van de herfst naar het voorjaar - Reisverslag uit Ommen, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu van de herfst naar het voorjaar - Reisverslag uit Ommen, Nederland van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

van de herfst naar het voorjaar

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

17 Maart 2011 | Nederland, Ommen

Reisverslagen vanaf 8 maart: We zijn vandaag weer 'ontgroept'. We waren op een groepsreis met de NKC. (Nederlandse Kampeerauto Club). Het gaat in de loop van de ochtend heel hard regenen. We krijgen een deja vu van 6 weken geleden.
Toen zakten we met de camperbus tot onze assen in de hier ruim aanwezige blubber.
Toch maar besloten hier een dagje te blijven. Om water te tanken, geld te tanken, camper van binnen schoon te maken, de was te doen en boodschappen te doen. Camper wel op een verharde plek neergezet en op de rijplaten. We besluiten om niet via Portugal te rijden. De weersverwachting is (erg) slecht. En Portugal willen we graag goed bekijken. En met mooi weer. Daar krijgen we nu waarschijnlijk niet de kans voor en dat zou jammer zijn.
reisverslag 9 maart: Vanmorgen in de stromende regen vertrokken naar Almeria. Onderweg vlakbij het strand met mooi uitzicht op zee geluncht bij Torox. In de loop van de middag werd het iets droger. Gestopt bij een camping in een valleitje bij La Garoffa. De hele weg van Motril naar Almeria is de spaanse kust verziekt door hoogbouw (flats aan zee) en plastic kassen. Een grote plastic fantastic massa. Erg lelijk en erg jammer. We hebben ongeveer 6 kilometer (van de 300) ongeschonden natuur gezien.
reisverslag 10 maart: Vannacht en vanmorgen stormt het hard. Flinke klappen van de wind op de bus. Maar het is tenminste droog. Ongeveer 50 kilometer vanaf Almeria rijden we door een natuurpark afgewisseld met mooie kustplaatsjes. Op de zee zijn de golven hoog en woest. Bij Bolnuevo op een (erg grote) camping gaan staan.Sinds een uur of vier vanmiddag regent het weer onafgebroken. Op loopafstand van Bolnuevo zijn mooie kalksteenerosie's te zien.
reisverslag 11 maart 2010: Vannacht heeft het onafgebroken hard geregend. In regenpakken een flinke strandwandeling gamaakt. Toen weer op weg richting Alicante. Om Cartagena heen de kustweg gevolgd. Het is hier weer een lang lint met bebouwing en gigantische toeristencomplexen. Wij vonden Benidorm schokkend om te zien. Tientallen hele hoge wolkenkrabbers aan zee.Ongetwijfeld zijn er mensen die het mooi vinden. Maar wij vinden het helemaal niks. Verder gereden naar Cap de St. Antoni. Daar zit je weer midden in de natuur met prachtige uitzichten op de zee. Veel bloeiende bloemen, cactussen etc. Onderweg in een lagune veel flamingo's gezien. We wilden blijven staan op een mooi punt op de Cap. Maar binnen 5 minuten kwam tot 2 maal de Guardia Civil langs en even later ook nog een spaanse boswachter. Verder hebben we niemand gezien. Maar op die plek overnachten doen we toch maar niet. Doorgereden naar Denia en daar aan de jachthaven wel vrij gecamperd. Het heeft verder de hele dag aan een stuk door geregend en gestormd.We hebben het maar erg gezellig gemaakt in de camper.En nog een regenpakkenwandeling gemaakt door het stadje.
reisverslag 12 maart. Uit Denia gevaren. Het heeft ook vannacht aan een stuk door geregend. De lage delen van het stadje kampen met wateroverlast. We rijden langzaam verder. Tot de assen in het water. Het woestijnzand is er inmiddels wel afgespoeld. Om Valencia heen gereden. Valencia is de derde stad van Spanje. Mooie stad om te bezoeken. Maar niet in dit noodweer. Doorgereden tot Orpesa. Daar aan het strand geluncht. De schuifdeur open. Het is daar net even droog. Omdat daarna het weer steeds slechter werd de tolweg genomen ( voor het eerst deze reis) richting Calafell. Dat wilden we even zien omdat we daar ( 38 jaar geleden) zijn geweest. We kennen het niet meer terug. Is nu ook een leegstaand pretpark aan zee. Het achterland is hier wel erg mooi. Zo'n 100 kilometer sinaasappelplantages en zelfs met slecht weer mooi om te rijden. In Sitges een mpooi plekje bij de haven gevonden. Prachtig uizicht op de baai. Zal wel veel lawaai worden vannacht. Zo gaan de elementen te keer.
reisverslag 13 maart: Tot onze grote verrassing worden we wakker en zien een strakblauwe lucht. En een prachtig opkomende zon. Buiten ontbeten en een paar uur van de zon en het uitzicht genoten.Via Sitges langs de prachtige kustweg door Barcelona gereden. Via deze weg rij je aan de zeekant en passeer je de Ramblas en het centrum.Vandaar alsmaar de kust gevolgd langs Callella, Pineda de Mar, Blanes en Lloret de Mar. We wisten het wel, maar het was nog erger dan we dachten. Vanaf Saint Felius rij je weer wel langs een (redelijk) ongerepte Panorama kust. Wel erg stijl en bochtig. Dan zijn we blij dat we zo'n klein buscampertje hebben. We zaten net op een mooi uitzichtspunt in de zon koffie te drinken toen we zijn bestolen. Met de schuifdeur open is aan de bestuurderskant het portier geopend en uit de tas die aan de rechterkant in het dashboardkastje lag geld uit de portemonnaie gehaald. We hebben wel een zachte klik gehoord, maar konden die pas later thuisbrengen. We zaten op nog geen meter afstand van het portier. Hebben wel de dief gezien. Die maakte namelijk foto's van het uitzicht. Is om de camper heengelopen. Heeft toen w.s. de deur voorzichtig open gemaakt. Heeft onze reactie afgewacht. En later het geld weggenomen. We hebben geluk gehad dat hij alleen maar geld heeft gepakt. De paspoorten, bankpasjes etc. zijn er allemaal nog. We waren zeer alert in Marokko. Dat is eigenlijk heel veilig. Spanje niet. Zo vertelt ons de receptioniste van de camping in Colonge. Zij heeft al veel toeristen gehad die hier zijn bestolen.
reisverslag 14 maart: Het is weer bewolkt en het regent hard. We blijven de kustweg volgen. Eerst naar Roses. Mooie badplaats , gelukkig met minder hoogbouw. Even verderop naar Cadaqués.Een schilderachtig vissersplaatsje. De omgeving is hier zelfs met veel regen erg mooi. In Port de la Selva, bekend van de ansjovis, hebben we aan de haven geluncht. Verder de kust gevolgd. Een schitterend gebied. Portbou ziet er al wat franser uit. Via Cerbère, Port Vendres en Collioure komen we in Frankrijk. Bij Narbonne-Plage de camperplek opgezocht. Het regende en stormde opnieuw heel hard. We hebben een strandwandeling gemaakt maar zijn gezandstraald. We hebben de camper zoveel mogelijk in de luwte gezet. Maar hij staat nog hard te schudden. Voor het eerst sinds we camperen moeten we met plaids de binnenkant wat afdekken tegen tocht.Kachel voluit aan.
reisverslag 15 maart: Nog steeds erg slecht weer. We besluiten om de tolweg te pakken en richting huis te gaan. Het was mooi zo. Tot Langres doorgereden en op de ons bekende camping in Bannes overnacht. Hier begint de lente weer. We zien weer eens de zon en het is hier bladstil. Wat een rust !. Op de Mont Ventoux zagen we onderweg veel sneeuw liggen.
Boven Lyon werd het steeds zachter met veel boomgaarden in bloesem en de wijngaarden van L'Hospitalet
reisverslag 16 maart: Laatste stuk naar huis. Ging erg soepel en vlot. Rustige wegen en steeds meer lente !. Dat zou normaal gesproken toch andersom moeten zijn. Onze reis zit er op. We hebben het geweldig gehad.
We zijn het camperen nog lang niet zat.Hebben al weer plannen voor een volgende reis. Onze indrukken van deze reis zullen we niet snel vergeten !

