Land van kontrasten. - Reisverslag uit Ounara, Marokko van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Land van kontrasten. - Reisverslag uit Ounara, Marokko van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Land van kontrasten.

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

10 Februari 2011 | Marokko, Ounara

reisverslag 8 februari: vandaag sturen we verder langs de kust naar Safi.Safi is de keramiekstad van Marokko. Prachtige kustlijn, mooie stranden. Maar ook falaises en ruwe rotsen. Langs de kustlijn is veel kleinschalige landbouw. Pal aan zee. Het is ook zwaaidag vandaag. Iedereen langs de weg zwaait. De mensen zijn hier ook anders gekleed. Afrikaanser met lange gewaden en mooie doeken .Onderweg zijn er zoutpannen en er is oesterteelt. Oualida is de oesterstad van Marokko. In de lagunes zie je flamingo's. Als je even stopt zwerven er altijd kinderen om je heen. Ze vragen om pennen, chocola e.d. Maar ze worden niet echt opdringerig. Leuk moment van de dag was de marokkaan die voor onze camper sprong en van ons een foto nam. Ze worden hier nogal veel gefotografeerd blijkbaar. Weer: zonnig en zomers.De camping in Safi is weer typisch marokkaans. Verwacht er maar niet te veel van.
reisverslag 9 februari: Wakker geblaft door de (vele) vaak loslopende honden en de moskee.Die blaft niet maar het geluid is weer heftig. 's morgens naar de pottenbakkerswijk van Safi gewandeld. Heel veel mooie keramiek: schalen, potten , tajines etc. Prijspijl is erg laag. Paar mooie schalen en een originele tajine gekocht. Camperbus gaat al een beetje zwaar beladen achterover hangen :-). Ook het hele proces van traditioneel pottenbakken bekeken.Je moet hier ( verplicht ) afdingen. Als je op de helft van de vraagprijs uitkomt doe je het goed. Dan zijn de koper en de verkoper tevreden. Ding je niet af dan vindt de verkoper je een watje.Het is ook leuk om te zien dat als je op een terrasje wat te drinken en te eten bestelt ze eerst alles moeten kopen. We bestelden (verse) sinaaasappelsap. Dat rent er iemand naar de markt om sinaasappels te halen. Ook het andere voedsel hebben ze niet op voorraad.
Er wordt wat afgerend om alles te halen. Plannen komt in het woordenboek niet voor. Nog door de oude stad gezworven en de souks (overdekte markten) bekeken. Op de terugweg met onze gekochte 'potten en pannen 'een taxi genomen. De prijs is 7 dirham. oftwel 65 eurocent! De taxi heet petit taxi. Daar mag je dan ook nog eens met z'n drieën in. De Fiat Punto (die hier met honderden als taxi rondrijden) had meer dan 500.000 kilometer gereden. Je kunt ook zeggen dat we naar de camping zijn 'gerammeld '. Weer: het wordt bijna vervelend ( maar niet heus ). Prachtige stralende zonnige dag.
Reisverslag 10 februari: Vandaag rijden we weer verder richting Essaouirra.Zo'n 140 kilometer zuidelijker. Eerst nog inkopen gedaan bij de Marjane . Dat zijn hele grote supermarkten waar je werkelijk van alles kunt kopen. Camperbus kan er wat voorraden betreft weer even tegen. Als het even kan kopen we ook op marktjes onderweg. Ook hier is de kustweg schitterend. Bij Saoura Kadima op een prachtige officieële camperplek lange tijd aan het strand gestaan. Het is dat we naar Ounara willen. Je kunt hier prachtig pal aan zee camperen. Uitzicht op de vissersbootjes en de restanten van een oude stad uit het jaar 1100.
Er bloeit volop kruidige lavendel en brem langs de kant van de weg.Er wordt hier nog heel veel met de hand geploegd. Sporadisch zie je wel eens een tractor. De camping in Ounara is van Europees niveau. Warme douches en ook nog schoon. Wat een luxe !. Het weer: vanmorgen was het bewolkt en fris; om een uur of tien brak de zon weer door en werd het op strand 25 graden. Morgen gaan we met de bus naar Essaouira.Deze interessante oude havenstad is voor ons de laatste stad aan de Marokkaanse kust voordat we het binnenland intrekken richting Marakkech.

• 11 Februari 2011 - 09:42

Carel En Marjan:

Het ziet er weer super uit! Je schrijvers talent komt je hier goed van pas Daan!
    Fijne reis verder.
    bizz.de nous.

• 11 Februari 2011 - 18:40

Jan:

Hoi D&M,

Leest weer lekker weg, ziet er prima uit!! Jurgen en Natasja zitten nu in Tafraout, een stuk zuidelijker en in de binnenlanden, ter info!

Groeten,

Jan