Finistère , het laatste stukje - Reisverslag uit Ommen, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Finistère , het laatste stukje - Reisverslag uit Ommen, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Finistère , het laatste stukje

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

03 November 2011 | Nederland, Ommen

Bretagne: we vinden het een uniek deel van Frankrijk. De keltische invloeden, de eigen taal en de eigenzinnige ingezouten zeelui. De altijd wisselende kustlijn en de mooie, wat rommelige, havenstadjes. We hebben overwogen er te gaan wonen. Maar sinds de buscamper kunnen we ons campertementje overal neerzetten. Voor een tijdje dan.

We hebben al veel gezien van Bretagne, maar het meest westelijke stukje nog niet.

Daarom zijn we woensdag 26 oktober, na een heerlijk ontbijt in chateau 'Dicke' ( alleen de kenners weten hoe goed dat smaakt !) richting Brest gereden. Via Quimper en Chateaulin naar Le Faou. Aan het haventje van Le Faou geluncht. Even verderop is het stadje heel mooi, met drooggevallen vissersbootjes en een oude bretonse kerk. Via hele kleine binnenweggetjes door Plougastel naar de Pointe de Kerdeniël gereden. Af en toe wel even gestopt om te beoordelen of we zonder brokken verder kunnen rijden. De 'Pointe' heeft mooie uitkijkpunten naar de rede van Brest en in de richting van Crozon. Verder dwars door Brest en uitgebreide wegopbrekingen. Centrum van Brest goed kunnen bekijken. Een echte werk- en havenstad. Voorbij Brest weer over binnendoor weggetjes naar de Pointe de Saint Mathieu. Dat is een heel mooi punt, met een vuurtoren midden in de ruïne van een abdij. Prachtig punt ook om te wandelen en dat hebben we dan ook gedaan. Een eindje verderop bij Trez-Hir met een kop koffie naar de woeste zee gekeken. Het water is zo woest dat het diverse malen over de keermuur op de camper terecht kwam. Er staan hier verbodsborden om te overnachten dus maar doorgereden naar Lampoul-Plouarzel. Daar is een hele mooie camperplek, in de duinen en niet meer dan honderd meter van de Zee. Het weer is vandaag echt herfstweer. Storm, regen , wolken maar ook zon.Tegen de avond is de wind weer wat gaan liggen.

Donderdag 27 oktober. Non-stop regen vannacht en storm. Hard af en toe. Maar ja het is herfst en dit hoort er bij. Het is binnen in de 'bus' wel gezellig. Na het ontbijt flinke stukken over en langs het strand gewandeld. Het is mooi hier ondanks het slechte weer. Verder gereden over de côte touristique naar de uitzichtspunten van L' Aber-Wrach en de badplaats Brignogan-Plage. De route die we rijden heet: La Côte des Abers, des Bruyères et Enclos. Oftewel de kust van de Legenden, Heidevelden en de ommuurde huizen/landgoedjes. Deze streek staat dan ook bol van de sagen en legenden.En de rest is ook aanwezig. Aan de baai van Kernic bij Plouescat hebben we met enige moeite de plek teruggevonden waar we op een mooie namiddag in mei 2006 een gesprek hadden hoe we de 'vrijheid' als we niet meer zouden werken gaan invullen. Dat ontstond zomaar spontaan en we konden toen nog niet weten dat die tijd veel dichterbij was dan we toen konden vermoeden.
Hiermee is de Bretagne "cirkel" rond. We hebben het in een (groot) aantal jaren langs de kusten rondgereden en diverse malen doorkruist. Verder doorgereden naar Roscoff waar we met zicht op het stadje een camperplek aan de baai hebben gevonden. Weer: het is weer droog en zowaar een mooi zonnetje.

• 03 November 2011 - 21:09

Carel En Marjan:

Het ziet er weer lekker ruig uit, mooi!
    bizz