Volubilis , Meknes en Moulay Idris - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu Volubilis , Meknes en Moulay Idris - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Daan Matthijsse - WaarBenJij.nu

Volubilis , Meknes en Moulay Idris

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

02 Februari 2011 | Marokko, Meknès

30 januari : We waren al om 6 uur wakker van het gezang van de moskee. Dus vroeg naar de douche. Hier is een warme!.Een lange wandeling naar het dorpje gemaakt. Wat een verschillen hier. Rijke mensen maar ook heel veel armoede. Op de markt brood en aardbeien gekocht. Op een terrasje zoete marokkaanse muntthee gekocht.En een biertje. Moslims drinken officieel niet :-) Dus je krijgt het flesje omwikkeld met zilverpapier.Met de camperclub 's avonds in een (vis) restaurant heerlijk gegeten. Weer: veel zon, 19 graden afgewisseld met een flinke bui. PS: Voor Hans: rondom Meknes maken ze uitstekende wijnen. Alleen moslims drinken (officieel) niet. Meknes is de wijnhoofdstad van de Maghreb ( de gehele noord-afrikaanse regio. PS 2 : wij volgen de politieke situatie in Noord Afrika. Dus ook de situatie in Egypte. Marokko maakt op ons een rustige indruk. Mensen zijn erg vriendelijk en hulpvaardig. Voor alle zekerheid hebben wij wel een 'lijntje' met de ambassade. Voor het geval dat... . Maar ook daar beschouwt men de situatie als absoluut veilig. ( op dit moment ).
31 januari: Schitterende zonsopkomst. Vertrokken en de tolweg genomen richting Kentra. Later via landelijke wegen het binnenland in. Veel dorpjes met bromfiets-riksja's. Via Yahya du Rhab en S.Slimone naar Sidi-Kasem. De omgeving wordt hier bergachtig en bijzonder mooi. In de stadjes ronduit Afrikaans rommelig en dan veel afgewisseld met een luxe terras met palmbomen. In Sidi Kasem reed campermaatje Pieter verkeerd en wilde draaien. Een opgefokte Marokkaan wilde er nog even snel tussendoor en boem... een aanrijding. Vervelend voor Pieter. Omdat hij totaal geen frans spreekt en wij 'getuige' waren zijn we maar even bij hem gebleven. Absolute chaos, tientallen marokkanen die zich er mee bemoeien. Eerst een politieagent, toen een subcommissaris en later een hoofdcommissaris. Ook nog plotseling een ambulance. Marokkaan mee naar het ziekenhuis. Acteur eerste klas. Al met al ( 2 uur na de aanrijding ) tijd om professionele hulp in te roepen. En autoriteit uit te stralen. Politie moest ook zelf lachen om de ambulance. Uiteindelijk is Pieter onschuldig verklaard, heeft de marokkaan een rijontzegging van tien dagen, bleek ongedeerd en zijn we in totaal ruim vier uur bezig geweest om alles te regelen.Zo leer je Marokko van alle kanten kennen.
Doorgereden naar Volubilus. Een van de mooist bewaard gebleven Romeinse nederzettingen ter wereld.Zo ben je in Afrika en dan heb je het idee dat je in Rome bent.Weer heel veel zon vandaag. Bij Volubilis een heftig onweer.

• 02 Februari 2011 - 21:56

Carel En Marjan:

Bedankt, hebben weer genoten van jullie verslag! Ga zo door! Wel vervelend zeg zo'n aanrijding daar ben je inderdaad wel even mee zoet. Nou genietse verder en tot mails.
    Bizz de nous.

• 03 Februari 2011 - 18:31

Wilma:

Dag Marokko gangers,

Julllie verslag met veel plezier gelezen. Wij gaan zelf een soortgelijke route doen en hebben daar ongeveer drie maanden voor. Ons vertrek is op 4 mei en we zijn zo langzaam aan al met voorbereidingen bezig. We gaan met een VW camperbus met hefdak.
    Ik zie op de foto dat jullie fietsen bij jullie hebben, maar ik lees niet dat jullie fietsen. Wij zijn erg aan het twijfelen om fietsen mee te nemen. Het is met onze bus een heel gedoe omdat we toch vaak de achterklep moeten openen om bij van alles en nog wat te kunnen. We vragen ons af of de meerwaarde opweegt tegen al het gedoe en zorg om de fietsen. Vooral omdat we eigenlijk toch meer wandelaars zijn.
    Ik lees ook dat de Tomtom niet echt werkt in Marokko?? Wij willen die kaart kopen voor op de Tomtom, maar als hij daar zo slecht werkt heeft het misschien geen zin.
    Ik zou graag jullie ervaringen horen. En ook voor tips houd ik mij aanbevolen.
    Als je wilt kun je het mij mailen op wilhaak@hotmail.com
    Alvast bedankt en ik blijf jullie volgen ;-)

Groet, Wilma

• 03 Februari 2011 - 19:39

Jan En Stanneke:

Hoi, broer en schoonzus wel fijn dat jij zo handig bent, kraan en kachel gerepareerd.
    De reis lijkt ons geweldig om te maken. We volgen jullie en genieten van jullie belevenissen.
    Het lijkt me best een avontuurlijke trip die jullie maken, zeker in deze roerige tijden.
    Kunnen we met de boot langskomen??????????????????
    Tot gauw
    Jan en Stan (met mannen en aanhang)

• 03 Februari 2011 - 21:26

Ben En Greetje:

Prima verslag! We blijven jullie met grote interresse volgen. Wij zijn namelijk van plan om medio Maart ook te vertrekken richting Marokko,maar hebben nog geen route gepland.Het is onze bedoeling om voor deze trip 2maand uit te trekken. Zijn zeer benieuwd naar jullie verdere avonturen,kunnen we mischien wat aan hebben! We wensen jullie een goede voortzetting van de reis en blijven jullie zeker volgen!