rochas , cabos , praias , dunas en lagoas - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu rochas , cabos , praias , dunas en lagoas - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

rochas , cabos , praias , dunas en lagoas

Door: Daan Matthijsse.

Blijf op de hoogte en volg Daan

03 Februari 2013 | Portugal, Lagos

Het is de afgelopen week heel mooi weer , volop zon en staalblauwe luchten. De titel van dit reisverslag betekent rotsen , kapen, stranden , duinen en lagunen. En die hebben we samen met een aantal mooie en soms ook minder mooie stadjes gezien.

Afgelopen maandag werd het schitterend weer en dat is het tot nog toe gebleven. We hebben de ongelooflijk drukke camping van Olhao verlaten en hebben met de 'buscamper aan de boulevard' van de zon en ons eigen terrasje genoten.

Bij Quarteira vonden we even verderop een mooie camperplaats pal aan het strand en daar hebben we het strandfeest nog even voortgezet. Mooi aangelegde en rustige campings bestaan wel degelijk. Ook aan de kust. Je moet er alleen iets meer voor betalen. We vonden dan ook een prachtig plekje op de camping van Quarteira. We staan een paar honderd meter van de zee , maar je hoort de golven 's nachts luid en duidelijk. Dat slaapt erg lekker.

De volgende dag zijn we langs de zonovergoten stranden en boulevard's gefietst naar Vila Moura .Een luxe en mondaine badplaats. Onderweg aan de haven heerlijk gegeten en daarna nog een stukje richting Albufeira gefietst. En de dag aan het eind van de middag afgesloten met een lange strandwandeling.

Woensdag eerst met de camper naar de overdekte vismarkt van Quarteira en daarna naar Quatro-Estradas waar we bij een camperdealer een nieuwe vastzet-beugel voor het fietsenrek hebben kunnen kopen. We hadden de kapotgereden gerepareerd. Maar deze nieuwe past weer helemaal perfect.

Albufeira is even schrikken. Door de vele hoogbouw behoorlijk verziekt.
Met een grote boog er om heen en naar het oude nog deels intact zijnde vissersplaatsje van Albufeira gereden. Ook daar rukken de hardste luidsprekers en de grootste televisieschermen op. Het oude gedeelte is zondermeer een bezoek waard. Maar als je rust zoekt mijdt je Albufeira.

Het oude gedeelte van Armacao de Pera is ook de moeite waard. We zijn er 2 dagen gebleven en hebben ook daar weer gefietst en gewandeld. De kleine vissersbootjes varen zo de verse vis op je bord. Tussen Armacoa en Salagos is een heel mooi natuurgebied, grenzend aan brede zonnige stranden. Veel flamingo's gezien aan een binnenmeer. 's avonds op een terrasje de zon in de zee zien zakken. De uitdrukking is natuurlijk 'leven als god in frankrijk' , maar volgens mij verbleef hij 's winters toch in Portugal.

Vrijdag zijn we tien kilometer verderop gestuit op een hele mooie camperplek. Aan zee en pal bij de imposante geërodeerde rotsen op het strand van Praia de Marinha. Ook daar weer lopend en fietsend de omgeving verkend. Het weer is nog steeds een tien.

Omdat we afgelegen staan, geen bakker en geen winkels , zijn we zaterdag boodschappen gaan doen in Ferragudo. Dat is een nog helemaal origineel vissersplaatsje. Het steekt schril af tegen de hoognbouw van de aan de andere kant van de rivier gelegen stad Portimao. We hebben er de camper geparkeerdop de camperplek. Die is overigens erg saai. Maar om te parkeren wel handig.

De stad Portimao hebben we overgeslagen. De grootste bezienswaardigheid is het museum. Maar het is veel te mooi weer om binnen te zijn. Het is even zoeken, maar de camperplek van Alvo is weer een hele mooie. Pal aan het strand. Over het strand naar schitterende rotsformaties gewandeld. Eind van de middag een hele mooie camping gevonden bij Praia de Luz ( Luz ). En nog steeds mooi weer.

Vandaag besloten om hier weer een paar dagen te blijven hangen. Op de fiets naar Luz. Een leuk aan zee gelegen voormalig vissersdorp. Het mooie zandstrand wordt ook weer geflankeerd door rotspartijen. Het fort schuin tegenover de kerk is vier eeuwen oud.

wij reizen veel en dan maak je ook veel mee. Zo af en toe gebeurt er iets wat wij leuk of opmerkelijk vinden.
Daar schrijven we graag verhaaltjes over. Het is nooit de bedoeling om iemand te kwetsen. Lees ze met plezier en zie er de humor van in..........

Franse K..ef hondjes !

Aan de Franse rivièra zien we ze het meest. Het is een trend. Je ziet er steeds meer.
Van die mini-hondjes met illustere namen als: Minou of Fifi.
Ze kunnen een keel opzetten alsof de wereld vergaat.
En als je denkt....wat gebeurt er ?. Wordt er een hondje vermoord ? Dan wil Fifi alleen maar even aandacht.
Heel veel franse campers hebben een (zelfgetimmerd) bakje als hondenmand rechts voorin op het brede dashboard van een camper.
We hebben geen idee hoe het komt........maar hoe groter de camper, des te kleiner het hondje.
Meest opmerkelijk bij een grote camper was een sticker met als opschrift: chien mechant (gevaarlijke hond)
De desbetreffende 'waakhond' moet je met een beetje storm binnenlaten anders waait 'ie zo weg.

Ook een 'hype' zijn de steeds meer oprukkende trimsalons en honden-accessoire winkels.
Je kunt het zo gek niet verzinnen of het is te koop. hoedjes, petjes, jasjes, strikjes voor alle lichaamsdelen.
En als je wilt met al dan niet knipperende verlichting.

je kunt je hondje zo als verkleed knipperend kerstmannetje voorin je camper zetten en hij kan permanent meedoen met het carnaval.

Net als alle 'hypes' en 'trends' zal het wel weer over gaan........

• 04 Februari 2013 - 12:17

Carel En Marjan:

Ziet er weer super uit . bedankt en verdere goede reis!
    bizz. de nous.

• 04 Februari 2013 - 12:17

Carel En Marjan:

Ziet er weer super uit . bedankt en verdere goede reis!
    bizz. de nous.

• 06 Februari 2013 - 12:14

Wil En Annelies Alting:

Zon, zee , strand , prachtige natuurgebieden en authentieke dorpjes. Wat verlangt een mens nog meer!
    Geniet er maar lekker van want hier wordt het weer brrrrrrrrr koud!!!!!!!!!

Veel liefs,
    Wil en Annelies