Sabbat in Rabat - Reisverslag uit Mohammedia, Marokko van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Sabbat in Rabat - Reisverslag uit Mohammedia, Marokko van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Sabbat in Rabat

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

05 Februari 2011 | Marokko, Mohammedia

3 februari: Al redelijk vroeg op pad via Meknes richting Rabat.We nemen (weer) niet de tolweg maar binnendoor. Op de camping krijg je zoete marokkaanse muntthee. Zomaar, aardigheidje van de eigenaar.Natuur onderweg is schitterend mooi. Het is warm en zonnig. Steeds meer bomen en bloemen komen in bloei.Dichter bij Rabbat is alles steeds luxer. Mooiere huizen, luxe auto's. Zo af en toe zit er nog een krottenwijk tussendoor. Bizar. Op de kustweg reden we langs het extreem luxe paleis van koning Mohammed VI. Zeg maar z'n zomerhuisje. Camperplekken had 't ie niet.Het wemelt hier van de politieagenten en militairen. Maar dat is normaal. PS: Er lopen hier veel koeien op en langs de weg. De voorpoten zijn vastgebonden om de snelheid er uit te halen. PS2. Mensen plukken hier soms gras met de handen. Arbeidsloon is goedkoper dan een machine.
4 februari: Prachtig weer, wolkenloze hemel, volop zon. En zowaar een warme douche gevonden op de camping. We kunnen (beperkt) douchen in de camper.Maar dat is krap. Met de bus naar Rabbat. Het is vrijdag, dus Sabbat. 's middags zijn de moskeeën overvol. Rabat is een moderne westerse stad. De hoofdstad van Marokko. We hebben verschillende bezienswaardigheden bezocht. De Hassantoren. Had ooit de grootste moskee ter wereld moeten worden. Het koninklijk paleis. Het mausoleum (graf) van de voorlaatste koning Mohammed V , Kasbah des Oudaias, voormalige vrijstaat en piratenvesting. Nog een mooie kaftanjurk gekocht. In Rabat zie je vrijwel uitsluitend modern en goed geklede mensen. PS: Als je even niet oppast heb je zo op je hand een hennatattoo te pakken. Die moet je natuurlijk dan wel betalen.

• 05 Februari 2011 - 22:11

Carel En Marjan:

Hoi luitjes, Het ziet er weer gezellig uit, dat blauwe straatje zeker speciaal voor mij gefotografeerd?Die foto waar je van alles langs de weg kon kopen, hingen daar nou worsten aan een stok?
    Het zijn weer prachtige plaatjes geworden en we genieten zeker mee van jullie reis!
    Veel plezier!!
    groetjes van ons.

• 06 Februari 2011 - 11:09

Corrie En Anno :

Vanuit Groningen worden jullie nog steeds nauwlettend gevolgd.
    Wat een toevallige ontmoeting op een camping in Frankrijk al niet kan veroorzaken.
    Mooie verhalen en mooie zonnige foto's . Onze complimenten!
    Voorspoedige reis verder.

Corrie en Anno van der Tol

• 07 Februari 2011 - 09:34

Denise:

Hoi hoi,
    Ben toch wel beetje jaloers op die blauwe lucht en zon op de foto's. Hier al een paar dagen storm, af en toe bang dat Esta wegwaait als de wind onder d'r flaporen komt :-)
    Gelukkig ook al wel de eerste tekenen van voorjaar, sneeuwklokjes en krokussen en al wat knoppen aan sommige struiken, maar nog wel koud hoor.
    Marokko is toch wel een bijzonder land he. Nooit gedacht dat er zoveel tegenstelling in arm en rijk zou zijn daar. Nou, geniet ervan.
    -x- Denise