Goede vrienden - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Goede vrienden - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Goede vrienden

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

02 November 2011 | Nederland, Amsterdam

Zonder internet en zonder nieuws is ook wel eens lekker. Soms wordt je overspoeld door nieuws en actualiteit. Dus een tijdje even niet. Dat is de reden waarom we met terugwerkende kracht onze reisverslagen hebben gemaakt.

Zondag 23 oktober 2011. Prachtig najaarsweer vandaag. Voor de laatste keer onze lease hond ( we passen een weekje op een haagse hond ) uitgelaten.
Daarna de buscamper naar Den Haag gestuurd. Was best even spannend in hartje Den Haag. Maar toch een mooi parkeerplekje gevonden. Nieuwe woonplek van dochter en vriend bewonderd en lekkere koffie met Baklava. Om half twee 's middags richting Bretagne vertrokken. Al met al nog even lekker doorgekacheld. Zijn gestopt bij een mooie camperplek in Grigneuseville. Tussen Amiens en Le Havre. We hebben in het donker nog wel even moeten zoeken. En kwamen daarbij door kleine dorpjes en een fraai verlichte kerk. Staan midden in Picardië en de sfeer is direct 'frans'.

Maandag 24 oktober 2011. We zijn vroeg wakker. Maar het blijft hier lang donker 's ochtends. Er is een goed merkbaar verschil met Overijssel.Daar is het 's ochtends zelfde tijd een stuk lichter. We staan wel op een speciaal plekje. Midden tussen de franse paarden en met een fraai door de mist heen opkomende zon. Na daar uitgebreid van genoten te hebben richting Le Havre gereden. Bij "Le pont de Normandie"
de bijzondere brug en het uitzicht van de delta bekeken. We zijn vaak in deze buurt geweest. En meestal 'scheurden' we er hard langs. Maar het is beslist de moeite waard om even te stoppen bij het bezoekerscentrum. Nog leuker vinden wij het oude havenstadje Honfleur. We zijn daar 'tig' keer geweest, maar het blijft bijzonder. Alles wat het zakelijke Le Havre mist heeft Honfleur wel. Een oud, met mooie hoge huizen omgeven, haventje en veel leuke brasserieën en galerietjes. En als je er dan ook nog mooi weer en een hele goed verzorgde camperplek op loopafstand van het centrum hebt dan is het camperleven helemaal oké.Na een langs stop via Caen en Rennes verder richting Fouesnant in Zuid-Bretagne gereden. Onderweg passeren we de 'Mont Saint Michel'. Dit voorjaar stonden we bij de Engelse tegenhanger 'Saint Michaels Mount' dus da's wel een mooie symboliek. Vanwege de prachtige gevariëerde herfstkleuren is dit een aantrekkelijke route om te rijden. Bij 'Foret Le Fouesnant ' een plekje gevonden op een van de weinige nog open zijnde campings. Camping 'Pen A Ster'. Zo'n beetje midden in het stadje en vlak bij de haven.Het is inmiddels 'regenpakkenweer' geworden.Maar dat hoort bij de herfst. Wandeling door het verstilde dorp gemaakt.

Dinsdag 25 oktober.
Het licht wil maar niet aan 's ochtends. Normaal begint het thuis om half acht al licht te worden. Hier is het om kwart over acht nog volledig donker. Het is nog steeds bewolkt en regenachtig. Dat helpt natuurlijk ook niet. Het leuke van frankrijk is dat je op honderd meter lopen verse stokbroodjes en croissants bij de 'boulanger'kunt halen. Verder gereden naar goede vrienden die een half jaar per jaar een woonplekje in deze mooie streek hebben. De hele dag bijgekletst over van alles en nog wat. Veel lekkere franse dingen gegeten en een lange wandeling gemaakt naar Cap Coz. Wij hebben er niet zoveel van gemerkt maar het heeft vannacht zo heftig gestormd aan Zee dat er tonnen zeewier op het strand liggen. De gemeente is al bezig met opruimen. De buscamper heeft een mooi privé plekje naast het 'huisje' van onze vrienden. Het is in de loop van de dag steeds beter weer geworden.

• 02 November 2011 - 21:24

Wim En Ieke :

Jullie genieten meer dan jullie schrijven en zo hoort het ook.
    Wij schrijven veel omdat we daar ook de tijd voor voor hebben tijdens de lange reizen.

Groeten uit Graaf Freinet, ZA.