We want moors - Reisverslag uit Cheddar, Verenigd Koninkrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu We want moors - Reisverslag uit Cheddar, Verenigd Koninkrijk van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

We want moors

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

08 Juni 2011 | Verenigd Koninkrijk, Cheddar

we bezochten tijdens onze reis ook de beide moors ,de landschapsparken dartmoor en exmoor.

onderstaand een verslag.

zaterdag 28 mei 2011,

Vandaag is het Dartmoor weer. Het miezert , is bewolkt en knap mistig door de wolkenflarden. Dat past helemaal in deze streek. Spookachtig en mysterieus weer. De wegen in het park hebben gekleurde richtingborden. Groen , Bruin en Blauw. De groene en blauwe zijn goed te bereiden maar soms erg smal. De bruine kun je met een camper beter mijden.We nemen toch een bruin weggetje naar het plaatsje Chagford. Da´s centimeterwerk omdat het ook nog eens markt is deze zaterdagmorgen. De bruine doen we dus niet meer. Op de andere wegen gaat het prima. Van Whiddon Down naar Morehampstead en Two Bridges kom je in het hart van Dartmoor. De route is schitterend. De mist en de miezerregen horen er helemaal bij. Als het af en toe iets lichter wordt hebben we zicht op de hoge granieten rotsen. Daarop staan zogenoemde ´logging stones ´.Dat zijn natuurlijke torens boven op een berg. Bij Portsbridge staat een antieke ´clapperbridge´. Vroeger werd daar het vee overheen geloodst.Bij Merrivale gewandeld naar een steencirkel, een overblijfsel uit de prehistorische tijd. De pub´s zijn op deze zaterdag en ook nog eens banksholiday overvol. Dus maar lekker in onze eigen buscamperpub gegeten. Brood met kaas en gebakken ei. Deze ´dutch´ lunch past wel bij dit ruige weer en landschap. Als we verder rijden lopen de schapen en de paarden los rond en over de weg. In Lydford , een vroeg middeleeuws dorpje met een mooie kerk en kasteelruine een lange, bijna 3 uur durende wandeling gemaakt. Dwars door een gorge naar een waterval met de mooie naam ´white lady´.Mooi beeld gekregen van Dartmoor. Even helemaal anders dan zee, zon en strand. ´this is real dartmoor´.

zondag 29 mei 2011, beetje zon op Barley Meadow vanmorgen. Na het ontbijt zijn we vertrokken via Morehampstead naar Widecombe in the Moor. Een middeleeuws stadje met een grote kerk die wel de kathedraal van de heide wordt genoemd. Via Newton Abbot naar Brixton. De toppen van Dartmoor liggen dik in de mist. De dalen zijn wel helder. Veel wilde paarden gezien onderweg. Doorgereden naar de camping in Stoke Flemming. Nog net een plekje naast de speeltuin. ´s avonds naar Darmouth gefietst.Ons vergist in de lange hellingen van 15 en 20 procent.

7 juni 2011 bezochten we het nationale park Exmoor. onderstaand een verslag.

lekker vers gebakken stokbrood en croissantjes heeft deze camping. Het lijkt Frankrijk wel. Na de camper te hebben ververst zijn we naar het nationale park Exmoor gereden. Eerste plaats is Lynnouth. Hier is eindelijk een hoop water in de haven. De boten liggen hier weer eens lekker te dobberen. En er is ook nog eens lekkere koffie. Het unieke van Exmoor is dat de hoge plateaus, honderden meters hoog , steil in zee aflopen. De kustweg van Lynmouth is prachtig. Hoog gelegen en met prachtige vergezichten.Diverse stops gemaakt om foto´s te maken. Porlock en Porlock weir bezocht. Lange stop gemaakt aan het haventje. Heel smal weggetje gereden naar Luccombe in het hart van Exmoor. Mooie rieten daken op de cottages. In Alleford een oude brug bekeken. Dunster, even verderop, heeft een authentieke middeleeuwse hoofdstraat en een fraai kasteel. En we zijn nog naar een oude watermolen gelopen. Wat moe van het wandelen en alle indrukken gestopt in Hale´s Farm in Windsford. Onderweg nog even gevraagd of we wel door konden rijden. Het karrespoor werd wel weer heel erg smal. Het is slecht weer geworden. Regen en storm. En ook nog een hele mooie regenboog. Het is hier zo afgelegen dat er geen telefoonbereik meer is.

woensdag 8 juni 2011,

Vannacht veel regengekletter en storm.Dat slaapt heel lekker. Vanmorgen ook buien en een harde koude wind. In de regenjacks naar de de ´Tarr Steps´ gereden. Tar Stepps is een ´clapperbridge´uit de prehistorie. Mooie wandeling van een paar uur gemaakt. Naar Dulverton gereden om boodschappen te doen. Even de voorraad aanvullen. Krijgen wel een beetje genoeg van de hele smalle wegen.En krijgen ook genoeg van al dat smalle gedoe en gedraai. We hebben nooit gedacht dat we een stuk snelweg leuk zouden vinden. Maar de M5 , een vierbaans snelweg richting Cheddar was toch wel effe lekker om te doen. Op de cruisecontrol lekker ontspannen rijden. Bij Cheddar Mendip een leuke camping gevonden. Naast de schapen gaan we weer een nieuw reisplannetje maken.

Dartmoor is ruig en woest , Exmoor is wat lieflijker en ligt deels aan zee.

• 09 Juni 2011 - 19:07

Carel En Marjan:

Zo, dat ziet er weer super uit zeg en dan die paarden ongelofelijk zeg!
    Die brug is anders ook prachtig, wie zullen daar allemaal al overheen zijn gelopen?

• 10 Juni 2011 - 07:31

Corrie En Anno:

Beste vrienden,

Opnieuw een mooi reisverslag met prachtige foto's. We denken aan onze vakanties uit het verleden. Een beetje jaloers zijn we wel, maar dat wordt goed gemaakt door de ontwikkelingen in Groningen: Hij staat nl. sinds woensdag voor de deur en is prachtig!!!!
    We hopen jullie binnen niet al te lange tijd in Groningen te zien. Wees voorzichtig, goede reis en tot gauw.