van de zee naar de koele meren - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu van de zee naar de koele meren - Reisverslag uit Zagreb, Kroatië van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

van de zee naar de koele meren

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

26 September 2011 | Kroatië, Zagreb

reisverslag zondag 25 september:
Vanmorgen weer heel vroeg wakker. Buiten is het nog fris. Na het ontbijt een lange wandeling langs de zee gemaakt. Het is zondagmorgen en aan de 'overkant' ligt het eiland Pag. Als we heel stil zijn horen we de mensen in het kerkje van het eiland zingen. Vertrokken richting Plitvice Jezera. Een natuurpark met meren en watervallen. Eerst nog een hele mooie route langs de zee tot aan Karlobag. Ook dit is weer een prachtige weg. De grijze ruwe rotsen van Pag in een diepblauwe zee.
Op een van de mooiste hoge uitzichtspunten gegeten. Met zo'n mooi uitzicht hebben we dat nog nooit gedaan. Dit punt is ons afscheid van de zee. Met weemoed. Over de pas verandert het landschap volkomen. Oostenrijkse alpenweitjes. Schapen en een lammetje. In september !?. Er staan in dit gebied veel nieuwe huizen. Maar ook nog veel kapotgeschoten huizen en een kerk. Nog steeds is de oorlog van 1991 / 1995 hier zichtbaar. Het nationale park Plitvice Jezera met de bijzondere meren en watervallen was in de oorlog het eerste gebied wat destijds door de Serven is aangevallen en bezet en waar de eerste slachtoffers zijn gevallen.
Er staan ook veel gedenktekens langs de weg.Niet ver van het park vinden we een camping. Daarvandaan kunnen we met een bus naar het park. Het is hier al herfstig. En al een beetje 'Indian Summer'. Overdag is het nog zo'n 25 graden.

reisverslag maandag 26 september.
Vandaag met de bus om negen uur naar de Plitvice meren en de watervallen. Het is een lieflijk gebied met heel veel mooie natuur. Grotere en kleinere meren, in vele tinten groen en blauw , zijn door watervallen en riviertjes met elkaar verbonden. Er leven hazen, reeën, herten, vossen en wilde zwijnen. Die hebben we op de Veluwe ook. Maar hier is ook nog een groeiende populatie van wolven, lynxen, wilde katten en bruine beren! We hebben er ruim 4,5 uur gewandeld. En ook nog een deel van de route met een bootje gevaren. En heel veel foto's gemaakt. Het is ( nog steeds ) mooi weer.

• 28 September 2011 - 08:27

Wil & Annelies:

Prachtig gebied Plitvice. Herken het weer middels de foto's! Leuk hoor. Geniet er nog maar even van en een fijne terugreis.
    Liefs van ons.

• 28 September 2011 - 17:32

Carel En Marjan:

Wat een heerlijk helder water, krijg gelijk zin om te gaan zwemmen!
    t'Zijn weer prachtige plaatjes! En Marijke, zo te zien zijn je boeken nog niet uit.
    Genietse !!!!!!!!!!!!!
    biz.de nous