• 21 Maart 2011 - 20:37

Peter:

Hallo Daan en Marijke,
    Wat bijzonder om jullie laatste stuk van Tarifa naar Nederland te lezen.
    Wij hebben totaal ander weer gehad, maar we zijn een dag eerder thuis gekomen.
    We zijn de eerste dag van Tarifa naar de zelfde kleine camping gereden zoals in het reisboek staat.
    Wel windt maar de hele dag droog gehad. De volgende dag zijn we naar de camping bij Valencia gereden die ook in het reisboek staat via Murcia en vervolgens via een omweg noordwestelijk door het binnenland naar Valencia. Daar zijn we twee nachten gebleven en een dag naar Valencia gegaan.
    Er was feest in de stad met prachtige klederdrachten en snok groot spektakel midden op de dag met erg hard knallende vuurwerkbommen. Dus het ging om het overweldigend lawaai en niet zo zeer om het kleurenwerk. Het was prachtig weer en hebben volop genoten van deze mooie stad. Trouwens toevallig stonden Paul en Cokki ook op de zelfde camping. Daarna zijn via een prachtige weg en route via Zaragossa en Jaca over de Perineen in een Frans dorp op een leuke camperplek terecht gekomen en hebben daar nog gewandeld. Regen en wind hebben we niet gehad. Bij de camperplaats was toevallig ook een heuse biologische supermarkt. Geweldig'
    De dag erop zijn we door gereden tot een camperplaats net boven Limoges waar we midden in het dorp op het dorpsplein stonden. Een rustige superplek zo dicht bij de snelweg.
    Vandaar zijn we de volgende dag ook weer bij goed weer door gereden via Parijs en Lille. Daarna hebben we een leuke kleine camperplaats gevonden tussen Gent en Antwerpen direct aan de
    Schelde.
    Alle keren hebben we aan de stroom gestaan omdat deze toevallig achter de camper in te pluggen was. Ook waren alle plaatsen met voorzieningen en wonder boven wonder gratis. Dat laatste vinden wij minder belangrijk maar het moest blijkbaar zo zijn.
    Voldaan zijn maandag 15 maart thuis gekomen. Inmiddels weer vergaderingen gehad en afgelopen weekend met de camper naar het vrijwilligersweekend van de NKC geweest in Zeeland.
    De dagelijkse dingen vullen onze dagen gelukkig. Gelukkig dat we daar zo van genieten. De Marokko reis zal nog lang indruk op ons blijven maken.