terug naar de kust - Reisverslag uit Salgados, Portugal van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu terug naar de kust - Reisverslag uit Salgados, Portugal van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

terug naar de kust

Door: daan matthijsse

Blijf op de hoogte en volg Daan

17 Februari 2013 | Portugal, Salgados

De afgelopen weken zijn we met het weer heel erg verwend. Tienen op de schaal van weeronline. Op dit moment is het een wat mindere dag. Wat meer bewolking en af en toe lichte regen. Komt goed uit want we zijn bijna door de zonnebrandcrème heen.

Vanaf de westkust van Portugal, bij Aljezur, hebben we een hele mooie weg dwars door het binnenland genomen. Bij Aljezur kwamen we afgelopen zondag tussen een carnavalsoptocht van 25 citroën's 2 CV terecht. (lelijke eendjes). Onze grote citroën paste er nog net tussen.

Monchique is een hoog gelegen bergdorpje, met vlakbij Caldas de Monchique. De Moren en de Romeinen wisten al wat een kuuroord was en vanaf die periode wordt er volop gebruik gemaakt van de warmwaterbronnen. Het plaatsje heeft een heel mooi plein met daaraan het oude kuuroordgebouw. Het ligt in een lang smal dal met fraaie jugendstil villa's. Wat betreft kuuroord is het over z'n hoogtepunt heen. Maar het is beslist een mooie plek om even te blijven.

Na Caldas zijn we via prachtige bergweggetjes en heel veel sinaasappelplantages naar Silves gereden. We wilden parkeren op de camperplek om het stadje te bezoeken. Daar staan links en rechts naast het zwembad een paar honderd campers! Niet om even te parkeren. Die meesten staan daar maandenlang. We hebben de camper er voor een nachtje neergezet. Onze buurcamper staat er al vanaf half november!.

Silves heeft een fraai burchtcomplex met museum. Het ligt hoog dus fraaie uitzichten. Ook de kathedraal , Sé Velha, en de 'buurman' Igreja de Mise Ricordia bekeken. In Silves staat ook nog de Arabische stadspoort 'Porta de Cidade'. Daar kun je alleen door naar binnen als je het hoekje om gaat.
Daar komt onze uidrukking 'hij is het hoekje om' vandaan. Daar ga ik nog een apart verhaal van maken.

Bijzonder is deze streek zijn de tientallen ooievaarsnesten. Op ieder hoog punt zit wel een nest met klepperende ooievaars.

Van Silves zijn we via een groot stuwmeer , Barrage de Arade, naar Alte, gereden. Daar vielen we met onze neus in de 'carnavalsboter'. 's middags in het dorp met de Portugezen mee feest gevierd.

De camperplek van Alte heeft een fenomaal uitzicht over de bergen en slaapt erg rustig. ( Ligt vlak bij een begraafplaats ). Weer verder gereden richting Loulé. Maar eerst nog langs Salir. Leuk detail van dit dorp is de hoge watertoren pal naast de kerk. Water is belangrijker dan het geloof. Onderweg kom je ook nog langs Querenca. Het dorp met het mooste dorpsplein van Portugal. In dit gebied zie je onderweg tientallen bronnen en watervallen.

Loulé is een grotere stad met een modern centrum en een overdekte markthal, die in Arabische stijl is gebouwd. Vorig jaar waren we in Marokko en daar had 'ie ook kunnen staan. We hadden er een spontaan gesprek met een Portugees die 17 jaar in Nederland, bij de KLM op Schiphol, had gewerkt. Leerzaam voor wat betreft de verschillen tussen Portugal en Nederland.

Na onze rondrit door het binnenland van de Algarve hunkerden we weer naar de mooie zandstranden aan de kust. Dus bij Quarteira , vlak bij het strand weer een mooie plaats voor de camper gevonden.

We genieten van de zon en de zee en eten met de Portugezen tussen de middag mee op het strand. Nationaal gerecht is Cataplana. Een stoofschotel met aardappelen en groente, vlees of vis. Wordt in grote metalen pannen langzaam gegaard - heerlijk - !

Zaterdag ( gisteren ) een rondritje gemaakt: eerst naar de markt in Loulé en vandaar naar de Romeinse Ruïnen van Milreu. Die liggen vlak bij het paleis van Estoï. Dat is nu een Pousada (zeer luxe hotel). Maar we hebben het wel kunnen bezoeken.

We zijn nu een klein stukje verder gereden. Langs de oude wasplaats van Paderne en verderop pal aan het strand ( Praia de Salagos )

Langs dit deel van de kust is de crisis trouwens goed zichtbaar. Honderden onafgebouwde (vakantie) huizen en soms complete spookdorpen.

Vandaag is iets minder weer, morgen zou het weer mooi worden.

wij reizen veel en dan maak je ook veel mee. Zo af en toe gebeurt er iets wat wij leuk of opmerkelijk vinden.
Daar schrijven we graag verhaaltjes over. Het is nooit de bedoeling om iemand te kwetsen. Lees ze met plezier en zie er de humor van in..........

Ingeblikt !

We hebben een nieuwe trend gespot. Blikjeswinkels !.
Bij de eerste die we zagen zeiden we nog: da's apart.....een winkel met alleen maar blikjes.
Vooral in Frankrijk rukken ze op.
Het ziet er heel bijzonder uit. Al die blikjes in grote kleurige stapels.
De afdelingen ingeblikte soep en ingeblikte vis zijn spectaculair groot.
Maar eigenlijk kun je er van alles kopen.
Als het maar ingeblikt is.
Zelf houden we meer van vers,

Misschien is deze nieuwe trend ons opgevallen omdat wij een buscamper hebben.
Dat is eigenlijk niet meer dan een omgebouwde bestelauto. dus ook een blikken bus.
Daar zit dan alles in voor onze maandenlange reizen. Ons hele 'hebben en houwen'
Ruime zitplaatsen, vast 2 persoonsbed, tafel, aanrecht, kookgelegenheid, cv , aparte ruimte met douche en toilet,
een garage (opbergruimte onder het bed) een schuifpui ( schuifdeur met raam in bestelauto ) ,
een zolder ( opbergvak boven de voorstoelen ) ,een kelder ( diepe opbergvakken in de voorportieren ),
een fietsenstalling ( 2 fietsen achterop een fietsenrek ) , en nog veel meer.

we missen eigenlijk niks......................maar 't is allemaal wel mini.
je moet geen hekel aan elkaar hebben als je (met slecht weer) veel in de camper bent.

Eigenlijk zijn wij dan ook volledig 'ingeblikt'.

• 17 Februari 2013 - 22:03

Carel En Marjan:

Hallo sardientjes,
    Alles goed met jullie zo te zien! Fijn dat jullie zo genieten.
    Lieve groet van ons vanuit ons geliefde Papendrecht.