelijk uitkomen. Daarna is het op secundaire wegen wel eens lastig. Portugal heeft een zeer ingewikkeld tolwegensysteem waar je als buitenlander niets van snapt en niets aan hebt.
De Douro is bijzonder mooi.
Zelfs in dit winterse jaargetijde en met deze slechte dag. Veel regen. Van Castelo de Païva naar Peso da Regua gereden. De camperplek is vol. Open zijnde campings zijn er in de wijde omgeving niet.
Dus de camper op een groot (markt) plein geparkeerd. We vallen toch niet op met ons busje.

Dinsdagavond viel ons op dat er steeds minder auto's op het grote parkeerterrein stonden. Dus voor de zekerheid de 'bus' maar op een naastgelegen parkeerterrein gezet. Dat bleek woensdagmorgen een goede zet, want om vijf uur 's ochtends werd er een hele grote markt opgebouwd. Toen we wakker werden was het leuk om al die beweging te bekijken. We staan bijna op de markt. Na het ontbijt en natuurlijk marktbezoek door de bergen naar Amarante.
Het valt ons op dat we al dagen geen (rijdende) campers meer zien. We rijden over wegen waar het nog net kan met onze bus. Met een grote camper rij je hier niet zo prettig. Voor scherpe bochten eerst claxoneren voor eventuele tegenliggers. Dus we hebben lekker veel getoeterd vandaag.
Amarante is een aantrekkelijk stadje aan de Tameg-rivier. Het is letterlijk een plaatje.: een zestiende eeuws klooster naast de bogen van een brug uit 1700
En langs het water met veel wilgen en riet. Na Amarante verder naar Guimaraes. Voor Portugezen de wieg van Portugal.
Hier ontstond in de 12e eeuw Portugal toen Afonso de Moren versloeg. Hij riep zichzelf meteen maar uit tot koning en betrok een kasteel dat in de tiende eeuw is gebouwd. Verder is het oude centrum van Guimaraes heel mooi en middeleeuws om te zien.

En...............we hebben het weer eens gedaan : een paar ( duidelijke ) werkmensen gevolgd die tussen de middag in een restaurantje gingen eten. En daar ook aangeschoven. Midden tussen uitsluitend Portugezen. Menu van de dag : soep, vispotje met kabeljauw en groenten, koffie en een half flesje wijn. Heerlijke maaltijd. Rekening bedraagt voor 2 personen 13,75 euro !. Als je even zoekt is uit eten in Portugal heel goed en goedkoop. Maar ze kennen ook toeristenmenu's
waar je een veelvoud kwijt bent.

Uitgebuikt in de zon van de kasteeltuinen van Afonso. Die ligt wel even lekker. Later verder op weg naar Braga. daar loopt een 5 kilometer lange weg naar de "Bom Jesus do Monte". In goed nederlands 'de goede Jezus op de de berg. Vanaf de kerk loopt een monumentale trap. Dat is de heilige weg ( via sacra ) uit 1700. Onderweg op de trappen zijn er terrassen, kapelletjes en fonteinen.

Via de Ponte de Lima en Viano Castelo langs de kust naar een mooi in een baai gelegen camping bij Caminha. Hier blijven we weer even een paar dagen staan.
Totdat we Spanje weer indurven. :-) . Vandaag ( donderdag 14 maart ) zitten we in de zon op een terrasje in Caminha. Is één buitenlandse krant: de telegraaf van gisteren. Winteroverlast en winterpret in Nederland. min zeven graden en sneeuw. Half Maart ?? Voor ons een beetje bizar op dit moment.
Het is hier volop lente. We hebben de winterjassen opgeborgen..........we zullen ze weer tevoorschijn halen.

• 15 Maart 2013 - 11:41

Henny Van Der Sluis:

Hallo Daan en Marijke (mensen van het goede leven),

Wat een belevenissen toch allemaal weer, en het weer zit voor jullie ook mee! Hier valt de sneeuw weer gestaag naar beneden! Iedereen is die winterse kou hier helemaal zat!
    Geniet van deze mooie tijd en tot horens, mails of ziens!

Henny

• 15 Maart 2013 - 11:51

Carel En Marjan:

Hoi Daan en Marijke,
    Weer helemaal op de hoogte van jullie reis. Het kerkje op de rots vind ik wel super, vooral die grote golven erbij! Ook hier gaat het weer wat beter worden (tenminste s'nachts niet meer zo koud) Trouwens 2 jaar geleden lag er 24 maart ook nog sneeuw hier! Maart roert zijn staart.
    Fijne reis nog verder!
    bizz. de nous