Dubrovnik en Cavtat - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Dubrovnik en Cavtat - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Dubrovnik en Cavtat

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

21 September 2011 | Kroatië, Dubrovnik

reisverslag 19 september,
Het is inderdaad ander weer geworden. Het stormt hard en zelfs onweer en een regenbui.Best wel even lekker na al die hitte.Vandaag weer eens een rustdag. De buscamper wordt hier van binnen en van buiten vuiler dan in de woestijn in Marokko. Dus van binnen weer eens goed schoongemaakt.We hebben zelfs 's avonds even 'binnen' gezeten. Ook weer knus met die storm om je heen. Het is hier vroeg donker. ( 19.15 uur ). De temperatuur blijft overdag zo'n 25 graden.

reisverslag 20 september,
Ook vandaag een stuk koeler en bewolkt.Maar we kunnen gewoon lekker buiten ontbijten.We waren vroeg op omdat de buurman-camperaar in verband met motorpech door een bergingsvoertuig moest worden opgetakeld.Richting Ston en Mali-Ston gereden. Tussen deze 2 dorpen staat een 5 kilometer lange vestingsmuur met 41 wachttorens. Deze kleine 'chinese' muur is ooit gebouwd om de toenmalige republiek Ragusa ( het huidige Dubrovnik ) te verdedigen tegen de Venetianen. Die hadden het eiland Korcula in bezit en konden dus niet verder oprukken naar het zuiden.
Mali-Ston is bekend om z'n oesters. Maar daar hadden we nog geen trek in. Via de mooie kustweg zijn we langs Dubrovnik naar Cavtat gereden. Dat is het verste punt van deze reis. Het stadje ligt 20 kilometer voor de grens met Montenegro.We hebben even moeten nakijken hoe het ook al weer zat met Montenegro. Dit land is pas zelfstandig sinds 2006. Is net zo groot als Vlaanderen en heeft 700.000 inwoners. We bewaren het voor een volgende reis.
De plaats Cavtat is een mooie mondaine badplaats. In de verte kijk je over zee naar de baai van Dubrovnik. We wilden Cavtat graag zien omdat het stadje is voortgekomen uit het antieke (romeinse) Epidaurum.
Het weer is inmiddels weer opgeklaard. Droog en weer zon.We zijn al vroeg op de stadscamping van Dubrovnik. En zijn met de stadsbus naar de oude stad gegaan. Het is erg toeristisch maar wel schitterend om te zien. In 1991 was het wereldnieuws toen het oude stadscentrum door Servische kannoneerboten vanuit zee bijna volledig is verwoest. Indrukwekkend is de wederopbouw. Rondom de hele stad loopt een vestingmuur. Die hebben we rondgewandeld. Da's ruim een uur lopen. Je hebt dan een prachtig uitzicht op de stad en op de zee. Natuurlijk zijn we ook door de hele smalle straatjes en de hoofdstraat van 'poort' naar 'poort' gewandeld.We zijn er tot laat in de avonds gebleven. Het werd er steeds gezelliger met de vele straatmuzikanten.Daarna met de stadsbus weer terug naar ons buscampertementje.

• 21 September 2011 - 14:08

Annelies Alting:

Lieve Daan en Marijke,

Pfffffff, ik wil ook!!!!!! Wat een mooie reis maken jullie weer. Wij genieten op afstand mee hoor!! Met Wil gaat het iedere dag wat beter. Veel plezier nog.

Knuffel,
    Wil en Annelies

• 22 September 2011 - 18:51

Carel En Marjan:

Hallo wereld reizigers!
    Bedankt Daan, we steken zo weer heel wat van de aardrijkskunde op. Fijn dat jullie zo genieten.
    Bisous Carel en Marjan