even plaats......rust - Reisverslag uit Loenen, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu even plaats......rust - Reisverslag uit Loenen, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

even plaats......rust

Blijf op de hoogte en volg Daan

28 Juli 2012 | Nederland, Loenen

We zijn sinds gistermiddag (vrijdag 27 juli) in Loenen ( Gld). Daar hebben we voor 6 weken een huis gehuurd. De voormalige oude schaapskooi van Loenen. En na die 6 weken gaan we weer een nieuwe reis maken. Dat zou best wel eens naar Zuid Europa kunnen zijn.

Vanaf maandag 16 juli zijn we in kleine stapjes naar Nederland terug gereden. We hebben geen enkele haast. Dus gemiddeld nooit meer dan 100 kilometer per dag gereden. In Zuid Denemarken vonden we mooie camperplekken op het eiland Romo. We zijnvia binnendoorwegen en de margrietroute's in Esbjerg en Ribe geweest.

Noord-Oost Duitsland vonden wij een verrassing. Mooie oude Hanse stadjes, goed verzorgde camperplaatsen. En campervriendelijke gemeenten. In plaats van verbodsborden een welkomstbord en bewegwijzering naar mooie (parkeer) plaatsen voor campers.

We zijn zoveel mogelijk pal langs de kust naar naar het Duitse schiereiland Nordstrand gereden. Daar zijn we een paar dagen blijven staan en hebben er fietstochten gemaakt. Paar aardige plaatsjes: Süden, Herrendeick en Südhafen. Het gebied lijkt sprekend op het Nederlandse waddengebied. Het weer is afwisselend. Soms herfstachtig, regenbuien en bepaald geen zomer. Maar gelukkig ook af en toe droog en wat zon. Geen zomer in ieder geval. Bijzonder zijn de zogenaamde Halligen: op terpen in zee gebouwde huizen.

Wij hadden verwacht in IJsland veel koud weer te hebben en dan met 's zomers weer door Denemarken en Duitsland te rijden. Maar dat is dus net andersom.

Vrijdag 21 juli zijn we weer de Nederlandse grens gepasseerd. Onze eerste stop was net als op de heenreis het thermaalbad FontanaNieuweschans.

De dagen daarvoor hebben we nog overnacht inde Duitse stadjes Glückstadt en Stade. Allebei prachtige stadjes. We hadden er nog nooit van gehoord. Maar ze zijn allebei een bezoek zeker waard. Allebei en met door water (Elbe) en een haven omgeven oude stadsdelen. Jammer van het toen nog steeds slechte weer.

Eigenlijk vanaf het moment dat we de Nederlandse grens zijn gepasseerd is het steeds warme ren zomers weer geworden. De afgelopen dagen zelfs met temperaturen rond de dertig graden.

In Noord-Oost Groningen zijn we een paar dagen blijven hangen op de camperplek van 'De Blauwestadhoeve'. Midden tussen een gigantisch veldboeket en s' avonds alweer herten voor de camperdeur.
In en rond Midwolda kun je prachtig fietsen en wandelen en dat hebben we dan ook gedaan. En met steeds mooier weer.

We zijn nog nooit in Zuid-Oost Groningen geweest. Ook dat gebied vinden wij verrassend coulissen-landschap. We zijn naar het vestingstadje Bourtange gereden en hebben dat uitgebreid bezocht. Via Emmen en Coevorden naar Collendoorn ( bij Hardenberg ) gereden en daar overnacht op de camperplek.

Vanaf 25 juli hebben we een rondje Nederland gemaakt om familie en kenissen te bezoeken enzijn we nog met de camper in Meerkerk , Scheveningen en Goudageweest. Omdat het schitterend weer is kunnen we vanaf de camper ook weer veel op de fiets.

Sinds 27 april zijn we non-stop met de camper onderweg ( 3 maanden dus). We hebben er eigenlijk nog steeds geen genoeg van. En we slapen en vermaken ons prima. Maar het is nu wel lekker om een aantal weken het campertementje te af te wisselen voor een vaste plek.

En.....nieuwe reisplannen te maken.

• 08 Augustus 2012 - 14:02

Peter Hulswit:

Hallo ,

Al een beetje gewend aan jullie (tijdelijke) vaste woonstek in Loenen ?
    Wij vonden jullie reisverslagen erg leuk , en die ook gecombineerd met mooie foto's !
    Om mogelijk een keer af te spreken , hebben wij jullie een email gestuurd met telefoonnummers .
    Hebben jullie die ontvangen? Als toevoeging alsnog ons adres ; Truus Wijsmullerstraat 15 ,
    2642CZ Pijnacker .

Hartelijke groetjes ,

Peter & Anneke .

• 28 Augustus 2012 - 13:34

Thea En Willem Den Braber:

Hallo Marijke en Daan,
    Heb jullie reisverslag gevolgd en met foto's erbij lijkt het echt op een reisgids met oog voor details!
    En dat onderkomen wat jullie nu weer hebben is ook niet verkeerd. Jullie weten ze wel te vinden hoor!
    Zijn benieuwd wat er nu weer uit de bus komt qua plannen. In ieder geval zal het goed gebruik maken van de mooie maanden en het (zon)licht worden, neem ik aan. Op naar het zuiden dus! Veel reisplezier en groetjes van ons.
    Thea